Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-15, 20:40
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Några frågor

Hej,
jag har fortfarande kvar att upptäcka Kefalonia, och det känns som det är dags att välja någon av de Joniska öarna för första gången, efter att ha åkt till "alla" andra öar i många år...

Därför undrar jag, hur är det med mindre badvikar och små stränder (behöver inte vara sandstrand)? Finns det några, och är de tillgängliga via vespa/bil?

På tal om vespa, är avstånden för långa för att köra vespa? (har åkt runt på båda Karpathos och Samos som nog blev åtskilliga mil i slutändan).

Vi har inte valt var vi ska bo ännu, men vi brukar boka flyg och sedan separat boende som vi bokar på egen hand. Kanske någon har tips på lägenhet med havsutsikt, dock ej lyxstandard....

cajsa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-16, 18:38
Neta Neta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 70
Standard Sv: Några frågor

Hej!
Kefalonia är absolut den vackraste ön av de grekiska öar jag besökt! ( har varit på Egina, Santorini, Skiathos, Kreta) Vi var där i september förra året och bodde i Lassi på Lassi Hotell som var toppen. Vi hyrde bil i tre dagar och såg massor! Det finns många vackra stränder både med fina vita stenar, samt sand. Vi blev avrådda från att hyra vespa då asfalten är oerhört "glatt" och halkig. Bil är ett måste för att få uppleva bla Fiscardo och den mysiga byn Assos. Ni kommer få en toppensemester. För oss bär det av till Karpathos i år! Tycker du vi gjort ett bra val? Du kanske kan ge mig lite tips! / Neta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-17, 21:17
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Några frågor

Tack för tips. Det låter onekligen lockande att resa till Kefalonia.

När det gäller Karpathos blev jag trots allt positivt överraskad. Jag hade inte väntat mig så fina turkosa små stränder. Visserligen var det ibland dåliga vägar ner till de halvgömda stränderna (vi åkte vespa), men väl värt det. Nu är det fem år sedan så det kan ju har förbättrats. Vi var där i slutet av augusti och behövde inte trängas på några stränder. Ett tips är att köpa en riktigt bra karta så ni ser var och hur ni kan nå små badvikar.

Det som jag kommer ihåg var att det blåste väldigt mycket på ön, och att det var otäckt när man körde moppe. Och att det bara fanns 2 stycken bensinmackar på än, så det krävdes lite planering.
Jag är glad att ha varit där, men tror samtidigt inte att det blir något återbesök på ett bra tag (det finns ju så många fina öar att se).

Hoppas ni får det trevligt!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-18, 15:02
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Några frågor

Citat:
Ursprungligen postat av cajsa Visa inlägg
Hej,
jag har fortfarande kvar att upptäcka Kefalonia, och det känns som det är dags att välja någon av de Joniska öarna för första gången, efter att ha åkt till "alla" andra öar i många år...

Därför undrar jag, hur är det med mindre badvikar och små stränder (behöver inte vara sandstrand)? Finns det några, och är de tillgängliga via vespa/bil?

På tal om vespa, är avstånden för långa för att köra vespa? (har åkt runt på båda Karpathos och Samos som nog blev åtskilliga mil i slutändan).

Vi har inte valt var vi ska bo ännu, men vi brukar boka flyg och sedan separat boende som vi bokar på egen hand. Kanske någon har tips på lägenhet med havsutsikt, dock ej lyxstandard....

cajsa
Välj Kefalonia då gör du ett val som du inte ångrar. Det klart att avstånden är stora på ön när du jämför med Samos som är nästan bara hälften så stor och Karpathos som är 1/3 av Kefalonia. Jag har själv kör både bil och vespa på Samos och Karpathos. Min bedömning är att vägarna på Kefalonia är minst lika bra som på nämda öar. Så har ni åkt mycket vespa på Samos och Karpathos så går det mycket bra att även åka det på Kefalonia. Jag tycker själv om att bo i Argostoli och ha det som utgångs punkt och hyr ni då vespa så är det härligt att ta en tur till olika stränder, för det finns det gott om nästan runt hela ön, dåde stora och små enskilda som man kan vara helt ensam på.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-19, 12:03
cajsa cajsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Standard Sv: Några frågor

Tack det låter bra att det funkar med vespa på Kefalonia. Det enda jag funderar på är om det är stora berg att ta sig igenom? Det var det bl a på Karpathos (lite tung och tidskrävande körning).

