|
|||
|
|||
Samos till patmos
Vi funderar på en restresa till samos i augusti och har planer på att åka till patmos några dagar.
Läste på någon tråd att det inte går flying dolphins dit längre, hur tar man sig dit nu på bästa sätt? Var kan jag ev hitta en tidtabell på båtar? Tacksam för svar! |
|
||||
|
||||
Sv: Samos till patmos
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tack för svaret
Kollade båttabell 2 på kalimeras hemsida och där stod det att det skulle gå båtar varje dag. Skönt att veta att det går att komma dit iaf. Vet du något boende du kan rekomendera på Samos, hade tänkt bo i Pythagorion. |
|
|||
|
|||
Vi ska ju till Patmos 29 sept som är en onsdag och hinner med båten ut till Patmos direkt om flyget är i tid. Sen får vi en övernattning i Pythagorion på väg hem om jag läser turlistan rätt....Men eftersom vi flyger charter denna gång så behöver vi ju inte fundera själva på transfer. Känns skönt i dessa strejktider dessutom. Det vore riktigt trevligt att avsluta resan med en kväll i Phytagorion. Fast det blir väl en smärre chock som det antagligen förändrats sen 1992
Lissi |
|
|||
|
|||
Lissi-jag skulle inte oroa mig för att Samos förändrats. Det finns inte en ö som inte förändrats sedan 1992...
Jag tycker däremot att Patmos inte var speciellt intressant-det var ett Skala fullt av vykortsaffärer och trist torg-det var intressant att se Chora och vi reste runt ön med buss - men jag var JÄTTEGLAD när jag äntligen kom tillbaka till Samos! |
|
||||
|
||||
Jag var på Patmos för några år sedan och ön gav väl inget större avtryck egentligen. Det jag gillade bäst var mitt trevliga boende på Patmos Garden där jag hyrde in mig för några dagar. Väldigt fint med en underbar trädgård och en gästfri och vänlig värdfamilj. Promenaderna på åsnestigen upp till Chora var härliga. Utsikten uppifrån ner över hamnbyn och havet var fantastisk. Kan nog tänka mig att åka dit igen men ön står inte högt upp på återvändarlistan som numera är ganska lång.
Ibland är det ju tillfälligheter som avgör vart man åker och jag blev nog mer förtjust i Fourni som jag också besökte på samma resa. Antagligen för att jag helt enkelt gillar mindre ställen bättre. Skulle gärna se mer av Samos också men då får jag nog skaffa ressällskap som vill köra bil. Där trivde jag också väldigt bra med mitt boende hos Eva på pension Sunshine. Gillar verkligen den typen av enkla, välskötta boenden där man får krypa ner mellan väldoftande nymanglade lakan och balkongbordet har en vacker handbroderad duk som byts direkt det behövs. Eva Senast redigerad av Eva L den 2010-07-18 klockan 10:42. Anledning: stavfel |
|
|||
|
|||
Visst vet jag att öar förändras! Alla ställen man återkommer till har ju förändrats....fler människor fler tingeltangelbutiker...men hur kommer det sig att affärsidkarna tror att det är det vi turister vill ha???? Eller bevisligen är det väl det de festa VILL ha! Jag tycker bara det är fult och jobbigt med alla dessa affärer.
Vi stortrivdes verkligen på Samos och Pythagorion då sommaren -92..likaså på Patmos...Chora med klostret, vandringar samt inte minst Lambi-stranden..bara den värd en resa Patmos hade då 1992 flera underbara silversmidesaffärer, gallerier och fina skinnbutiker. De tre ryggsäckar i skinn vi köpte då användes nästan dagligen i 10 år innan de kasserades. De gav vi inte ens motsv. 100 kr styck för....Men självklart finns inte sådant nu...Vi ska bara stanna en vecka totalt varav sista kvällen i Pythagorion så det blir bra. Det ska bli jättekul att se Pythagorion och Patmos igen.. Lissi |
|
||||
|
||||
Jag såg en del fint hantverk och silversmide på Patmos men det är fem år sen jag var där så mycket kan ha hänt. Jag håller med dig Lissi att det är trist med allt tingel-tangel och krimskrams som säljs. Visst det går att låta bli att gå in i de butikerna men är de allt för många påverkar det karaktären på en ort. Tyvärr är det massturismens baksida.
Eva |
|
|