|
||||
|
||||
Proceduren med hyrbil
Jag undrar om någon har hyrt bil på Karpathos? Vi funderar på att hyra en bil direkt på flygplatsen och ha den under hela vistelsen på Karpathos då vi skall bo på Journeys end" som ligger en bra bit utanför Pigadia. Vi har hyrt bil många gånger i Grekland, t.ex. på Kreta. Ibland har uthyrarna velat se ett kreditkort, ibland har de struntat i detta.
Något som oroar mig lite är när jag läser i hyresavtalen för de flesta uthyrare på Karpathos, så står det att en deposition dras på kreditkortet (ca 400 - 1400 Euro) beronde på bilens storlek, för att sedan återbetalas när bilen har återlämnats, men det kommer ytterligare då att ta tre-fyra dagar innan beloppet åter finns på kreditkortet. Detta har vi aldrig råkat ut för någon annan stans i Grekland, är det ett undantag på Karpahtos? Är jätte tacksam för tips på seriösa uthyrare som inte drar någon deposition på kreditkortet. Detta skall verkligen inte behövas och känns lite olustligt. Hur har ni gjort? det finns väl en tilläggsförsäkring som täcker självrisken? |
|
||||
|
||||
Sv: Proceduren med hyrbil
Jag har aldrig behövt lämna nån deposition när jag hyrt bil. Brukar hyra på Circle, mittemot den större fruktaffären på huvudgatan ut ur stan mot Aperi/längs stranden.
|
|
||||
|
||||
Hej,
Vi hyrde bil på Kreta förra året och bokade den genom Ving som vi åkte med då och betalade bilhyran innan vi reste. När vi tog emot bilen så fick vi lämna Visakortnr som säkerhet. När vi kom hem igen och skulle kolla över "finanserna" såg vi att en summa pengar,kommer inte ihåg hur mkt, hade "reserverats" på kontot, det tog några dagar men sen var de tillbaka. Vi fick ingen uppgift om det på plats innan så vi blev lite fundersamma först.. Mvh Lotta |
|
||||
|
||||
Hm...det som hände er Lotta var fult gjort med tanke på att ni inte informerades om detta. Jag har inget emot om de vill ha kreditkortsnummer "i fall något skulle hända", men att dra en deposition innan något hänt och trots att man betalt bilhyra tycker jag inte om. Vi hyrde bil på plats i Chania och där brydde de sig inte alls om någon deposition.
Tack för tipset om Circle , låter som ett bra alternativ! Hälsningar Marielouise |
|
||||
|
||||
MIM på forumet tipsade mig tidigare om en biluthyrare "lefkosrentacar.com som finns vid Lefkos men som enligt deras hemsida hyr ut och levererar bilar över hela ön. Kan kanske vara värt att ha som ett alternativ. Själv så åker vi först i slutet augusti till Karpathos och då ska vi kolla hur det verkar.
Vi brukar nästan alltid hyra bil när vi är i Grekland och har aldrig så här långt varit med om att man dragit någon deposit varken med eller utan att säga till om det. |
|
||||
|
||||
Hej och tack för tipset om Lefkosrentacar, skall även titta på detta alternativ lite mer ingående. Vi åker också i slutet av augusti, den 26:e.
Vi har också hyrt bil på många platser i Grekland och inte varit med om att någon deposition dras. Därför tyckte jag det var märkligt att det stod i hyresavtalen på många ställen när det gällde Karpathos. Hur som helst så ser jag fram emot vårt första besök på Karpathos |
|
||||
|
||||
Jag hyrde bil på Karpathos 2009 och fick den levererad direkt på flygplatsen. Lämnade den där utan några problem efter 14 dagar. Uthyraren St Nicholas Beach fick jag förbetala 60 euro från Sverige och resten på plats 280 euro för 14 dagar vilket gör 24,3 euro per dag för en Hyundai Accent. En helt OK uthyrare.
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Vilket jätte bra pris ni fick er hyrbil för Panakakis, det måste väl ha varit under lågsäsong?
Jag skrev till Nikos på Lefkosrentacar och de ville ha 250 Euro för en vecka i slutet på augusti/ början på september. Jag tyckte det var lite väl mycket, men samtliga försäkringar ingick, upphämtning på flygplats, vägkarta och full service under hyrtiden. |
|
|||
|
|||
Vi bokade i förväg och hyrde av Avis när vi besökte ön 2007. Inga extra avgifter, men de ville ha betalt kontant (jo "papperspengar") då när vi hämtade bilen.
