|
|||
|
|||
Riktig hemlagad grekisk mat
Ja som rubriken säger.
Nu när man kommer dit så är jag väldigt nyfiken på riktig hemlagad grekisk mat, är själv kock i yrket sedan 20 år tillbaka så att jag kan vara lite petig Så vart ska man vända sig tycker ni? Kommer att vara i Agia Marina. Jag har läst en hel del olika restauranger här i forumet, fast det mesta verkar vara antingen snabbmat eller svenskanpassad mat verkar det som, eller? Inget fel med det, fast skulle gärna vilja äta sånt som grekerna själva äter. Minns att jag läst här i forumet fast hittar inte det, att det var en mamma och hennes dotter som lagade mat på ett ställe och man fick gå in och välja vad man ville ha? Minns inte vad det heter eller vart det låg. Någon som vet? Har iaf kommit fram till att Familys vid bensinmacken har grymt goda gyros ,den kommer att besökas flitigt /john |
|
||||
|
||||
Sv: Riktig hemlagad grekisk mat
Ni måste besöka Markos Taverna. Gå upp vid Marias Taverna i Kato Stalos, följ vägen mot Pano Stalos. Ligger på höger sida några hundra meter upp. Skylt finns vid vägen. Godaste maten och hur hemlagad som helst. Åker ni till Chania kan jag rekommendera Doloma, ligger bakom de spetsiga magasinen vid inre hamnen.
Gunilla |
|
||||
|
||||
Markos har bara öppet på kvällarna, vi brukar gå dit i 19-tiden då finns det mest att välja på.
Gunilla |
|
|||
|
|||
Har du tillgång till bil? Vi har just kommit hem från Kreta och på Georgias taverna just ovanför sjön Kournas ca fem mil öster om Chania, strax syd om Georgioupolis (sorry för stavningen) åt vi fantastisk mat. Det var Georgias mamma som lagat det vi åt och det var enkel mat, bland annat boureki och en helt gudomlig köttfärs i kål med citronsås. Kåldolmar med citronsås låter märkligt (i mina öron i alla fall) men det var helt fantastiskt gott. Sen fick Georgia oss att känna oss verkligt välkomna, hon satt sig ned och berättade vilka som var dagen specialiteter utanför menyn och det kunde man lita helt på.
/Carina |
|
|||
|
|||
Tack för dom fina svaren
Ripley - tyvärr kommer inte ha bil, synd annars hade man tagit sig dit! Wardakis - Tackar! Dit ska vi definitivt gå, bor juh ganska nära med, så perfekt! Åker på söndag, kan knappt behärska mig hehe |
|
|||
|
|||
Kommer du litt utenfor den mest trafikkerte turistløypen, finner du deilig gresk mat på alle taveraner.
Jeg vil anbefale et besøk på Theo Restaurant i Paragoria, ca 4 kilometer vest for Chania, litt ut av hovedveien mot Kato Stalos, Agia Marina og Platanias. Du kan fint ta en taxi, det koster ikke all verden. Maten på Theo smaker nydelig og et lekkert tilberedt. Betjeningen er svært hyggelig, kokken inkludert. Forøvrig finnes det mange gode greske taveraner i Chania. Jeg kan varmt anbefale Semiramis og To Xani, begge to med ypperlig mat. Og det finnes mange, mange flere ...... Faktisk har jeg aldri spist annet en gresk mat alle de gangene jeg har besøkt Kreta. God tur! |
|
|||
|
|||
Og oppe i den gamle landbyen Agia Marina, kan du spise hos Manolis. Du ser tavernaen når du kommer inn på det lille landsbytorget.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ska till Agia Marina i sept och jag hoppas verkligen att dom fotfarande är kvar. Var där senast våren -07. MVH KK |
|
|||
|
|||
Tänkte att jag lägger in länken här till vad jag skrev om Markos taverna
http://www.kalimera.nu/forums/showpo...4&postcount=10 Enjoy! |
|
|