Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-22, 17:34
Canoy Canoy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1
Standard Allergitolerants/glutenfritt i Katostalos/Chania

Hej!

Om några månader kommer jag och min glutenintoleranta sambo resa till Kreta för första gången i vuxet tillstånd, och fastän vi har boende med kök så tänker vi att det skulle vara trevligt att gå ut och äta någon gång. Har någon av er koll på om det finns en glutenfri restaurang i chania eller närliggande område, eller generellt hur väl befolkningen är medveten om allergier?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-22, 17:51
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Allergitolerants/glutenfritt i Katostalos/Chania

Jag kan inte säga specifikt hur det är med allergikännedom i Chania, men de greker jag känner tycks oftast rycka på axlarna utan någon större förståelse för problemet. Jag är nötallergiker och har många gånger råkat ut för att få nötter i min beställning, trots att jag sagt till. En gång när jag skulle beställa glass förklarade jag min allergi för nötter, ändå gav de mig pistageglass. När jag påpekade att det fanns pistageglass i min skål fick jag till svar, - men pistageglass är inte nötter! Tyvärr kan detta medföra katastrof för vissa nötallergiker. Sverige är rena paradiset i denna fråga vid jämförelse. Förhoppningsvis kommer kunskap och medvetenhet att öka med skandinavier och andra som flyttar ner till Grekland. Vem vet, kanske det redan finns en glutenfri restaurante i Chania när jag skriver det här.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-23, 09:44
osd osd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 9
Standard Sv: Allergitolerants/glutenfritt i Katostalos/Chania

Hej! Var i Agii Apostoli med min glutenintoleranta dotter förra sommaren. Det var inga problem alls med maten. Vi hade med oss egen pasta på restauranger om hon var sugen på det. Annars funkade det mesta.
Kan varmt rekomendera Andreas Taverna som ligger rakt upp från fotbollsplanen, där gjorde dom allt för att lilltjejen skulle vara nöjd. Dom hade bra kunskap om Gluten.


Skriv ut denna och ta med...

Jag är glutenintolerantDet innebär att jag inte tål att äta eller dricka något som innehåller
vete, råg, korn och havre. Till exempel mjöl, gryn, bröd, pasta,
pizza, ströbröd, såsredning och panering.
Det är viktigt att det jag äter och dricker är fritt från vete, råg,
korn och havre så att jag inte blir sjuk.
Tack för er hjälp.

Grekiska - Ελληνικά
Πάσχω από δυσανεξία γλουτένης δημητριακώνΑυτό σημαίνει ότι δεν μπορώ να φάω ή να πιω ο,τιδήποτε
περιέχει σιτάρι, σίκαλη, κριθάρι και βρώμη. Για παράδειγμα
αλεύρι, σιμιγδάλι, αποφλοιωμένα δημητριακά, ψωμί,
ζυμαρικά, πίτσα, τριμένο ψωμί, σάλτσες που περιέχουν
τέτοια συστατικά και τρίμα για πανάρισμα.
Είναι πολύ σημαντικό ό,τι τρώγω και πίνω να μην περιέχει
προϊόντα σιταριού, σίκαλης, κριθαριού και βρώμης,
διαφορετικά κινδυνεύει σοβαρά η υγεία μου.
Σας ευχαριστώ για τη βοήθειά σας.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-23, 17:02
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Allergitolerants/glutenfritt i Katostalos/Chania

Ja det där biter kanske, att liksom ge dem svart på vitt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-24, 19:30
KarinL KarinL är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Allergitolerants/glutenfritt i Katostalos/Chania

Hej!
Har varit många gånger på Kreta o en del andra grekiska öar. Inga som helst problem med maten. Kanske måste man förklara eller visa lappen.
De vill ju ha nöjda gäster som gärna kommer tillbaka.

MVH Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-27, 11:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 054
Standard Sv: Allergitolerants/glutenfritt i Katostalos/Chania

Det finns ju faktiskt mycket i den greksika maten som är utmärkt att äta om man inte tål gluten. Grekisk sallad, tsatsiki, olika sorts röror, ost (men då får man akta sig för de panerade), gryträtter och många slags grönsaksrätter. Att ha en lapp med som upplysning kan ju vara bra om man är osäker på vad maten innehåller. Tror inte att det är något problem för en vuxen, för barn som oftare är lite krångligare med maten kan det ju vara lite svårare, så det där med egen spagetti inte kanske är så dumt. Och vill man ha bröd, då kan man ju ta med sig typ glutenfritt knäckebröd att ha till frukost eller så.

Detta att undvika spannmålsprodukter är ju något som också gäller alla som inte vill äta kolhydratrik mat.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-05, 18:25
Camis avatar
Cami Cami är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Luleå
Inlägg: 24
Standard Sv: Allergitolerants/glutenfritt i Katostalos/Chania

Restaurang Symposium i Platanias har en särskild matsedel för glutenintoleranta. Dessutom en underbar restaurang, lite finare,lite lite,dyrare men väl värt. Jättebra service. Airconditions och suverän miljö rekommenderas... liksom.. stifadon,calimares,grillade fetan mmm.
20%rabatt om man beställer före 19.00 Bokning kan behövas.
Ela i chania fixar till din maträtt.. inga problem. Å servitörerna på Marias taverna i Stalos var hjälpsamma. De informerade om att i den lokala fetaosten/mjölken kunde det ha tillsatts mjöl. För ekonomins skull....
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-05, 20:25
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 054
Standard Sv: Allergitolerants/glutenfritt i Katostalos/Chania

Alltså MJÖL i fetaost eller mjölk! Låter konstigt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT