|
|||
|
|||
Val av semesterort
När man läser inlägg på denna sajt och motsvarande i Finland (Kreikkanet) blir man lite undrande på hur folk väljer platsen var de bor på sin semester på Samos. 99,9 % väljer "turistgethon" Pytagorion, Kokkari eller Votsalakia. Tror att bara "maggione" ja vi (hustrun och jag, ibland sonen eller dotter kommer med) väljer att bo i utkanten av Vathi (Kalami). Är det så att man också på semester vill ha en massa andra människor (turister) runt sig, olika "aktiviteter", "mysiga tavernor" (som alla är som vilka tavernor som helst). Den typiska frågan före semester är "finns det ngt. att göra där osv...". Kan inte folk mera kopla av på semester utan att hela tiden ha en massa aktiviteter? Menar inte sådan "relax" som jag hörde från en dotter i en familj förra sommarn när mamman undrade om det blir skönt att komma till Samos och vad skall vi göra. Då svarade en av döttrarna följande: ni ligger väl vid polen och super och vi får göra vad vi vill. För mig är det skönt att kl. 6 på morgonen fara till en joggingtur på 1-1,5 timmar, köpa bröd till frukost på hemvägen, äta frukost, gå ner till Gangou-beach och vila där hela dagen till ca. kl. 17. Promenera på kvällen längs Vathis gator, äta någonstans, sitta en stund på balkongen före man lägger sig vid 23 tiden senast. För oss är lägenheten på Samos som en sommarstuga där vi är under semester. Oberoende var ni väljer att bo på Samos under semester önskar ja alla en trevlig semester där. Själv åker jag och hustrun om 3 veckor. Ha de...
|
|
|||
|
|||
Sv: Val av semesterort
Blir interessert i å vite om dere kan anbefale noe bosted når det er så bra!.
|
|
||||
|
||||
Din semester låter härlig! Att ligga och supa vid poolen låter fruktansvärt.
Jag har svårt att se Kokkari som ett getto så mysigt som det är där. Det lugnet du söker, det får vi vår sommarstuga här "hemma". När vi åker till Grekland då vill vi se oss omkring, upptäcka en trakt så olik vår, som vi kanske aldrig mer kommer att återse. I vår "lugna" takt ser vi oss omkring och upplever vackra vyer, badar vid fantastiska stränder, äter vid mysiga tavernor och känner lugnet i mysiga bergsbyar, det är vår greklandssemester och ger den härliga minnen. En semester på "ditt vis" kanske passar oss mer när vi åker utan tonåringar och återvänder till redan utforskade favoriter. När vi var på Karpathos så upplevde vi Pigada som lite trist, i alla fall stranden där. Ön i övrigt däremot var helt fantastiskt vacker. Vi hyrde bil hela tiden och upplevde en underbar semester På vårt hotell bodde en familj som låg vid poolen varje dag. När jag vaknade och tittade ut låg de där och när vi kom hem på em så låg de där. Jag blir full i skratt när jag tänker på att de måste tyckt att vi var helt galna som for iväg där varje dag ... men vad de missade... och jag hade inte stått ut lång stund där vid poolen. |
|
|||
|
|||
Det är väl tur att " smaken är som baken " annars skulle vi alla trängas på en och samma plats.
Vi har valt Votsalakia som vårt "ställe". Lugnt och stilla ooh nära till stranden och den goda maten. Att det vart just Votsalakia kan jag inte svara på men så vart det. När vi nu åker tillbaka för fjärde gången blir det som att komma till sommarstugan. Man känner till byn, restaurangerna och hotellet. Så skönt. Vi tycker om byn just för att det är lugnt och vackert, inte nåt ghetto alls. Dock lång transfer men det vägs upp med att vägen dit är så vacker. Men först väntar en förhoppningvis underbar och skön sommar här hemma i den Åländska skärgården innan vi sticker ner till "sommarstuga nr 2" och latar oss i 2 långa härliga veckor på en underbart plats |
|
|||
|
|||
Fast det där låter ju lite fördömande...
