|
||||
|
||||
Kyrkor och präster. Det religiösa Grekland
Under vårt idoga resande i Grekland har vi frapperats av den Grekisk-Ortodoxa kyrkans starka ställning i samhället. Även den minsta bebodda grekön är begåvad med minst en kyrka samt tillhörande präst i svart klädnad och tillhörande konstig huvudbeklädnad. Det framstår som helt uppenbart att kyrkan och prästen har en mycket stark och vördad ställning i samhället. Men, varför? De vi kan se som regelbundna kyrkobesökare, det är oftast äldre kvinnor skrudade i svarta kläder. I övrigt förefaller det som om besöksfrekvensen är lika lam som här hemma i Sverige. Nu har vi förstått att kyrkan och prästerna fyller en vida större funktion i det Grekiska samhället. En social funktion likt den vi kunde skåda i Sverige för sådär etthundra år sedan. Vi har sett matutdelning med kyrkan som bas. Ett antal personer åtager sig att förmedla matkassar till behövande enligt ett visst mönster. Vad har egentligen prästerna för funktion i det profana (värdsliga) samhället? Konfliktmedlare? Så har vi de grekiska kyrkliga högtiderna, där processioner kunna skådas, ofta bärandes omkring på stora ikoner och krucifix och där den grekiska flaggan alltid finns i spetsen. Har byn/ön en militär garnison, då är även en pluton soldater i full mundering involverade. Märklig sammanblandning… Kan någon för oss förklara denna kyrkliga närvaro i ett vardagligt grekiskt sammanhang? Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Sv: Kyrkor och präster. Det religiösa Grekland
Kan inte säga mer än att det grekiska samhället är impregnerat med ortodox kyrklighet.
Att besöksfrekvensen syns låg kan bero på att man går till olika kyrkor vartefter de har "sin" dag, eftersom de oftast är döpta efter ett helgon som firas i turordning. I en del kyrkor kanske det är bara en dag per år som firas. Prästerna har som du säger en hel del annat för sig än gudstjänster. Det kan vara matutdelning, barnkollo, sjukhusbesök, undervisning, välsignande av olika slag. Helgdagarna är många och inte bara almanackans röda dagar, det tillkommer olika lokala kyrkliga helger också. Som helhet kan sägas att de många prästerna har mycket att göra. Men om jag fattar dig rätt undrar du varför det är så här, och det undrar jag med... Ett svar kan vara att kyrkan inte är skild från staten än, och skyddas av lagstiftning från olika angrepp , som att behöva betala skatt, som att ha ensamrätt på religionsundervisningen i skolorna o.s.v Man har haft driftiga och högljudda "påvar" som stridit med alla medel mot förändringar. Det här är i gungning nu. Kremering är tillåten (i princip), kyrkan ska avkrävas skatt på åtminstone somliga inkomster, man kräver mer insyn. Ett annat skäl är traditionen, och den relativt stora makt, eller påtryckning, som mormödrar och farmödrar har. De är dessa som tar med småbarnen till kyrkan , som ser till att bröllop och dop och begravningar sker på traditionellt sätt o.s.v Vem kan gå emot Jajans vilja? Ett annat skäl är det som jag kallar vidskeplighet, eller rädsla för syndastraff eller liknande. OM jag underlåter att kalla en präst att inviga min nya affär kanske det går åt skogen direkt.... Tradition är också trygghet. Inte vill man missa högtidsdagar man varit med om sen barn? Alla grabbar har hoppat i havet för att vara först att dra upp korset den 6 januari. Alla har rest till landet för att grilla lamm vid påsken. Alla är lediga vid en massa festliga helgonfester, det är gemenskap och återseenden och trygghet i det välkända. Kyrkan är folklig och har positiv utstrålning. Om synd pratas det inte mycket. Inga förbud att roa sig eller dricka vin eller så. ( Jungfru bör man förstås vara när man gifter sig, men vem bryr sig? ) Under krig och umbäranden har kyrkan stått för trösten och hoppet om en belöning för slitet, om inte annat så efter döden. Fienden förknippades med muslimer, med katoliker, med ogudaktiga nordeuropéer. Sånt ligger kvar åtminstone i det undermedvetna. Det finns säkert en massa andra skäl också, Arne. Personligen håller jag mig helst utanför kyrkdörrarna, men jag vill inte såra en mängd fina människor jag känner med att ifrågasätta deras val. Jag ser det som en stor del av kulturen, sida vid sida med andra kulturyttringar som musik, dialekter, dans,sätt att vara. Senast redigerad av Monica P den 2010-08-08 klockan 18:45. |
|
||||
|
||||
Citat:
Det finns en mycket bra och lättläst bok om grekisk religion, den brukar nämnas på forumet då och då. Gud i Grekland av Inga och Jiannis Ambatsis. Den är svår att få tag i numera men jag ser att det finns några ex på bokborsen.se. De är dock dyra, särskilt om man lägger på frakten som alltid är fullpris till skillnad från nätbokhandlarnas frakt. |
|
||||
|
||||
Tack för svaren. Det vi också funderar över är hur det hela finansieras.
