|
||||
|
||||
En fråga om ejdrar
Den ön jag bor på nu har jag bott på tidigare. Då - i min ungdom - fanns här inga ejdrar, de höll sig ytterskärgården. Nu finns här många ejdrar, mellan 30-35 stycken. Ni som vet allt om fåglar: varför är det så? Har de flyttat från ytterskärgården till innerskärgården?
Så här såg det ut igår kväll. Inte många ejdrar på bilden, men det fanns många fler i närheten. |
|
||||
|
||||
Sv: En fråga om ejdrar
En orsak till att det finn mer ejdrar idag än för 30 år sedan är att tillgången på föda har ökat. Ejderns favorit föda är musslor.
Efter häckningen drar de ut till havs och övervintrar ute i Östersjön och Nordsjön. I mars börjar ejder sträcken då man kan se enorma flocker runt kusterna, i dessa flockar kan man se den spektakulära prajtejdern. Man brukar säga att 1 av 10 000 sträckande ejdrar är en praktejder. Med hälsnigar från Bohuslän och Bokenäset där vi också har ejdrar Tobbe |
|
||||
|
||||
Hoppas de hittar alternativ föda i år, det finns knappt en mussla i år för barnen att ha som agn vid krabbfisket, (och inga att äta heller ) det sägs att isen tog dem
|
|
||||
|
||||
Jag kan inte mycket om fåglar men jag funderade på samma sak gällande fiskmåsar här i Göteborg för några år sedan. Fick förklaringen att fiskmåsarna dragit sig in mer mot stan för att minken har ökat så drastiskt.
Ejdrar i innerskärgården är inget nytt här. |
|
||||
|
||||
Ejdrar lär kunna dyka 15-20 meter för att hitta musslor. Så krabbfiskare och ejdrar är nog inga svåra konkurenter om födan.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Då är det ju ingen fara för dem, för musslorna ligger ju där ner på botten någonstans |
|
|||
|
|||
för musslorna ligger ju där ner på botten någonstans [/quote]
Dead or alive? |
|
||||
|
||||
Faktum är, att för bara några dagar sedan var det ett inslag på tv, där man bekymrade sig över, att ejdrarna gått ner så mycket i antal i Stockholms skärgård. (Kan dom ha flyttat söderut?)
|
|
||||
|
||||
Ja Titti, Ejdrarna gör som jag gjorde för lite mer än 30 år sedan Drar söderut. Det är väl för mycket busliv på sjön så att de inte trivs
Yeasou |
|
|||
|
|||
Det har varit mycket ejder i Stockholms skärgård de senaste åren.Fint att se tycker jag.
|
|
||||
|
||||
O, det hörde till vårtecknen när jag bodde på Utö. Ådornas skrockande och gudingarnas melankoliska å-hoo, å-hoo... en av de få saker jag saknar därifrån.
Karin |
|
|||
|
|||
Några dagar innan det nyhetsinslaget sändes, reflekterade jag över förändringar i Stockholms skärgård tillsammans med några vänner. Bl a var vi helt överens om att ejdrarna numera är väsentligt färre i Stockholms skärgård än för 30-40 år sedan. Den hatade skraken har dock brett ut sig och kan numera ses inte bara i kolonier, utan också i enstaka exemplar sittandes med karakteristiskt utbredda vingar. Var glad, Janne, om de trevliga ejdrarna samlats i Blekinge skärgård !
|
|
||||
|
||||
Du måste nog mena Storskarven ?
|
|
|||
|
|||
Jomenvisst menade jag skarv, inte skrak. Två helt skilda flygfän.Tack för påpekandet
|
|
|