Vi fick den levererad direkt till flygfältet utan extra avgift, vilket var bekvämt. Hann fylla i alla papper och sköta det administrativa medan vi väntade på att bagaget skulle lastas av planet och hinna runt det långa väskbandet :-) |
|
||||
|
||||
Citat:
Can´t wait |
|
||||
|
||||
Kul att tipset som MIM förmedlade var till belåtenhet.
Vad fick Du för pris nu då? BOKA |
|
||||
|
||||
Priset blev 250 Euro för en vecka i slutet av augusti. Bilen (Klass B, 5d, AC) levereras av Maria till Flygplatsen och vi kan också lämna den där, dagen det är dags för hemresa. Full försäkring ingick och ingen självrisk, endast självrisk vid underredsskador Detta är väl för att avskräcka oss turister ifrån att köra på alltför dåliga vägar. Fri service har vi också närhelst vi behöver. Jag tyckte att det var ett bra pris. Visst finns det billigare uthyrare men försäkringarna ingår oftast inte, så det går kanske på ett ut. Tack
|
|
||||
|
||||
Priset var väl väl högt för en vecka. Det borde ha legat mellan 150 - 170 euro för en bil i den klassen i slutet av augusti.
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Nämen, menar du det Panankakis? Jag tyckte att jag kikade runt på flera ställen och oftast fick man betala höga tilläggsförsäkringar för att slippa självrisken om något skulle hända. Kan de ha höjt priserna i år?
Det är kanske billigare att hyra bilen på plats, då kanske det är lättare att pruta ner priset? Men vi ville så gärna ha bilen på flygplatsen för att slippa transfern med researrangören. När vi hyrde bil i Agia Marina på Kreta så fick man en dags gratis bilhyra för varje två dygnsperiod man hyrde bilen. Är det någon som har bokat bil till semestern på Karpathos? till vilket pris i så fall? Nu måste jag leta vidare, har jag gjort något dumt när jag bokade till 250 Euro för en vecka? |
|
||||
|
||||
Jag kollade priserna för Karpathos i slutet av Augusti för Pan Gosmio så var priserna på en B bil Kia Picanto 195 euro/veckan BB bil Toyota Yaris 208 euro/vecka och en C bil Hyundai Accent 238 euro/vecka alla med full försäkring och från flygplatsen från/till.
PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Vi ska till Karpathos/Lefkos i mitten av juni och vi har också bokat bil hos "Lefkos rent a car". Vi betalar 350 euro för 13 dagar (bil class C) inkl det som skrivits ovan. Tycker det är helt ok. Ett extra plus för deras trevliga bemötande när man varit i kontakt med dem!
|
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Kände mig lite lurad på priset efter alla diskussioner. Det finns säkert billigare uthyrare, men läste prislistan på "Lefkosrentacar" och det känns mycket bättre nu när jag sett att både jag och Anlekan har fått fasta priser enligt prislistan.
Min bokade hyrbil: Bil B, augusti, 7d, 215 Euro +7 Euro/dygn för full försäkring. Totalt 271 Euro (mitt pris med rabatt 250 Euro) Anlekans bokade bil: Bil C, juni, 14 n, 317 Euro +7 Euro/dygn för full försäkring. Totalt 374 Euro (Anlekans pris med rabatt 350 Euro) Det skiljer en hel del i prisnivån mellan juni och augusti. Anlekan och jag har fått samma rabatt enligt prislistan. Allt frid och fröjd |
|
|||
|
|||
HEJ, JAG TROR NI KOMMER ATT VARA NÖJDA MED NIKOS RENT A CAR , SÅÅ HÄRLIGA GREKER + BRA SERVICE. VI ÅKER ÅTER TILL LEFKOS 23 SEPTEMBER OCH HOPPAS DÅ KUNNA HYRA DIREKT FRÅN FLYGPLATSEN.HA DET GÖTT ! / HÄLSN.MIM
|
|
||||
|
||||
Ja det kändes verkligen bra med Nikos och Maria, fantastiskt trevliga människor och att de dessutom säger att de inte vill ha någon deposition för läget är så osäkert i år med vulkaner och strejker, det är verkligen bästa service
Lefkos vill jag absolut besöka under vår semestervistelse, ha det så gott alla härliga människor. |
|
|