Kyrkoskatt? Frivilliga gåvor, eller rika tillgångar i form av mark och kapital. Det förmenas ju ändå kosta en hel del att försörja präster och underhåll av kyrkor. Arne |
|
||||
|
||||
Eftersom jag inte vet ska jag ta reda på det.
|
|
||||
|
||||
Inget svar på din fråga men jag erinrar mig en situation som jag var med om förra året.
Jag var i Mesochori på Karpathos ett par dagar under den stora religiösa festligheten där. Mängder med festklädda människor, generöst med mat, dans, musik osv. När folk kom tillbaka till kyrkan andra dagen stod en man bakom ett bord vid ingången till kyrkans gård. Han hade en stor bok uppslagen, de som passerade stannade till, pratade med honom och han antecknade i boken. Jag såg bara det här från längre avstånd men jag såg hur pengar bytte ägare över bordet - så folk donerade och fick sin donation noterad. På Karpathos har jag sett mer tecken på privata donationer till kyrkor än någon annanstans, det sitter plaketter med givarens namn på väldigt många kyrkliga byggnader. Alldeles utanför Pigadia finns en kyrka som jag glömt namnet på nu men där en modern, inte särskilt vacker amfiteater byggts upp. På varje bänk på åskådarplats sitter plaketter med "Gåva av" - och sen kommer namnen på diverse amerikanska etablissemang; hamburgerkedjor, pizzerior osv. Det ser helt barockt ut. Förklaringen är förstås att det är amerikagreker som donerat till hemön och därför får imponera med hur välbärgade de blivit. Att flasha sin rikedom är ju mer accepterat i Grekland än i Sverige. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
(Förstår att intressekaninerna hoppar) |
|
||||
|
||||
Ja, i vår kultur är det ju det. Fast det varierar också väldigt mellan länder/kulturer.
|
|
||||
|
||||
Ja, det stämmer att det är så som du beskriver. Att flasha sin rikedom dock är fult eftersom inte alla kyrkomedlemmar kan skänka mycket pengar. Det är tvärtemot vad Jesus sade och som är skrivet i det Nya Testamentet. Det är ännu fulare att prästerna skriver de rikas namn som skänker gåvor på kyrkans bänkar osv. Hur känner då de trogna som inte har råd att skänka mycket? Det är en ful påtryckning att driva pengar från människor. Att de som lämnar är naiva är en annan fråga. Att sedan notera hur mycket någon betalade är ännu fulare. Därför lämnar jag aldrig mina slantar i en sådan kyrka.
Jag skrev för mycket "l" i ordet "ful" som inte passade i den här texten. Nu är stavningsfelet rättat. |
|
||||
|
||||
Det finns insamlingar även i Sverige...särskilt i TV-program, s.k. insamligsgalor...där de som donerar namnges, naturligtvis bara de som donerar stora belopp. Dock inte i kyrkans regi. Om donationerna går till lokala behövande eller andra behjärtansvärda ändamål gör väl ingen skillnad, i båda fallen flashar man sin rikedom! Om man vill donera något går det väl lika bra att göra det i tysthet och inte i TV-galor där namnet på donatorn och summan visas, rena PR-jippot!
Yanna - som inte gillar dubbelmoral! |
|
||||
|
||||
Jag har boken om du någon gång skulle vilja låna den Arne.
Kyrkorna i Sverige bedriver också en del välgörenhet exempelvis frälsningsarmens är stor och omfattande. Eva |
|
|||
|
|||
Arne it is strange that after so many visits in Greece you have those questions.
