Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-24, 15:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Vad är det för orm?

Den här rackaren "sprang" före oss i en trappa på Andros. Är den någon som vet vad det är för orm? Är den giftig?

Svara med citat
Gammal 2010-07-24, 16:46
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Vad är det för orm?

Det kan være en Malpolon eller en Coluber. Begge lever vist på Andros. Men om den er giftig..?
Svara med citat
Gammal 2010-07-24, 17:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Har hørt (av grekere) at bare en ormeart i Hellas er giftig, en som på engelsk heter "horned viper". Sjekker du på Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Vipera_ammodytes) ser du at de har et sikksakk-mønster i skinnet, mens "din" er mer spettet.
Men jeg er på ingen måte noen ekspert på dette...
Svara med citat
Gammal 2010-07-24, 20:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Den ser rätt "snok-aktig" ut... Och är i så fall ofarlig. Men det KAN vara en Sandviper och dess bett är något giftigare än en Svensk huggorms. Ett bett av den kan orsaka allvarliga problem i värsta fall...

Många säger att det bara finns en giftig orm i Grekland. En svart med zick-zack mönster på ryggen som är en släkting till vår Svenska huggorm.

Det är fel! På Tinos tex finns en mycket otrevlig variant som är vit på magen och blekgrön på ryggen. Det otrevliga med den är att den inte flyttar på sig när man närmar sig...! Den är giftig och ligger kvar och hugger om man kommer för nära... Finns dock bara uppe i bergen Lissi!

För många år sedan på Tinos såg jag en över två meter lång död svart orm som låg vid vägkanten.... Jag har inte ormskräck men jag stannade inte för att kolla vad det var för sort...
Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 20:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Jag tror det är en bjälksnok (whipsnake). De är oftast svarta men kan även vara ljusa i olika gulbruna och gråsvarta nyanser. Mycket vacker! Hur lång var den ungefär?

Det finns några olika huggormar i Grekland. Den giftigaste är sandhuggormen (Vipera Ammodytes) som Admirala nämner. Den är sick-sackmönstrad och är lätt att känna igen för den har ett litet horn längst fram på nosen.

Alla huggormar har gift som de kan hugga med, men det gör de inte i onödan. Människor är i allmänhet i onödan enligt deras livsfilosofi.
Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 10:31
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Mycket vacker! Hur lång var den ungefär?
Den var hur fin som helst! Jag tyckte den var lång, men hur lång kan jag inte säga.

Du kanske kan se på bilden. Trappan är grekiskt "normalstor".
Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 22:15
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är fel! På Tinos tex finns en mycket otrevlig variant som är vit på magen och blekgrön på ryggen. Det otrevliga med den är att den inte flyttar på sig när man närmar sig...! Den är giftig och ligger kvar och hugger om man kommer för nära... Finns dock bara uppe i bergen Lissi!
Oj FY!!! Detta ville jag inte veta....men tack ändå! Jag är äckligt rädd för ormar!
Jag räknar helt kallt med att INTE möta nån i år heller...för vandra ska jag!
....om jag nu vågar
Jag ska fråga Nikoleta och Marco om ormar.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 16:09
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Det är fel! På Tinos tex finns en mycket otrevlig variant som är vit på magen och blekgrön på ryggen. Det otrevliga med den är att den inte flyttar på sig när man närmar sig...!
Låter som du beskriver en irländsk fotbollssupporter tycker jag !
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 16:35
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Låter som du beskriver en irländsk fotbollssupporter tycker jag !
Hahahahaha!
Svara med citat
Gammal 2010-08-11, 18:07
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Har inte Whipsnake "hästsko" mönster? Den här ser mer randig ut, iaf på svansen. Får låna med ormexperten till datorn på grillfesten ikväll. Souvlaki, grekisksallad och tsatziki vankas. Tyvärr inget grekiskt vin dock nån flaska från frankrike såg jag. Dom kanske också kan göra vin...

Vi behövde inte vänta så länge för precis när jag skrivit klart så knackar han på dörren. Han säger med en gång att det är troligen en Eskulapsnok. Tydligen den som pryder Världshälsoorganisationen officiella flagga och den finns även med i Star of Life, som är en internationell symbol för ambulanssjukvård. Så då är vi ju många som har sett den ormen.

Senast redigerad av bob-kåre den 2010-08-11 klockan 18:13. Anledning: Ormexperten kom tidigare.
Svara med citat
Gammal 2010-08-14, 09:57
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av bob-kåre Visa inlägg
Vi behövde inte vänta så länge för precis när jag skrivit klart så knackar han på dörren. Han säger med en gång att det är troligen en Eskulapsnok.
Tack!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:04.