Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hej, nu är vi tillbaka igen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-11, 15:58
BOKAs avatar
BOKA BOKA är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006
Standard Hemma igen efter Karpathosresan

I torsdags kom vi tillbaka hem igen efter våra två härliga veckor på Karpathos. Den första veckan var det VARMT som redan Kalimera Janne har beskrivit i sin reseblogg. Även andra veckan var det tillräckligt varmt och skönt med behagliga kvällar att avnjuta på någon utetaverna.

I år så blev det en lite ny inledning på resan, för redan på planet ner så fick jag platsen intill Kalimeras Islandhorse med fru, på stolsraden framför satt Seaside med fru och någon stolsrad bakom oss satt även Marouli med sällskap. Det innebar ju att det blev en hel del Kalimeraprat redan på planet ner. Seaside och Islandhorse med fruar träffade vi även i havet vid Lefkos en dag.

Vi åkte ju också hem med samma plan så även då fick vi tillfälle till lite Kalimera prat.

Det var kul att att personligen få träffa Kalimera vänner som man tidigare bara "träffat" på forumet och passar därför på att också tacka för senast och hoppas att vi kanske ses någon annan gång i den grekiska övärlden eller varför inte även hemma i Sverige.

BOKA
Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 00:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Hemma igen efter Karpathosresan

Välkommen hem!

Minns jag rätt så skulle ni väl dela vistelsen på en vecka Lefkos och en vecka Pigadia. Planen var väl också lite bilturer på ön. Blev det så också? Vad såg ni och vad tyckte ni? Som Karpathos-älskare så är man ju alltid lite nyfiken på intryck och senaste nytt från ön.

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-09-12, 09:25
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag vill också höra mer

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 19:38
BOKAs avatar

Tackar så mycket.
Sitter lite trångt just för ögonblicket, men på onsdag kväll ska jag försöka att skriva ner lite grand om våra två veckor på Karpathos.
BOKA
Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 23:13
BOKAs avatar

Jobbigt, hade nästan skrivit färdigt om våran vistelse när anslutningen av någon anledning inte ville vara med längre, men jag gör ett nytt försök.

Det blev ju som det var tänkt att vår Karpathos vistelse blev delad mellan Lefkos första veckan och huvudorten Pigadia den andra.

I Lefkos bodde vi hos Gorgina & Sofia och det var ett helt OK boende. Det var ett rejält rum med en lika rejäl balkong och med en härlig havsutsikt. Stranden och havet gränsar till det här boendet med bara en väg imellan, så man kan gå från rummet baddräktsklädd. Själva byn Lefkos är ju inte särskilt stor men den är tillräckligt stor för en lugn vecka. Det finns ju också så pass många tavernor så att man inte behöver äta på samma ställe mer än en gång om man inte vill.

När vi kom till söndag eftermiddag så bestämde vi oss för att gå och prata med Lefkos Rent A Car för att höra oss för om en hyrbil. Vi kom överens och hyrde en bil i en vecka som vi kunde hämta på måndagens kväll. Med den så tror jag att vi åkte på dom flesta farbara vägarna på Karpathos. Vi besökte bland annat följande ställen Mesochori, Spoa, Finiki, Arkasa, Piles, Othos, Volada, Aperi, Menetes och Amopi.

Stränder som vi besökte och naturligtvis badade vid var Agios Nikolaos, Apella, Kyra Panagia, Achata, Amopi, Diakoftis och då också stränderna i Lefkos och Pigadi.

Andra veckan bodde ju vi hos Astron Princess i Pigadia. Vi hade ju "lyxat" till det lite och bodde i en juniorsvit med havsutsikt. Det var med andra ord sagt ett väldigt fint boende, men hade enligt oss en klar nackdel med att genomfartstrafiken var alldeles inpå hotellet.

Ytterligare en nackdel med denna kombination av boende var att transfern mellan veckorna skedde på så vis att man skulle åka med samma buss som dom som skulle resa hem, alltså till flygplatsen. Där skulle man sedan vänta på de nyanlända gästerna och först därefter få komma till det nya boendet i Pigadia. Nu behövde ju inte vi det eftersom vi hade en hyrbil och tog oss till Pigadia på egen hand.

Sammanfattningsvis hade vi två fina veckor på Karpathos med väldigt fint väder (första veckan nästan för bra) vi hann också med att se mycket av ön som också hade stycken av hisnande vägupplevelser.

Det var ju också kul att personligen träffa ett antal Kalimeror på denna resa, det var ju premiär i detta avseende.

Ska väl se om vi också kan fixa till ett litet fotoresebrev vad det lider.

Olle
Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 00:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Trevligt att ert Karpathos-besök blev lyckat. Med bil en hel vecka förstår jag att ni hunnit se mycket av ön. Visst är den väl vacker. Härlig bukett av stränder som ni hunnit höra över och eftersom du skriver att ni hade bra väder så bör det ju ha inneburit många sköna stunder vid strandkanten. Blev någon av dem en favorit?

Beträffande hisnande vägupplevelser så var kanske nedfarten från stora landsvägen och ned till Apela en av dem. Men den är ju i mitt tycke också en mycket vacker sträcka. Vid vårt första besök där, medelst moppe, var vägen belagd med rullstensgrus. Jag lovade då mig själv att aldrig åka buss på den vägen. Är inte alls höjdrädd men på det underlaget är det skönt att själv ha kontrollen och inte vara beroende av väggreppet på en stor buss. Men nu är ju vägen asfalterad och problemet därmed "ur vägen" om man säger så.

Det du berättar om transfern mellan Lefkos och Pigadia låter ju minst sagt dåligt. Tiden på resmålet är ju alltför värdefull för sådana "utflykter", vilket även charterbolaget borde inse. Förmodar att det inte är så jättemånga resenärer som väljer kombinationsalternativet och då borde det ju gå att lösa med direkttransport i ett lite mindre fordon. Tur att ni hade egen bil.

Tack för rapporten Olle. Ser fram emot ev bilder så småningom.
Mats
Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 10:31
BOKAs avatar

Ja visst, några av stränderna blev lite av favoriter. Apela blev som för många andra en av favoriterna, men det är frågan om inte lagunen nere i Diakoftis (och även andra dubbelstranden) spelar i samma division. Men även Kyra Panagia och Achata är båda ett bra alternativ.

Beträffande vägen ner till Apela så bjuder den ju onekligen på en del hisnande avsnitt, men den är ju nu asfalterad och därmed naturligtvis mycket bättre än när den enbart var grusväg. Den fordrar dock fortfarande förarens fulla uppmärksamhet i många stycken.

Olle
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.