Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-28, 12:01
Lollo Lollo är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006
Standard Hyra bil eller moped/vespa?

Hej alla Karpathos vänner!
Vi undrar om vi ska hyra bil eller moped/ vespa. Vi ska vara på ön 1 vecka och vill se och uppleva så mycket vi hinner och orkar. har någon förslag,erfarenhet av fördelar/ nackdelar med olika färdmedel. Priser och uthyrningsställen?Vi ska bo i Pigadia i mitten av augusti. Läntar så efter allt som skrivits på detta forum om ön. Mvh Lollo
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 14:09
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009
Standard Sv: Hyra bil eller moped/vespa?

När vi var där såg vi många som glatt åkte runt på mopeder så det funkar nog bra. Jag som är lite feg av mig väljer definitivt att åka bil på de slingriga bergsvägarna. Inte minst på vägarna ner mot de finaste stränderna vill jag hellre åka bil. Undantaget Amopi som ligger nära och utan allför hisnande vägar. Även blåsten gör att jag föredrar bil.

En annan fördel med bil är ju att man kan prata med varandra under tiden man åker.
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 15:25
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Föredrar bil här också, av flera anledningar. Det går ju också något fortare än moppe. Gå runt till de olika uthyrarna och tala om att du håller på och jämför priser och villkor, så kan du komma ner ordentligt. Jag fick det bästa priset på Auto Motor Center, en bit utefter strandvägen, alldeles bortom Taverna Pelagos. Han ville ha 90 € för tre dagar, för en Ford Fiesta. En liten Suzuki hade jag kunnat få för 58 €.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 16:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Moped, tveklöst. Underbart att puttra omkring och känna alla dofterna och varm luft mot huden.

Bil har ett par fördelar: om det blåser hårt (kan det göra i augusti) eller är kallt (inte i augusti) så kan det vara jobbigare med moppe.

Bil är också bra om man vill hinna åka till så många ställen som möjligt på kort tid. Men stress ingår inte i mitt Greklandskoncept.

En variant är att ha bil en dag och köra t ex upp till Lefkos och Mesochori och sedan ner igen via Pyles, Othos, Aperi och Volada. Det är en rätt lång sträcka som tar i rumpan om man tar moppe. Sen kan man ha moppe några dagar för att åka till stränder och byar närmare Pigadia.

Vägarna är jättefina och asfalterade överallt utom till Olymbos så ur den synvinkeln behöver man inte fundera på valet av fordon.
Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 10:41
Lollo Lollo är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Tack för alla trevliga, snabba och kloka svar från er. Jag tror att vi får mer att fundera på men det löser sig på plats. Vi har rest till olika grekiska öar sedan 85 men det här är nog första ön som känns som att vi har bokat minst 1 vecka för lite redan innan vi är där. 19 dagar kvar så får vi äntligen uppleva allt vi har läst och hört om Karpathos.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:48.