Of course i can not give a complete answer to your questions in a short post of a forum. But generally i would suggest a trip to the past of Greece and especially to the centuries of Rome and Byzantium where the foundations of the christian faith in the greek world were laid. A trip back to the holy scriptures, to the greek language, to the first apostles who embraced the evangelical word. The orthodox church throughout the ages has maintained a continuity of faith with the apostolic community which was founded by Christ and sustained by the Holy Spirit. The connection is so strong that nothing has managed to break it these 2 thousand years, not even the very hard and cruel years of ottoman occupation. Actually it was the church who managed to keep us alive those tough years.. You can find hundreds of books,articles, etc. in the internet just by googling. Without having at least a small background in the history of Greek world after the birth of Christ it is impossible to understand the very strong ties between the greek society and the orthodox church today. The last 20-30 years though the church is under attack from various "secular" movements (with the support many times of the media) it still keeps its very important position in the society, and that is because you can not force (not even with tricks) people to change their faith. We saw what happened in areas like Russia (and generally the former soviet block) where they tried a brutal eradication of the christian faith. They failed completely. I wish you a good day and greetings from Greece Kratylos PS: The primary role of the church is to save the souls of all the people, and not just to do some charities. This is a common misconception for many people who ignore the orthodox tradition. The church is not a ministry of social affairs. Of course it will help the poor and the patient and the person who is in need, but this is together with the most important thing , which is to prepare us for the Kingdom of God. PS:And since in few days we will celebrate the sacred Feast of the Dormition of the Theotokos (tis Panagias /koimisis tis Theotokou 15 August) (which marks her repose followed by the translation of her sacred body three days later into heaven) i want to wish to all the friends of Kalimera forum Chronia Polla και η Παναγία Βοηθειά σας! |
|
||||
|
||||
Thank you Kratylos for your answer. It has opend new and intresting views about the Grece Church system.
Best wishes Arne |
|
||||
|
||||
Arne, det är en generationsfråga också.
Alla dessa små kyrkor du ser precis överallt är ofta byggda efter en bön om hjälp- som kom- från högre makter vid olika svårigheter, eller , som i ett aktuellt fall här på ön, ett minne över en son som dog i en trafikolycka. Fadern sa vid invigningen, som för övrigt blev en stor folkfest , att det var den del av arvet som sonen skulle ha haft, som gick till kyrkobygget. Jag misstänker att det blir mindre sånt i framtiden när ungdomar får vidare vyer och intryck från resten av världen. Bra? Dåligt? Har ingen uppfattning. Den unga generationen går pliktskyldigast med till kyrkan, men jag tror att många gör det av respekt för sina äldre, mer än för att de är helt övertygade om budskapet. I byn där jag bor finns det ett flertal små privata kyrkor men det är inte ofta "riktig" gudstjänst där. Däremot används den lilla boden utanför som samlingslokal för kaffe-och kakfest för grannfruarna på samma sätt som jag minns det från missionskyrkan hemma i Jämtland. En trygg och välbekant plats där man kan vila och prata och få veta senaste nytt. Det händer att jag känner mig lite avundsjuk på den sortens självklara möten. Jag tror att svaret på din undran är att man i Grekland inte ännu har funnit någon anledning att ta bort den trygghet som finns i välkända ritualer. Om du befinner dig på en helt annan plats än din vanliga kan du vara säker på att kyrkans ceremonier och sånger är desamma, detta ger säkerhet och komfort. Till och med personer som står långt till vänster politiskt syns i kyrkliga sammanhang. |
|
||||
|
||||
Citat:
Och om ett par dagar kommer vi sannolikt att besöka Aghias Isidoros på Leros, där junior döptes för tolv år sedan. Då ska vi tända några ljus för såväl honom, hans farmor och hans helgon, så okristna vi är. |
|
|||
|
|||
Parakalw Arne!
Here are some Interesting facts about religious attendance in Europe (European Social Survey 2008-2009). The position of Greece and Cyprus is like we expect, denoting the strong connection between the church and the society. http://www.economist.com/node/167677...ry_id=16767758 PS: Though from the scandinavian countries only Sweden is represented in the graph, it is interesting that it lies somewhere in the middle, behind countries like Czechia, France and Britain. PS2: I wonder what Turkey is doing in a graph about church attendance in Europe, especially when the crhistian population there is very very small and when other important countries of Europe are ommited. |
|
||||
|
||||
Interesting facts, Kratylos!
|
|
|