|
|||
|
|||
boende?
Hej!
Jag och min tös ska ner ett par veckor till ön och vi har enbart bokat flygstol. Vi ska flyga om en vecka och vi undrar om det finns några tips på vart det är bra att bo. Vi vill ha ett billigt boende och närhet till strand och lite affärer å sånt. Har tittat lite på ett ställe som heter finiki view som verkar billigt 20 euro natten...iaf i våran prisklass men vi vet inte riktigt hur vi ska göra. /lillanisse |
|
||||
|
||||
Sv: boende?
Finiki View ligger i den lilla - med betoning på LILLA - fiskebyn Finiki på öns västkust. Där finns ett par tavernor, en helt ok - men liten - strand och en liten supermarket. Men det är allt.
Vill ni ha litet mer liv och rörelse, tycker jag att ni ska bo i Pigadia, öns centrum, där folklivet och affärerna finns. Jag skulle rekommendera att ni tar taxi in till stan och går runt i kvarteren kring taxitorget. Där finns ett flertal ställen som hyr ut rum, studior och lägenheter. Men de har inga hemsidor... Så här års är det inga problem att hitta någonstans att bo. Karin som åker ner om tre veckor idag |
|
|||
|
|||
Haha okay
Vad tror du en studio eller dubbelrum i pigadia kostar ungefär? Rekomenderar du något speciellt ställe? tack |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
|||
|
|||
Tror du att vi skulle kunna hitta något dubbelrum för runt 20 euro natten i pigidia? Vi är inte så gamla...strax över 20 så vi är inte så kräsna direkt, men vi vill ju såklart inte att det ska vara äckligt å sånt.
|
|
||||
|
||||
Det tror jag inte alls är omöjligt. Säsongen har inte kommit igång riktigt ännu, och det finns många som hyr ut rum, så ni hittar säkert något som passar till det priset. Ha is i magen, bara, och pruta om det behövs!
|
|
|||
|
|||
Hej igen...!
Vet du vad det kostar att hyra moped en vecka ungefär? |
|
|||
|
|||
Tjena !
Förra veckan var det priskrig bland moppeuthyrarna i Pigadia !!! 42 euro för sex dagar !! Billigt !! |
|
|||
|
|||
Hej!
Det är ju fortfarande lågsäsong, så det ska gå att hitta billigt boende på Karpathos, det går säkert att pruta om ni ska bo en längre tid också. Vi betalar €25 per natt i Amopi på vårt favoritställe där ägaren fiskar och serverar till middagen, gör egen fårost och en utsikt som man längtar till resten av året. Åker ner om några dagar Frågan är vad ni vill ha ut av semestern. Amopi har fina stränder (oftast inte så blåsigt som det kan vara på andra stränder) ett mindre antal restauranger, mini-markets och mopeduthyrare. Söker ni nattliv, affärer och stor variation på matställen skulle jag rekommendera huvudorten Pigadia, alternativt bo i Amopi och hyra moppe, det är bara 5km mellan Amopi och Pigadia. |
|
|||
|
|||
Bra bra
Vi är väl mest ute efter att bada egentligen...och äta gyros förstås. Vi ska ju vara där i två veckor så tänkte kanske att prova olika byar att bo på. Jag har iaf bokat nått hotell på internet de första tre dagarna och sen får vi väl försöka hitta något bra ställe...imorn bär det av.... |
|
|||
|
|||
Hej!
Då åker vi med samma flyg imorgon antar jag (Arlanda 06:35). Om ni är ute efter bra bad är inte huvudorten Pigadia något vidare. Men hyr ni moppe eller bil så kan ni ta er runt till fina stränder. Amopi har jättefin snorkling och höga klippor att hoppa från (åk till stenstränderna och inte sandstranden) Antagligen klaraste vattnet på ön, med tanke på att det ligger på lä-sidan och inte får så mycket vågor. Ahata är en vacker stenstrand ca 30min norr om Pigadia, sista biten är väldigt vacker väg ner längs en djup dalgång. En liten taverna där, skulle inte chansa på att den har öppet, utan ta med mat och dryck. Kyra Panagia har fin stenstrand, snorkling och några restauranger. 45min norr om Pigadia. Apela är nog öns finaste och mest fotograferade strand, vit stenstrand, fin snorkling. En taverna. Ska ni vara där två veckor är det nog bra att byta boende någon gång och testa på både Pigadia där det finns mycket affärer och folk och sedan någon mer avskild by. |
|
||||
|
||||
Det finns läckra sandstränder utmed västkusten också, glöm inte bort dem!
Börja t ex på Diakoftis bakom flygplatsen och arbeta er norrut, så hittar ni många pärlor. http://www.youtube.com/watch?v=NOSfj_V9KCY (stäng av ljudet!) Karin som åker ner den 17e |
|
||||
|
||||
Hej.
Billigt och bra kan ni bo inne i Pigadia på flera ställen t ex på Amarillis som ligger ovanför taxistationen - ovanför den branta backen. Margarita där tar väl hand om er och ni kan nog pruta ner er till 25 euro för en bra liten studio! |
|
|||
|
|||
Gött gött
tack för många bra svar och vi åker från landvetter imorn alldeles för tidigt på morgonen... |
|
|