Turistgetton...andra turister...det är ju oss andra ni menar då? Att åka på semester för mig är att få tid med mina barn och min man. Att bada och vila och äta gott...spela spel på hotellrummet och ta promenader till små tavernor och äta massor av glass. Att det sedan råkar vara en "turistig" miljö - det är inget jag tänker så mycket på. Jag trivs bland andra glada människor som sparat ihop till en semester och äntligen får vila ut och må bra. Jag läser ju inläggen här på kalimera och tycker att det är fantastiskt att vi alla väljer olika platser - för mig vore en joggingtur sex på morgonen en mardröm och om jag ville slippa turister skulle jag definitivt inte välja Grekland som ju är väldigt "skyddat" om man är backpacker- - då skulle jag bege mig till mer fjärran länder. Intressant faktiskt - att ifrågasätta varför vi väljer turistghettona... För mig blir det ett tecken på att du har svårt att acceptera oss andra och det är ingen trevlig egenskap. Som om det bara finns ytterligheterna "supa och vara dum turist" eller att bo i en mindre by... Jag önskar dig en trevlig springstund och en härlig semester på din ovanliga semesterplats. Själv är jag jättglad att jag fått så oerhört fin feedback från härliga människor som inte dömer ut andra. Katti - snart på en "turisttaverna" nära någon av er! |
|
|||
|
|||
Alla åker vi ju bort av en anledning. En del vill bara koppla av andra vill springa benen av sig och shoppa eller kika på en massa kyrkor och annat "trams".
Själv åker jag till Votsalakia för fjärde gången just för att byn är liten, man har allt innom räckhåll. Lugnt och sansat inget hålligång till 5 på morgonen. Tycker inte Votsalakia är så hemskt "turistiskt", här sett mkt värre resmål när det gäller det. Semester i Votsalakia för oss är sovmorgon, frukost med utsikt över havet, en promenad innan man tar en sväng till stranden, läsa, läsa och åter läsa, ta en siesta på em, äta god mat, drick gott vin, ta en promenad efter en underbar middag och kolla in människor för att sen avsluta en ljuvlig dag med ett gott glas rött i skenet av ett stearinljus på terassen. Ett utmärkt ställe att ladda batterierna på och rå om varann och bara "vara". Jag överlåter gärna vandringar, bilkörning och andra aktiviteter till andra. Visst kan en och annan utflykt med hyrbil oxå vara kul men sånt gör man när/om andan faller på. Om det nu är så att vi som väljer "ghettona" är 99,9% så är det ju ni som är udda då. Kanske ni ska fråga er själva varför ni väljer det ni väljer och inte gör som oss 99,9 % andra som föredrar "ghettona"? Jag säger inte att nåt av resmålen på Samos är rätt eller fel, alla måste ju få välja vad dom vill och efter tycke och smak. Smaken är ju som baken, delad. Och tur är väl det, annars det bli väldigt trångt. Önskar alla en underbar semester på vårt älskade Samos vart ni än har valt att bo. |
|
|||
|
|||
Jag vet att mina barn som är 13 och 15 skulle tycka det var aptråkigt att sitta i en liten tom by och lyssna på vågkluck - det måste finnas lite mer att titta på och samtidigt är det ju GREKLAND vi talar om-det finns liksom inte mycket "för mycket" när det gäller turister!
Vi bor i en skärgårdsstad och vill inte åka till tystnad och inget att göra- för mycket lugn skapar ju tristess om man nu betalar så mycket för att se sig om lite. Jag älskar när turisterna fyller vår stad-det blir en puls och ett folkliv då- samma sak gäller ju valet av ö. |
|
|||
|
|||
Citat:
Bor på en ö i den åländska skärgården och visst är det kul när det kommer mera folk till holmen men efter ett tag så är "turisterna" som "gäster som stannat en dag för länge" om du förstår hur jag menar Tycker det är så skönt när man får tillbaka lugnet i aug när de flesta turister/sommargäster åkt hem och allt blir lugnt och stilla igen. |
|
|||
|
|||
Hei.
