Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-23, 11:56
salkins avatar
salkin salkin är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Hemma igen

Vi har precis kommit hem från en underbar vecka i Parga med våra 2 barn. Det har varit strålande sol och 30 grader varmt hela veckan. Priserna var inte värre än när vi var till Skiathos 2006 och Kefalonia 2008 men så är vi inte storkonsumenter av alkohol och tobak heller. Jag brukar bli ganska rastlös när jag är på semester, jag vill hinna med att se och uppleva så mycket som möjligt under den korta tiden man är borta, men den här gången var jag så nöjd att stanna i Parga med omnejd. Badbåten tur och retur till Lichnos Beach var det mest "spännande" vi var ute på.

Grekerna var glada och trevliga och jag minns inte när jag blev bjuden på så mycket senast. Efter maten kom de ofta ut med ouzo, fikon, baklava eller en extra öl som huset bjöd på. På supermarkets bjöd de på leenden och ibland även godis. Synd bara att mycket godis smakar parfym i Grekland :-)

I min blogg skrev jag dagbok under veckan och i mitt fotoalbum har jag nu lagt ut 40 bilder från Pargaresan. (Hemsidan är inte kommersiell och innehåller ingen reklam)

Parga är ett resmål jag varmt kan rekommendera!
Svara med citat
Gammal 2010-06-23, 19:25
sailorman sailorman är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Sv: Hemma igen

Niklas ! Tack för att vi fått följa med på Er resa !
Härlig blogg, o vilka fantastiska bilder, det känns som om jag själv går där igen !! Känner dofterna, atmosfären, hör ljuden !!
Många Greklandsresenärer, talar om sina Öar ! Jag brukar rekommendera PARGA, på fastlandet o har fått otroligt positiv respons ! Parga med omnejd, ger en Grekisk ökänsla !! Parga har allt, i mitt tycke !!!!

Tack än en gång ! / Boe
Svara med citat
Gammal 2010-06-24, 10:35
salkins avatar

Tack det var snällt sagt! Jag hade systemkameran på axeln varje dag där nere. Fotograferandet är nästan halva nöjet med att åka till Grekland och bloggen är ett sätt att bevara minnena av resan så länge det går.
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 11:39
annarcom annarcom är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Tack för bra upplysningar om Parga och vackra bilder! Jag o min man åker dit den 17/7 på en 14 dagars resa. Vi kommer att bo nära Valtos stranden. Efter att ha kikat på din blogg ser vi verkligen fram emot att resa! Förra året var vi en vecka på Thassos, det kan vi rekommendera, lugnt o trevligt o jättefina badvatten, säker rätt bra för barnfamiljer också.
Tack för titten! Hälsn. Ann
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 17:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Fina bilder....Vi var ju i Parga veckan före er, den första veckan med sol och värme på hela våren sa alla så vi hade tur. Vi bodde på Tousis.

Nu längtar jag till nästa resa i september, fast då inte till Parga. Det har förändrats alldeles för mycket till det sämre tycker jag genom åren. Men människorna var otroligt trevliga och maten var suveränt god och BILLIG!

Vi har många nästan identiska bilder i vårt album

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 18:56
salkins avatar

Jag har bestämt mig för att inte åka till samma resmål två gånger. Det finns alldeles för många trevliga ställen kring Grekland och Medelhavet som jag är nyfiken på, men hade jag inte bestämt mig för det det hade jag nog ganska säkert kunnat resa tillbaka till Parga. Men så har jag ju inte heller upplevt utvecklingen där över tiden som du gjort Lissi. Hoppas ni hittar ett riktigt trevligt resmål till September. Själv måste jag nog vänta minst ett år till nästa dopp i Medelhavet. Annarcom: jag hoppas och tror ni kommer få två fantastiska veckor i Parga.
Svara med citat
Gammal 2010-06-28, 19:59
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av salkin Visa inlägg
Men så har jag ju inte heller upplevt utvecklingen där över tiden som du gjort Lissi. Hoppas ni hittar ett riktigt trevligt resmål till September.
Jag var i Parga 1999 och 2001 och det har hänt VÄLDIGT mycket sen dess...2001 fanns bara Veikos lilla taverna på Valtosstranden samt en del små hotell längre bort på stranden. Olivlundarna som fanns ovanför är helt bebyggda nu......Fast visst förstår jag Pargaborna att de vill ha turister. Men när grekiska är det språk man hör minst då är det lite för mycket.
Taverna SAKIS var i alla fall precis lika bra och prisvärt och trevligt som förr!
Vi hade en jättefin vecka där, men det var sista gången.

I höst blir det först Tinos för mig, sen en vecka på Patmos med min man. Där var jag 1992 en vecka samt över en dag 1996 så jag bävar lite för vad som kan ha hänt..

Jag har blivit en återvändare de senaste åren. Aten, Tinos och Karystos på Evia är favoriter som jag vill till många gånger till. Däremot längtar jag inte till nya öar längre.....Känner att jag vill återvända till mina favoriter.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-06-29, 10:30
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Tänk hur man kan uppleva saker olika! Jag var första gången i Parga 2000. Varje år har det byggts och grejats, men för mig har det varit "undrar vad de har byggt nu" med lite nyfikenhet. Jag tycker hittills att Pargaborna har lyckats hållt det småskaligt.

Det har även bommats igen eller bytts inriktning på flera butiker/tavernor/caféer. Jag har nu inte varit i Parga sen 2007, så de kanske har fått storhetsvansinne och förstört det småskaliga. I sådant fall fasar jag!! Senast jag var i Parga tyckte jag att Valtos med omgivning såg ut som förr. Förutom att det hade byggt lite ovanför Valtos, i olivlundarna, som du skrev, Lissi.

Det jag blir förvånad över är att många som varit i Parga i år säger att det är billigt. Jag har upplevt Parga som lite dyrare än Thassos, Lesbos, Kos och Samos. Det kanske har förändrats nu med Greklands ekonomiklammeri?

Jenny - som BARA har 62 dagar kvar innan hon står med båda fötterna på Preveza flygplats
Svara med citat
Gammal 2010-07-03, 00:17
bon bon är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag var i Parga 1999 och 2001 och det har hänt VÄLDIGT mycket sen dess...
Du kan väl knappast ha känt igen dig. Gossen o jag var i Parga första gången 1996 tror jag det var och Preveza flygplats var ganska nyöppnad för civila. Då var det fortfarande väldigt gemytligt och det var mest Pargabor som hade affärerna o tavernorna. Senaste o sjätte gången vi var i Parga var 2007 (tror jag) och under årens lopp så har det verkligen förändrats. Nu åker vi igen på en vecka och det gläder mig att höra att Sakis finns kvar och verkar fortfarande genuin. Iår ska vi bo på Angela och bada på Piso Krioneri, äta lunch på Golfo, middag på Sakis och busåka med Parga Express om Fotis finns kvar som skeppare. Vi tar nog med fiskeutrustningen ifall vi får lust att sitta på piren på kvällarna.

Den stora utmaningen blir att försöka gå till Lichnos den rätta vägen på 45 minuter.

3 dagar kvar
birgitta
Svara med citat
Gammal 2010-07-03, 07:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Vi flög till Preveza 1990 eller möjligen 1991 men då tror jag att vi besökte Turkiet för vi kom dit precis när Irak invaderade Kuwait och turkarna mobiliserade. I vilket fall som helst tidigt 90-tal eller sent 80-tal. På Preveza flygplats rådda stränga militära rutiner och det kändes väldigt annorlunda att landa där 2005.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54.