|
|||
|
|||
Gula blommor?!
Hej! Jag var på Karpathos för första gången förra veckan. Helt underbar ö, åker gärna dit igen. Vi bodde på Hotel Romantica och när man gick ut genom huvudentrén fanns det ett rank-liknande träd/växt på höger sida. Den växte från marken och ganska högt upp. Bladen var smala och blommorna gula, trumpetformade, väldigt fina. När blommorna har vissnat kommer en liten "frukt", som såg ut som en liten, liten paprika eller nåt, och när de föll ner på marken delade de sig och från dem kom nya plantor.
Någon som vet vilken växt detta är? Har suttit och googlat i timtal på alla möjliga kombinationer jag kan komma på utan resultat |
|
|||
|
|||
Sv: Gula blommor?!
Skulle kunna vara en storblommig trumpetranka, finns både som orange och gul och trivs i dessa trakter.
|
|
||||
|
||||
Du får gärna berätta mer. Jag åker till Karpathos för första gången i augusti. Några tips och goda råd kanske? Alltid kul att höra lite om stränder, utflykter, mat och priser och alla andra upplevelser : )
|
|
|||
|
|||
Hej, blomman har jag ingen aning om men får se den på söndag då vi åker till Karpathos för första gången!
Vi ska också bo på hotell Romantica och jag skulle så gärna vilja höra vad du tyckte om det! Hur är rummen, poolområdet, frukosten osv? Läget? Jag är jättenyfiken och så förväntansfull! hälsningar Ingrid |
|
|||
|
|||
Vi hade lägenhetsrum och det var helt okej. Det enda var att det var ganska mycket ljud från gatan, men somnar man med öronproppar störs man inte av det under natten. Eller så skaffar ni luftkonditionering Det var i övrigt mysigt, de som jobbar där är jättetrevliga, poolen är schysst och det är fina växter i trädgården. Nära till "stadens" strand, men personligen så tyckte jag att Achata beach, typ 20 min med bil därifrån, var bättre. Tar ungefär 20 min att gå till stan i lite halvlångsam promenad.
Vi åt frukosten en morgon. Kostar 4.50 och var inte så rolig, youghurt med musli, bröd, marmelad,ost och skinka. Ganska dyrt. Så om ni har lägenhet så kan jag starkt rekommendera att köpa in egen frukost, mkt billigare och mysigare Annars kan ni ju prova frukostarna som tavernorna har, gjorde aldrig det själv så det vet jag inget om^^ |
|
|||
|
|||
Jag rekommenderar verkligen att ni hyr bil. Vi var på två stränder norr om Pigadia, där vi bodde, Achata och Apella. Båda var supermysiga, Achata har två tavernor och Apella en lite ovanför. Åker ni till Achata rekommenderar jag den vänstra om ni står och tittar ut över vattnet. Om ni hyr en jeep, åk upp till Olymbos, eller åk med båt- och bussturen dit. Väldig mysigt och pittoreskt.
Maten i Pigadia var så där, tyckte jag. Iaf där vi åt. Den kändes liksom lite för turistanpassad. Bästa maten vi fick tag i var ett hål i väggen med en liten uteservering nära taxistationen, allra bästa maten på en taverna uppe i Olymbos, den hette någonting med Blue nära kyrkan, en trappa upp med ett blått, blommigt räcke. Rekommenderar verkligen att ni äter där om ni kommer dit Priserna är ungefär som här, 20 kr för en läsk, 70-130 kr för mat beroende på vart man går. I Pigadia finns inte jättemycket shopping men så att det räcker när man är på en Greklandssemester:P Lite turistshoppar, några klädaffärer osv. Rekommenderar även att ni, om ni hyr bil, åker upp till de två byarna man ser från Pigadia, uppe i bergen. De är också supervackra, den ena är lite större än den andra och där uppe finns ingen turism alls, förutom engelska på skyltarna utanför de få tavernor som finns Sen kan jag lägga till att just den veckan jag var där var det extra stark sol av någon anledning, jag fick använda spf 50 och brände mig ändå lite, och jag var ingen blekfis när jag åkte ner. Kan hända att det har gått över för i slutet av veckan kom även en värmebölja, som högst var det 41 och på kvällarna kom det såna där hårda, jättevarma vindar från Sahara, som tydligen har ett namn. Men såg för en stund sen att det var 28 nu därnere, så det bästa är nog att höra er för Senast redigerad av Eliskandariya den 2010-06-22 klockan 15:37. |
|
|||
|
|||
Tyvärr inte Jag vet inte hur jag ska beskriva det så att man fattar, men blombladen var liksom lite...hmm...tvinnade. Som att den "snurras" upp när den slår ut.
|
|
||||
|
||||
Det låter helt underbart. Tack för tips och råd. Ser verkligen fram emot vår resa,
|
|
||||
|
||||
Mitt tips blir att du klickar in på min profil "Masse" och där bläddrar i mitt album Karpathos 2008. Kanske där finns bilder som kan locka och väcka intresse.
Trevlig resa! Mats |
|
|