![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vil bare minne om at de som har gresk pay-as-you-go SIM-kort til mobiltelefonen sin, må registrere seg med navn og passnummer innen 31. juli i år, ellers mister de både telefonnummer og ubrukte tellerskritt.
Registreringen gjør du ved å ta med telefon og pass til operatøren i Hellas. Skal du ikke til Hellas før august, skal du kunne gjøre det på den nærmeste greske ambassaden. |
|
|||
|
|||
![]()
Stort tack för upplysningen ! Jag har haft turen att ha fått en väldigt lätt sifferkombination och vill gärna behålla numret. Vet du om registreringen kostar något och i så fall hur mycket ?
|
|
|||
|
|||
![]()
Registreringen koster ikke noe, iallfall ikke hos operatørene
![]() Ambassadene vet jeg ikke noe om. Det har imidlertid blitt innført en ny skatt, slik at når du kjøper et nytt "skrapekort" til f.eks. 20 euro, fylles telefonen bare opp med 17 eller noe sånn. (Jeg har fast abonnement selv, så jeg er ikke sikker på beløpene her.) Dette er selvsagt et lite bidrag for å få den greske økonomien på fote igjen. |
|
|||
|
|||
![]()
Hei,
Hos operatøren? Jeg har et Vodafone kontantkort. Kan dette gjøres der man kjøper påfyll? Jostein |
|
|||
|
|||
![]()
Jostein, hvor kjøper du kontantkort? Du må gjøre det hos operatøren, sier meldingene i greske aviser. Det kan vel hende at enkelte utsalgssteder på mindre steder/øyer har avtale med operatører, men det vet jeg i så fall ikke noe om.
|
|
|||
|
|||
![]()
En liten utvikning...
![]() Men här tycker jag Grekland ligger FÖRE Sverige faktiskt! ![]() ![]() Men varför ska man vara anonym? Före mobiltelefonen stod i princip 99% av alla i katalogen. Och de som inte stod med hade oftast en legitim anledning att inte göra det! (Jag hade namn och telefonnummer i katalogen. Men INTE adressen! ![]() ![]() Anonyma kontantkortstelefoner ger möjlighet, som också utnyttjas, till trakaserier och kriminell verksamhet. Men så finns det naturligtvis en integritetsaspekt på det hela. Måste hela världen veta vad jag har för telefonnummer...? ![]() Jag tror att om man tvingat alla att vara offentliga genom att registrera kontantkorten, i alla fall hos operatörerna (Man kan ju ha hemligt nummer ändå om man vill) hade man försvårat vissa oönskade saker som anonymiteten ger tillfälle till idag. Är detta anledningen till att Grekland gör detta? Vet du det? Eller finns det andra orsaker bakom? Jag ber om ursäkt för att jag på ett sätt kapar din tråd Admirala, men jag tycker frågan är intressant. Det ska bli kul att se vad ni andra tycker... ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Årsaken, så vidt jeg har forstått, er hovedsakelig å få bukt med anonym telefonbruk innenfor kriminell virksomhet. Den samme registreringen ble innført i Norge i 2005, spesielt fordi politiet ønsket muligheten til å spore opp kriminelle.
Jeg synes det er helt fint at Hellas innfører dette nå, har overhodet ingen problemer med det ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Som Admirala säger så är det enligt den nya terrorist lagen man antagit i Grekland för en tid sedan.
Camilla |
|
|||
|
|||
![]()
Sökningar i saken.......
......om någon mer än jag själv vill läsa mer..... http://livingingreece.gr/2009/11/08/...-phone-greece/ Kommer att besöka konsulatet i Göteborg för att försöka registrera mitt abonnemang....... .... någon som vet/har blanketten som vill till för att kunna underlätta och fylla i den innan jag går dit?? (Finns någon länk till blankett på nätet??) /DO |
|
|||
|
|||
![]()
Är det någon här på Kalimera som registrerat sitt telefonkort här hemma i Sverige ännu?
Intressant att veta om det är möjligt då jag gärna vill behålla det nummer jag haft länge. Margaretha |
|
|||
|
|||
![]()
Så vidt jeg forstår kan ambassaden bare bistå med å skrive ut en fullmakt. Denne fullmakten må du, sammen med SIM-kortet ditt, sende til en kompis e.l. i Hellas som må gå på mobilleverandørens kontor for deg.
Registreres ikke mobilnummeret innen månedsskiftet juli/august, vil du som nevnt miste alle pengene på sim-kortet samt at kortet sperres, men du kan gjenåpne selve nummeret ved å registrere deg senere. Hvor lenge nummeret reserveres vet jeg ikke, og pengene er uansett tapt. |
|
|||
|
|||
![]()
Oj då, vad besvärligt. Jag reser till Kefalonia den 10/7 får försöka fixa det då.
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Hur gick det? Har du lyckats registrera mobilnr? Någon annan från Sverige som lyckats? Hur gick ni till väga? /Jeanette |
|
|||
|
|||
![]()
Tidigare kunde man som bekant köpa SIMKort i vilken liten kiosk som helst.
Igår åkte jag till Plaisio för att köpa ett SIMkort och registrera min nya telefon som jag köpte i Sverige. Med mig hade jag mitt pass och killen skrev noggrant in mig i datan, sedan fick jag skriva under ett papper och det hela var klart. Plaisio är ungefär som expert hemma i Sverige. COSMOTE heter mitt kort och det kostade 5 euro och då kan jag även ringa för den summan. Den lilla kartongen står framme på hyllor så man kan själv välja sitt telenummer då det står på kartongen. Monica |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för informationen. Jag köpte mitt kort för 7-8 år sedan på skiathos OTE center, i en liten burk
![]() /Jeanette |
![]() |
|
|