![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har letat runt här, vet att jag sett frågorna tidigare men nu hittar jag inte tillbaka till dom.
Flyg hem från Athen en lördag kl 12.55 Det finns alltså tre alternativ: -Båt in kvällen innan -Inrikesflyg samma morgon från santorini -Om det finns möjlighet, båt in samma morgon Nu är ju inte båttidtabellerna ute till fullo än men har det gått båtar in till Athen tidigt på morgonen? Varifrån i såfall? (Planeringen över öar att besöka hänger ju lite på det här...) Vi har kikat lite på inrikesflyg in men det kostar ju en hel del. Är det bara Aegean och Olympic som finns in till Athen? Tackar på förhand! |
|
||||
|
||||
![]()
Egina kan vara ett alternativ att avsluta på. Det brukar gå båtar in till Pireus tidigt på morgonen. Det tar runt en timma beroende på typ av båt. Vi gjorde så för några år sedan och det fungerade jättebra. Båttiderna som ligger ute nu ser ut att bara sträcka sig fram till början på juni men någon morgonbåt går det säkert.
//maji ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Du har lyckats pricka sämsta tiden för hemresan...
![]() Du bör vara på fastlandet vid 09 på morgonen för att ha lite marginal. Och det är en svår tid... Citat:
Citat:
Så vitt jag vet startar ingen förbindelser från någon ö i Kykladerna som passar din tid. Möjligtvis från Egina eller Poros. Så räkna med att antingen ta sista natten på fastlandet, eller avsluta på en annan ö, för att hitta en förbindelse som passar. Eller betala för flyget. Det kostar lite. Men det gör båtbiljetter och hotell på fastlandet också. Det kan faktiskt gå på ett ut... ![]() Räkna på det, och så får du vänta på att GTP blir lite mer uppdaterad fram i Maj. |
|
||||
|
||||
![]()
Precis som Maji skriver kan ni ta sista natten på Egina och åka in till Aten på morgonen. Lite bökigt blir det förstås, ni måste till Aten två gånger. Jag tycker inte att det går lika många nattbåtar som förr. Om det går en nattbåt så finns det ändå en risk att ni missar flyget, det beror på vädret, blåser det upp kanske båten blir sen, eller ställs in.
Ni kan sova en natt i Aten, det är dyrt med tryggt. Förra året åkte vi hem från Aten ungefär samma tid som ni, två av gångerna sov vi sista natten i Aten. En gång tog vi en kvällsbåt, vi kom till Pireus efter midnatt, åkte direkt till flygplatsen och sov där, det gick inte så bra att sova, men vi var på plats i god tid innan flygets avgång, och det var billigt. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vill ni inte bo sista natten inne i själva Aten så kan ni bo på Peris hotel i Luotsa. Ägaren hämtar och lämnar vid flygplatsen. Det ingår i priset. Kommer ni till Rafina så kan ni själva ta bussen och kliva av alldeles nära hotellet, busschaufförerna vet var hotellet ligger och det går ju snabbare än att först åka till flygplatsen. En kväll/natt i Luotsa är en trevlig avslutning på resan!
Lissi - som börjat en gång på Peris och slutat resan 2 ggr där. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag vet ju inte hur beroende ni är av bekvämlighet men om ni står ut med att bara få vila/sträcka ut er i några timmar är ett alternativ att komma in med Blue Star till Piraeus nån gång mellan midnatt och ett på natten, ta flygbussen till flygplatsen, (det tar ca en timme den tiden på dygnet), blåsa upp några billiga badmadrasser och ta sarong eller handduk som täcke. Ofta kan man hitta en hörna inne i avgångshallen, risken är att man blir väckt ett par gånger under småtimmarna. Ett alternativ är att sova utanför flygplatsbyggnaden, där brukar man få vara mer ifred. På morgonen vaknar ni utan stress, fräschar upp er, äter frukost, checkar in och utforskar tax free... Detta hemresealternativ är det jag själv oftast väljer. När det gäller säkerhet etc har jag aldrig känt mig otrygg varken inne eller utanför flygplatsbyggnaden. Badmadrassena kastar ni efter användandet så slipper ni släpa på extra bagage. Lycka till med hemresan! Våga |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Precis sådär gör jag med! Fast jag brukar smita in och lägga mig på silvriga mysiga soffor som är tillgängliga från klockan 24.00 ungefär till 6.00, sedan kommer det greker och jagar iväg en (det är egentligen avstängt där och man får inte ligga där, men alla gör det i alla fall). Sofforna finns vid McCafé och Mcdonalds. |
|
|||
|
|||
![]()
Tackar er alla för svar.
Det blev så att vi nu har bokat sista natten på Peris i Luotsa, vi testar och ser hur det är. Så då blir Paros sista anhalten på årets öluff, Vi kommer inte alls överens jag och Paros... Övriga familjemedlemmar blev väldigt förtjusta 2008 så jag måste väl ge ön en andra chans ![]() Ang. att sova på flygplatsen så gjorde vi det förra resan och det gick bara fint, dock finns önskemål från barnen om att inte göra det denna resa så då tar vi en annan lösning nu. |
|
|||
|
|||
![]()
I vilken prisklass ligger Peris? Låter som ett bra alternativ
![]() Maeta |
|
|||
|
|||
![]()
De gånger jag bott själv på rummet har jag betalt 75 euro inkl frukost och hämtning/lämning vid flyget.. Även då vi bodde två var det detta pris men då var frukosten avdragen då vi åkte för tidigt, det skulle kostat 80 annars.
Sök på Peris hotel Luotsa på google så hittar Du hemsidan med all info. Lissi |
![]() |
|
|