Vi er forskjellige. Samos v/Pythagorion var min første greske øy. Jeg er overbevist om at det er der jeg skulle vært født. Den er forandret, men det er verden også. Etter min første tur til Samos er det blitt turer til greske øyer vår og høst. Jeg finner meg like godt til rette i Rhodos by som et mindre sted, men alene på en bar liker jeg meg altså ikke så lenge om gangen. Overalt kan man finne det greske - lei en bil eller helst en Vespa og etter 5-10 minutter er man borte fra disse fæle turistene. Vårens tur går til Agii Apostoli på Kreta - der er det ganske så stille og fredelig på denne tiden av året. Høsten står mellom Karpathos, Kalymnos, Samos eller en meget billigtur et eller annet sted. Uansett - jeg gleder meg og finner meg til rette der jeg er. Pelagia |
|
||||
|
||||
Kokkari upplever jag inte som ett "getto". Fast har ju inte varit där på många år nu, men skall nog dit nästa sommar Fantastiska omgivningar och vandra runt i
Riitta |
|
|||
|
|||
Hei, enig med deg. Kokkari er jo bare så koselig.
Hilsen Pelagia |
|
||||
|
||||
Grekland har ju så oerhört mycket att välja på att jag åtminstone tillsvidare väljer helst alltid en ny plats att fira min semester på. Nu måste man ju komma ihåg att det allra vanligaste är att åka på en veckas chartersemester. Och det till att börja med betyder att det finns väldigt många i denna skara som lika bra kunde ha åkt till Spanien, Italien eller Turkiet etc. De kanske valde Grekland bara av en slump, de vill bara ha värme och sol och "ligga vid poolen och supa" . Jag tycker att de får göra det om de vill.
Själv tycker jag om att forska ön, helst vill jag köra runt hela ön och känna på mig att jag sett "allt". Det är förstås inte alltid möjligt för jag vill göra annat också än att sitta i bilen hela tiden. Jo, jag kan ta en dopp i poolen och en öl i poolbaren, men hela dagen kan jag inte tänka mig att tillbringa där. Och inte kan jag ligga på stranden heller. Tar gärna en simtur och promenerar på stranden. Framför allt vill jag lata mig och komma bort från vardagsrutinerna som man har hemma (och vid sommarstugan har man också en massa jobb hela tiden, i varje fall vid vår stuga...) Slippa matlagning och städning och byk! Njuta av god mat och dryck, titta på vackra omgivningar, känna havets doft, bara vara. Ha det bra med sina vänner och familj, beroende lite på vem man reser med. Tycker att det är helt ok att resa till samma ställe varje år om man tycker att man trivs bäst så. Tycker också att man får välja sin semesterort hur man vill, leve friheten och PEACE till alla! |
|
||||
|
||||
Ja, jag är alltså "maggione" som "ålands tapsa" nämner i första inlägget. Jag kunde inte skrivit bättre själv! Både han/hon och jag bor på turistöar och då är faktiskt Samos så jätteskönt att komma till efter sommarens hets med Almedalsvecka, Stockholmsvecka och Medeltidsvecka mm. mm. Vi har haft ungdomar med oss till Samos (har varit där ca. 12-13 gånger vid det här laget....), ingen har klagat över att utelivet varit dåligt, det finns faktiskt allt. Diskotek, barer, vad du vill! Vi åker till Samos i stället för att ha sommarstuga, vad man nu skall med det till som gotlänning.....Turistiskt, visst, men man hittar alltid det verkliga Grekland "lite längre bort".......Dessutom är det, liksom på Gotland förbjudet att bygga stora höga turisthotell som på andra öar.....
|
|
|