Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-03, 04:55
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Utan solskyddskräm

Häromdagen såg jag ett inslag på finska tv:n med den finlänländske läkaren Antti Heikkilä där han intervjuvades om solens betydelse och solskyddskrämer. Denna Heikkilä är Finlands Annika Dahlqvist och rekommenderar liknande LCHF-mat osv. Det var väldigt intressant för har själv funderat ganska mycket de senaste åren på det här med att solen på något sätt har blivit till en stor bov som bör undvikas på alla sätt. Och ändå är solen vår viktigaste D-vitaminkälla. Alltså tycker Antti Heikkilä att det är det helt ok att vistas i solen också mitt på dagen då solen är som starkast. Helt klart varnar han att man måste ta det försiktigt i början och att det inte är hälsosamt att bränna sig och allt det där. Men han hade en mycket negativ attityd till solskyddskrämer och ansåg att det är just dessa krämer som är orsak till ökade fall av hudcancer (eller i varje fall menade han att det var mycket möjligt). Vad som är sant vet man ju inte, men det tål ju att tänka på. Det är bättre att skydda sig med skugga och kläder. Att ligga och grilla sig på stranden håller jag personligen inte på med, men man vistas ju i solen (jag tänker nu på Greklands starka sol) i alla fall så nu har jag köpt en "ekologiskt" solskyddskräm att ha med på resan för de stunder när man har på känn att nu kanske man behöver lite skydd och kan inte hitta nån skugga eller inte har lämplig klädnad som man kan sätta på sig. Men vad tycker ni andra? Någon som aldrig använder solskyddskräm och ändå klarat sig bra? Någon annan än min man som tycker att solskyddskräm är "trams som kvinnfolk håller på med"?
/Anne
Svara med citat
Gammal 2010-06-03, 07:05
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Utan solskyddskräm

Jag är nog inne på att skydda mig med kläder och skugga i möjligaste mån. Tunna bomullsblusar som täcker axlar. Har inte så lätt att bränna mig.
Programmet Kropp & Själ i P1 tog upp detta häromveckan. Går att lyssna på webben.
Aina
Svara med citat
Gammal 2010-06-03, 07:53
Oxi Oxi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008

Det finns bara ett sätt. Sola med förnuft. Själv använder jag aldrig solskyddskrämer. Anledningen är att jag då får soleksem i massor. Var inte ute i solen för länge i början. Är själv på stranden max 1 tim i början. Tål solen bra och blir mycket brun. Vissa dagar är solen starkare, så det gäller
att se upp.

Oxi
Svara med citat
Gammal 2010-06-03, 09:19
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag använder ytterst sällan solskyddskräm, utan tar det försiktigt med solandet i början, för att sedan kunna ta några "pressardagar" efter en vecka, när jag har byggt upp solbrännan. Det enda ställe jag smetar något på är nästippen, eftersom det är den som brukar bli brännskadad...

Karin
som f ö tycker det är sk-ttråkigt att ligga och sola!
Svara med citat
Gammal 2010-06-03, 12:39
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Karin
som f ö tycker det är sk-ttråkigt att ligga och sola!
Jag tycker också det är sk-ttråkigt att ligga och sola!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-06-03, 13:02
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Enig, soling er urkjedelig.
De gangene jeg likevel er på stranden, ligger jeg under en parasoll og leser bok elle hører på musikk. Brun blir man likevel, og solkrem trengs ikke.
I det daglige pleier jeg å smøre nesen med en solstift, og bruker solkrem i utringningen, for de stedene blir jeg lett brent.
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 09:40
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

När min son var liten och jag skulle köpa solcreme inför vår semester blev jag rådd till att köpa max 20 - då diskuterades nämligen sambandet mellan hög faktor och hudcancer, ju högre dessto farligare för kroppen. Idag är det många som smörjer in sina barn med faktor 50, men tror också att man måste vänja huden vid solen, kanske inte så lätt för oss "nordbor"...

På sista tiden använder jag alltid solcreme och har märkt att min hud "mår" bättre av det än att vara utan, även om jag, precis som de flesta, solar med förnuft.

från en som gillar att sola
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 14:34
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Mina barn , nu 4 + 6 år, använder "bara" solskydd 30 för att efter halva semestern gå ned till 25-20, vi har inte inhandlat någon våtdräktsliknande badoverall utan låter de vara nakna eller med badbyxor. De har aldrig bränt sig och blir fint bruna i långsam takt. När solen står som högst brukar de bada med T-shirt eller så ser vi till att vara i skuggan några timmar. Det känns som att antisol-propagandan är lite hysterisk, sunt förnuft och lagom dos med sol tror jag vi alla behöver! På deras näsor brukar vi dock köra solstift med faktor 50 för de blir de röda hur vi än gör. Själv kör jag en solskyddsfaktor per vecka , 25-20-15-10 , helt utan blir det aldrig. (just det , i år är vi ju nere 5 veckor, då blir det kanske lite morotsolja sista veckan )
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 15:02
Lovis Lovis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag är ju en sån där person som absolut inte borde vistas närmare ekvatorn än nordpolen Jag är rödlätt och fräknig, bränner mig oerhört lätt och överfalls av soleksem redan i april
Jag vistas i princip alltid i skugga när jag är i Grekland, under markiser, parasoll, solhatt. Mitt på dagen skyndar jag tillbaka till hotellet och stryker längs väggarna för att undkomma solens strålar (känner mig som en gremlin när den utsätts för vatten). Skyddar mig med solskyddsmedel gör jag dock alltid!
Undersökningen om sambandet malignt melanom/solskydd som publicerades i mars, fastslår att solskydd kan öka risken p g a de invaggar oss i en falsk säkerhet som ger oss ett riskbeteende i solen. Man ska dock inte glömma att undersökningen enbart kan uttala sig om den gamla typen av solkrämer som bara skyddar mot UVB strålar (de som gör oss röda). Dagens solskydd ska även innehålla UVA-skydd (de som ökar risken för bl a hudcancer). Ett riktigt bra UVA-skydd gör krämen lite gulaktig vilket inte alla gillar. Själv använder Eucerins skydd för solkänsliga och får sitta naken en kvart efter insmörjning för att inte göra ljusa plagg tillfälligt gula
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 19:25
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

[quote=Lovis;208667] (känner mig som en gremlin när den utsätts för vatten).

Kunde inte låta bli att skratta över din liknelse, f´låt

Ja, kan vara att man invaggas i tron om att man är 100 % skyddad, därför viktigt att man smörjer sig efter bad oxå, bara för att du har en vattenfast creme håller den ju inte hela dagen

Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 20:01
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Någon som aldrig använder solskyddskräm och ändå klarat sig bra?
/Anne
Min första resa till "solen och värmen" gick redan 1966,
(För dagens ungdomar kan jag förtydliga med att det var ungefär samma år som dinosaurierna dog ut tillsammans med Neanderthalarna och Gustav Vasa var kung över Sverige och Norge.)
Hade aldrig innan dess använt SPF, som det så fint heter på svensk-engelska, eller solskyddsfaktor som vi reliker kallar det.
Under resan använde jag det inte heller. Ej heller därefter. Och (ve-och-fasa) jag lever fortfarande. Tvål och vatten fungerar helt okej för mig, men solkrämer av alla de sorter? Nej tack.
Och då jag hela livet varit en ljushyad "linlugg" med därtill vetenskapligt bevisat känslig hy och en usel pigmentbärare, borde jag således bli brittiskt kräftröd, flaga/fnasa som en hedning och må allmänt dritt i sol och värme.
Nå, bara för att jäklas med naturen (eller för att konstatera att det med till visshet gränsande sannolikhet även har att göra med det genetiska arvet), så reagerar inte jag på vederbörligt sätt.
Tillbringade tidigare i år tvenne veckor på tropisk ö i Maldiverna, där de blekfeta britterna (lika transparenta som ett paket Gladpack, fast med fler tatueringar) smorde sig som besatta med SPF 50+ dagarna i ända. Lik förbaskat såg de varje kväll ut som de nyss fiskats upp ur en hummerkastrull. Det var faktiskt ganska morsomt att bevista.
Själv återvände jag till Sverige med en mycket djup och klädsam solbränna (enligt omgivningen och resten av familjen), utan att ens ha tittat på en reklamposter om Hawaiian Tropic eller annat krafs.
Min egen, ödmjuka åsikt om solskyddsmedel är helt enkelt som min filosofi om religion (oavsett vilken), GI-metoder, ViktVäktarna, PSI, ärliga politiker och annat suspekt. Vill du verkligen tro på det, kan du verkligen tro på det, så tro på det, vad andra än tycker.

Senast redigerad av Rasmus den 2010-06-04 klockan 20:18.
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 20:11
Lovis Lovis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

[quote=Maggan1;208703]
Citat:
Ursprungligen postat av Lovis Visa inlägg
(känner mig som en gremlin när den utsätts för vatten).

Kunde inte låta bli att skratta över din liknelse, f´låt

Ja, kan vara att man invaggas i tron om att man är 100 % skyddad, därför viktigt att man smörjer sig efter bad oxå, bara för att du har en vattenfast creme håller den ju inte hela dagen

Skratta på du!
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 20:37
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Om man inte vet vad man ska tro om solkrämer kanske man kan göra ett test? Vänster sida solkräm, ofta och mycket, höger helt utan.

Aina
Svara med citat
Gammal 2010-06-04, 20:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Om man inte vet vad man ska tro om solkrämer kanske man kan göra ett test? Vänster sida solkräm, ofta och mycket, höger helt utan. Aina
Glöm inte att skriva FÖRE och EFTER med SPF 50+ på var dera sida!

//Kikh

Som för övrigt oftas solar i skuggan av en strandbar. Vid ett tidigare två-veckors besök kom jag hem med randig rygg - från bambujalusin i taket
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:50.