Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-31, 15:07
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Yellow train i Rethymno

Jag har vid tidigare besök sett att det gått utfärder med Yellow Train. Är det någon som åkt med dessa? Jag har aldrig sett tågen i rörelse. Bara kiosken där man säljer biljetter.
Skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet av det och kan tipsa om någon utflykt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-31, 17:20
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Yellow train i Rethymno

Nja, icke för att vi någonsin åkt med turisttåg i Grekland, men jag noterade vid juniresan att Yellow Train hade sin startstation just vid rondellen utanför Venetianska hamnen i centrala Rethymno.

Jag såg att tåget hade olika alternativa resrutter på mellan 1,5 och fyra timmar. Det var bland annat en tretimmarstur till små byar en bit från Rethymno. En tur till Platanes, och så något annat alternativ. Ur minnet återkallar jag att prislistan såg tämligen dyr ut.

Bild på tåget

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-31, 23:23
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Yellow train i Rethymno

Jag har åkt turisttåg 1 gång ifrån Platanias på Kreta och ut på landsbyggden en tur som tog 2 & ½ h.
Det jag uppskattade med turen var att få se vackra vyer som man kunde fota, få se och känna doften av citron o apelsinträd och njuta av landskapet. Själva stoppet var vid en cafeteria men det stoppet har jag både kunnat ha och mista och var främst bra för att få sträcka på benen.
Men jag skulle kunna tänka mig att åka turisttåg någon mer gång.
Mvh Ann
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-01, 00:09
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 332
Standard Sv: Yellow train i Rethymno

NewAnn! Var det vid den kafeterian man kunde köpa speciella kakor/bröd. Stora,söta, kladdiga, som uppblåsta ... tror de bakades till bröllop. Mycket goda.
Utanför stod ett enormt olivträd - sade vara Greklands äldsta eller största ... minns inte riktigt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-01, 00:45
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Yellow train i Rethymno

Äldsta olivträdet var det, och visst var vissa stopp inte speciellt attraherande men vissa var det. Och som föregångaren sade jag kan tänka mig att åka tågen igen. Vill man inte hyra bil så får man se väldigt mycket av Kretas natur (vilken är väldigt fantastiskt). Är man inte en sån som åker till Kreta år efter år utan är en helt vanlig turist så är tågen att rekomendera. Jag vill vi visserligen höra till den skaran som återkommer år efter år (för det finns så otroligt mycket på Kreta som jag vill se och inte hann med på 2 veckor) men tyvärr styr ekonomin. Meeeeen jag skall skall kämpa för att återvända inom det närmaste.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-01, 12:01
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Yellow train i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
NewAnn! Var det vid den kafeterian man kunde köpa speciella kakor/bröd. Stora,söta, kladdiga, som uppblåsta ... tror de bakades till bröllop. Mycket goda.
Utanför stod ett enormt olivträd - sade vara Greklands äldsta eller största ... minns inte riktigt.
Nej detta var mer som en kiosk så jag köpte bara en dricka. Men det kaffebröd du beskriver lät gott
Mvh Ann
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-01, 14:33
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Yellow train i Rethymno

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
NewAnn! Var det vid den kafeterian man kunde köpa speciella kakor/bröd. Stora,söta, kladdiga, som uppblåsta ... tror de bakades till bröllop. Mycket goda.
Utanför stod ett enormt olivträd - sade vara Greklands äldsta eller största ... minns inte riktigt.
Vet du vad den turen hette och vilken by som den gick till. Jag vill minnas att det fanns många att välja bland
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-01, 16:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 332
Standard Sv: Yellow train i Rethymno

Jag gjorde faktiskt tre olika turer med tåget, och någonstans har jag en broschyr ...
Jag minns inte om det var den här som gick till Theodorakis by ...
men Kermit kanske vet. Jag håller med om att man får se mycket på
resorna med tuff-tuff-tåget. Och de där - honungsdrypande bakverken
var försvinnande goda.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-01, 20:46
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: Yellow train i Rethymno

Den turen som gick till det äldsta olivträdet åkte vi ifrån Platanias! och den turen hette Western Adventure.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-02, 13:07
suss67s avatar
suss67 suss67 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 45
Standard Sv: Yellow train i Rethymno

Vi har åkt tåget i Platanias och tycker det var väl värt pengarna för att komma ut och dofta på apelsinlundarna -underbart vackert!
I Rethymnon var man tvungen att förbeställa, det gick inte att bara hoppa på, så det passade inte vår spontana planering (=ingen alls)
Det fanns en timmestur i Rethymono, resten var halvdagars vill jag minnas.
/Susanne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-02, 16:21
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Yellow train i Rethymno

Det gamla olivträdet finns i Ano Vouvves.
Gunilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT