|
|||
|
|||
Vilken pir till Naxos?
Hej
Jag är ny på forumet och hoppas på lite hjälp. Jag ska bo på Faros 2 i Pireus och hoppas någon har koll på detta med färjor. Jag har planer på att ta med mig min fru och mina två tonåringar till Naxos för vidare färd till Amorgos med start den 12 juni då från Pireus 07:25 med Blue Star. Jag hittade en karta med pirer (E2-E10). Är det någon som har koll på från vilken Pir Blue star går från?? MVH Rickard |
|
|||
|
|||
Sv: Vilken pir till Naxos?
Det er ikke sånn i Pireus at hvert rederi har sin egen kai. Ferjene ligger side om side med andre ferjer som går til det samme området. Hvis du finner metrostasjonen i Pireus, finner du også en gangbro fra stasjonsområdet til kaiene. Står du oppå broen, vil du se en lystavle som viser hvilke ferjer som går til hvilken tid fra hvilken kai. Det vises vekselvis med greske og latinske bokstaver. Som regel går de store ferjene til De sentrale kykladene fra den kaien som er rett foran stasjonen, så du vil sannsynligvis se ferja også, men endringer kan skje, så om du ikke ser ferja, se på lystavla.
|
|
|||
|
|||
Hej Svein OK tack för hjälpen
|
|
|||
|
|||
Bare hyggelig
|
|
||||
|
||||
Här ser du från vilken kaj de olika båtarna går.
Kolla vilken Blue Star du skall åka med, scrolla sedan ner och se förklaringarna till de röda prickarna. Det underlättar att veta åt vilket håll man skall i alla fall på ett ungefär, hamnområdet i Piraeus är STORT, det är inte så att man snabbt förflyttar sig med packning i värmen.... http://www.bluestarferries.com/site/...38&loc=2&query= // Helén Senast redigerad av Hellen den 2010-06-06 klockan 10:50. |
|
||||
|
||||
Citat:
Den kartan eller liknande ska jag ha med mig nästa gång i Pireus. Har varit där ganska många gånger och trodde jag hade koll på hamnen. Men i somras, när vi kom in mitt i natten utifrån öarna, lade båten till på ett för oss helt nytt ställe. Och jag måste erkänna att vi då var helt lost, vi hade ingen aning om åt vilket håll metro-stationen låg och Pireus verkade otroligt stort i det läget. Lägg därtill att Grekerna mitt i natten alt.1-inte kunde engelska, eller alt.2-pekade åt helt olika håll när man frågade efter vägen. Så som sagt en karta över pirer och vägar i hamnområdet skadar inte. Lars |
|
|||
|
|||
Jo, kartan som Hellen lagt upp ger en bra bild av Pireus hamnområde. Jag har under trettio års åkande till Kykladerna alltid åkt från Kaj 3 på kartan. Döm om min förvåning när jag förra sommaren var tvungen att ta mig till Kaj 1 !!
Det blev taxi........ |
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
|