Hur är det, finns det någon strand vid Argostoli? Eller är orten mer som Samos stad på Samos.
Och på Lassi finns det någon hamnpromenad där?

Det ser ju himla vackert ut på Kefalonia.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-20, 09:09
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Några frågor

Citat:
Ursprungligen postat av cajsa Visa inlägg
Tack det låter bra att det funkar med vespa på Kefalonia. Det enda jag funderar på är om det är stora berg att ta sig igenom? Det var det bl a på Karpathos (lite tung och tidskrävande körning).

Hur är det, finns det någon strand vid Argostoli? Eller är orten mer som Samos stad på Samos.
Och på Lassi finns det någon hamnpromenad där?

Det ser ju himla vackert ut på Kefalonia.
Det funkar jättebra med vespa på Kefalonia, jag har provat själv flera gånger. Det är betydligt högte berg att ta sig över på Kefalonia än om man har Samos och Karpathos som förebild. (se foto) Det tar lite tid men det går bra numera då vägarna har rustats senaste 10 åren.
Det finns ingen bra strand i själva Argostoli men det är ju bara några km till Lassi där det finns många bra badstränder, själv tar jag mig någon mil bort till Lorda för ett betydligt lungnare badområde med alla bekvämligheter som finns i Lassi. Argostoli är en betydligar trevligare stad att vistas i en Samos stad. Kan bara instämma på att Kefalonia är en vacker Ö.



PANAKAKIS
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-21, 16:10
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Några frågor

Spinner vidare på lite frågor... Vi ska åka till Lassi i slutet av juli och jag undrar över bussnätet på ön... Går det bussar till stränder och byar utanför Lassi? Vi ska hyra bil men inte i två veckor .
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-21, 16:24
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Några frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Tammis Visa inlägg
Vi ska åka till Lassi i slutet av juli. .
Vi åker till Lassi den 24 juli och bor på hotell Lassi i Lassi. När åker ni och var bor ni? Kanske skulle vi kunna träffas för en drink eller en middag?

Enigma
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-06-21, 18:47
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Några frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Tammis Visa inlägg
Spinner vidare på lite frågor... Vi ska åka till Lassi i slutet av juli och jag undrar över bussnätet på ön... Går det bussar till stränder och byar utanför Lassi? Vi ska hyra bil men inte i två veckor .
Vist går det busstrafik på Kefalonia men det är inte så många turer per dag så jag har inte provat den möjligheten och tror inte att det är en bra lösning. Därimot finns busstrafik mellan Lassi och Argostoli men det är ju inte längre än man promenerar i mellan.
PANAKAKIS
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-06-22, 07:51
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Några frågor

Hej!
Låter trevligt! Vi åker den 29/7 och ska bo på Minas. Vi stannar i två veckor, hur länge blir du/ni borta och har du varit där tidigare?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-06-22, 16:21
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Några frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Tammis Visa inlägg
Hej!
Låter trevligt! Vi åker den 29/7 och ska bo på Minas. Vi stannar i två veckor, hur länge blir du/ni borta och har du varit där tidigare?
Vi stannar en vecka på Kefalonia. Jag var förra året i Fiskardo, i norra Kefalonia. Det är en fin hamn. Resten av ön känner jag inte till.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-06-23, 07:31
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Köping
Inlägg: 77
Standard Sv: Några frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Vi stannar en vecka på Kefalonia. Jag var förra året i Fiskardo, i norra Kefalonia. Det är en fin hamn. Resten av ön känner jag inte till.
Jaha, då åker ni bara någon dag sedan vi kommit ner... Får väl se om drinken hinns med. Ha en himla skön semester för det ska vi ha! Det ska bli kul att upptäcka något nytt igen. Var på Karpathos för två år sedan och det blev en liten favorit.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT