|
|||
|
|||
Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?
Citat:
Jag kan bara tala för Sydsverige, men härifrån Kastrup kan du hitta biljetter till Athen från 12 - 1300 t o r om du beställer 8 - 10 månader före avresedatum. Jag fick ge 2000 för mina biljetter för att jag inte fick tummen ur och kunde bestämma mig riktigt när jag skulle åka... Jag beställde i Feb och åker i Sept. Men sedan från Athen får man ju sköta allt själv. Transfer, båtar, hotellrum... Så visst är det bekvämare med charter. Men man får oftast betala för det. Och man är i princip låst till ett ställe om man inte tar en kombinationsresa. Samtidigt kan man ju hitta billiga sista minuten eller billiga enbart flyg på vissa avgångar och vissa tider. Men erfarenhetsmässigt vill jag påstå att det oftast blir både billigare och roligare att åka två vuxna (kanske med ett eller två barn) med reguljärflyg. Man måste dock göra en del överväganden där bekvämlighet kontra ekonomi är en stor del. Är det en viktig fråga? Är jag lite äventyrslysten och fixar att ta bussen till hamnen där båten är försenad eller inställd och jag sedan kommer fram sent eller måste fixa övernattning där jag inte föväntade mig. Eller är jag beredd att betala för att ha en troligvis bekvämare resa där andra tar hand om ev problem...? En annan är vad vill jag göra under resan? Se och uppleva saker eller ligga på stranden...? Vill jag ta besväret, har jag intresset, att byta ö och jaga nytt hotell osv? Sist men inte minst. Hur mycket tid vill jag lägga här hemma på att leta biljetter, kolla öar och boenden på Kalimera, planera i stort osv...? Vissa älskar det. Andra hatar det.... Gissa vilken kategori jag tillhör? |
|
||||
|
||||
När vi båtluffar i Grekland är flyget till Atén det enda vi bokar i förväg, denna gången skedde det i början av april (för avresa 1/7).
Annars beror det ju på många olika omständigheter hur tidigt man bokar. I mars nästa år till exempel ska vi åka till Valencia (Spanien) för att uppleva den berömda karnevalen Las Fallas. Redan nu i slutet av maj var det svårt att hitta lediga hotellrum centralt. Efter mycket letande lyckades jag dock boka ett rum i de centrala delarna, så nu återstår att boka flyget. /kimmen |
|
||||
|
||||
Jag brukar boka flyget när jag får rätt pris.
Är man inne lite då och då får man en känsla när det inte kan bli billigare, sedan kan det vända fort. Till årets luff bokade jag flyget i september året innan, förstod att billigare än 1236 pix ARN-ATN skulle bli svårt att slå. Något annat bokas ej. Jag ska nog undvika att fara från Pireus en lördag igen. Fullbokat 07.30 på Blue Star den 19e juni, inget man räknar med. Men i BS-baracken vid kaj "lyckades" damen skaka fra 5 st buissnes class-biljetter. Är lärare och vill resa i juni, i princip direkt från skolan till Arlanda alltså. I år fick jag dock ta hänsyn till min dotters 18-årsdag, nästa år är det student så man får nog avvakta ett par dagar. Redan nu inne och kollar priser, ligger runt 2000, men många bolag släpper biljetter senare, och rätt som det är kommer ju någon kampanj oxå. |
|
|||
|
|||
Vi har redan bokat för sept. 2011
|
|
||||
|
||||
Blir alltid lika nyfiken - när man bokar så pass tidigt, ett år i förväg, hur vet man att man får ledigt från jobbet? Vad säger arbetsgivaren?
Bokar man ändå och hoppas att det ska lösa sig så småningom? //Cecilia (vars arbetsgivare skulle skratta ihjäl sig om jag kom dragandes med semester för nästa år redan nu. Har inte ens fått jobbschemat för november 2010 ....) |
|
|||
|
|||
Vi hann att vara hemma i 12 dagar innan vi bokade nästa resa för juni 2011
Bokade i måndags....... bara 244 dagar kvar men ofta brukar vi boka ett år innan avresa om vi verkligen hittar det vi vill ha till rätt pris. Beror lite på tex hur många lägenheter som finns kvar. I måndags fanns bara 5 lgh kvar på det hotellet vi vill ha så det var bara att boka. Så det är inte bara vi som är ute i god tid |
|
||||
|
||||
Är man lärare vet man när man är ledig... fast nästa sommar är vi beroende av när makens dotter kan komma över från Kanada, så vi väntar litet med att boka. Funderar på att bara ta flygstol den här gången, så det är inte så bråttom.
Karin som alltid längtar ner |
|
||||
|
||||
Hmmm... men just nu kan vi komma till Aten i juni 2011 för 1 897 per person... måste kolla när styvdottern slutar sina examina!
|
|
||||
|
||||
Har börjat titta mer o mer nu. De verkar ju ha släppt chartern, men hur ser ni att det är med flygstolarna? Vilka sidor kollar ni på? För mig blir det svindyrt och då med flera stopp! Tips mottages tacksamt... önskar åka i april helst, till Kreta - Geo.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Så slipper du for flere stop på vejen. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag tror att generalfelet som begås är att man försöker söka flyg ända från Sverige och ut till öarna via flygbokningssajterna. Då får man svar om svindyra biljetter. Inrikesflyg i Grekland måste istället sökas separat. Du har 2 (eller kanske 3) alternativ. -Reguljärflyg till Aten, brukar gå att få för runt 2000:-/person t.o.r. Sök via flygsökmotorer ex.vis "flygstolen"eller "supersavertravel". -Flygstol via charterbolag. Har på senare år varit svårt att få till bra pris, men de finns till alla flygplatser/öar som resp. bolag trafikerar. Sök via Apollo, Ving osv. -Till vissa destinationer(ex.vis Kreta, Rhodos, Kos) finns reguljärflyg med lågprisbolag som ex.vis Norwegian, de måste sökas på flygbolagets egen hemsida. De resorna hittas i regel inte på flygbokningssajterna. Lars Senast redigerad av laero den 2010-10-11 klockan 14:35. |
|
|