Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-13, 09:11
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Jag & min familj konstaterar att det inte blir något Grekland i år, tyvärr. Men våren 2011 har vi tänkt , så nu till min fråga;

När brukar ni "rutinerade" boka resan? Bokar ni nu på hösten för att få det ni vill till våren? Vi har åkt mest charter, men nu sist bokade jag hotell på egen hand och endast flygbiljetter via Ving. Båda alternativen funkar bra.

Vi är 2 vuxna & 2 barn (2,4 år). Vad skulle ni tipsa om för resmål då? Har varit till Samos och Naxos utan barn, Kreta och Corfu med barn.

/ Jenny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-13, 09:18
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Min resa nu i augusti bokades i september / oktober förra året! Det hotellet jag vill ha på Skiathos, where else, är väldigt populärt...

33 dagar kvar
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-13, 11:41
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Vi bokade med hela 10 dagars varsel!!

Vi tar det alltid coolt. Nu var detta extremt, men annars bokar vi bara några veckor i förväg. och vi hittar alltid ett bra pris. Men så är det bara jag och maken. Reser man flera, med barn tex förstår jag att man kanske måste ha en annan framförhållning.

Märker ju här på Kalimera att många bokar lååångt i förväg. Nedräknare på 200 dagar eller så. För oss skulle det inte alls funka så. Mina chefer skulle bli tokiga, då jag jobbar enligt vaktlista och får veta mitt schema med fyra veckors varsel typ.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-13, 12:17
__sannis__ __sannis__ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 4
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Vi bokade i Jan eller Feb i år och vi åker om en vecka.

Känns så gott att beställa i tid man hinner ju kolla upp mycket om stället, hinner att spara semesterpengar mm..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-13, 12:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 210
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Det beror alldeles på. Om vi har ett speciellt ställe där vi vill bo, bokar vi långt i förväg. Nu senast var vi fem personer vid bokningstillfället och vi ville stanna längre än två veckor, så redan i oktober fanns det inte mycket att välja på för oss. Fem personer + lång tid passar inte in i bolagens planeringar, tydligen.

Gången innan var vi betydligt flexibla, då visste vi bara att vi ville stanna en månad, och vi var bara fyra personer, så då höll jag på långt in på våren och sökte prisvärda alternativ till flygresan. Hotellet fixade vi på plats i Pigadia.

Karin
som redan tittar efter restresor...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-13, 13:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 413
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

För oss är det väldigt blandat. Vill man åka till och bo på speciell ort/hotell så kan det vara bäst att vara på hugget direkt när charterbolagen släpper nästa års resor. Väntar man för länge är oftast bara de dyraste alternativen kvar. Men är man mera flexibel vad gäller resmål och boendestandard så kan man ju satsa på en sista-minuten-resa. Vi har gjort bådadera.

Det senaste vi bokat var två dagar före avresa för ett antal år sedan. Det var till Rethymnon/Kreta med ospecificerat boende. Det blev alldeles utmärkt. Men man kan ju också bli utan resa om det är så att man är väldigt låst till speciell restid.

Ibland köper vi endast flyg, ofta reguljärt. En gång bokade vi i oktober varsin flygbiljett Köpenhamn-Aten Tor för 1000 per person med avresa i maj året därpå. Ibland hittar man biljetter med bara någon månads varsel.

Lycka till.
Mats
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-14, 11:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 683
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Vi bokar i regel samma år som vi ska åka. Ibland bokar vi i februari, ibland så sent som veckan innan.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-14, 14:56
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Oftast ett par dagar innan avresa.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-14, 15:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Oftast samma år. Ibland några månader innan, ibland några veckor innan och vid något tillfälle ganska nära avresedatum. Nu bor jag långt från Arlanda och har en irikesresa som också ska bokas så därför behövs ibland framförhållning av den anledningen. Vinterns resa bokade jag redan i våras men då är vi flera som reser och vi vill till en speciell plats.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-14, 16:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Vi har bokat långt innan beroende på jag arbetat som lärare och då alltid haft loven som semester vilket inneburit att alla resor alltid är mycket dyrare

Har vi då bokat flygbiljetter till sommaren redan i oktober- november året innan så har vi kommit undan med ofta under 4000 t o r för oss båda. Flera gånger under 3000 också!

Nu blir nog läget annorlunda när vi kan åka på andra tider än sommaren så då blir det kanske mer impuls!Framöver kommer vi nog också att vilja ha kortare tid mellan bokning och resa till Grekland eftersom det är så stökigt med strejker.

Våra nyårsresor till huvudstäder i Europa har också bokats minst 9 månader innan för även om man kan hitta billiga flygbiljetter så är det JÄTTESVÅRT att hitta centrala hotellrum som ofta är bokade ett år före..Vi hade verkligen svårt att hitta i Paris fast vi började leta 11 månader innan...

Till nyår ska vi till Madrid och även där var problem att hitta boende någorlunda centralt de dagar vi ville...Nu har vi hittat ett mycket enkelt hostal med dusch på rummet men toa i korridoren. Alla hotell vi letade på i april redan var fullbelagda.


Jag gillar att ha resor att se fram emot och skulle man bli sjuk eller det händer något oförutsett så täcker försäkringar oftast.

Som Du ser av svaren så är vi alla olika

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-16, 09:12
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Jag förstår att vissa bokar lååångt i förväg. Själv har vi väl bokat ca 6 månader innan. Skulle ändå vilja boka med kort varsel, inte med barnen då... de kräver sitt planerande.

Ska kolla nu i höst - då resorna släpps - för en resa till våren. Har annars åkt aug-sept-okt till Grekland. Skulle vara kul att se våren också.

/ Jenny
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-16, 13:38
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Våren ja! Det är i sanning en fin tid att fara till Grekland. Vi testade i våras för allra första gången att resa i April, närmare bestämt 3/4 till 1/5.
Det var en upplevelse. Alla vackra blommor och grönskande träd samt övriga växter. Vi blev därtill överraskade över det påfallande varma och fina vädret.

Att prisbilden är mer än angenäm gör ju icke det hela mindre bra. Vi hade inalles 1,5 dagar med regn under hela resan, och det måste anses vara klart godkänt. Ingen trängsel, lätt att få perftekt boende till billig penning. Vad mera kunna man begära?

Men Ok, vi valde Kreta, och den ön ligger ju väldigt långt söderut. Lägg därtill att vi merparten av tiden vistades på sydkusten.

En grekresa i vårens tid kunna verkligen varmt från hjärtat rekommenderas.

Arne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-16, 13:53
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

"att prisbilden är mer än angenäm gör ju icke det hela mindre bra"

Har ni beställt flygstolar då alltså, via charterbolagen eller annat bolag?
Jo våren skulle vara härligt, kanske tar 2 veckor då vi ändå är lediga, har ju ett antal föräldradagar man skulle kunna plocka ut...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-16, 15:20
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Ja, vi handlar alltid flygstolar. Sitter snikigt framför datorn i höststormen året innan att bevaka läckra priser och avgångar. Så snart vi funnit oss en bra flight slår vi till och bokar på momangen, oaktat det oftast är ett halvår eller mer till avgångsdag.

Resan vi bokat nu i höst, 18/9- 16/10 den bokade vi i februari. Tvenne flygstolar Stockholm - Athen. Vi har därtill bokat inrikesflyget Athen - Naxos den 18/9 när vi anländer, samt därtill inrikesflyget Samos- Athen den 16/10 när vi ska resa hem. Vi blir på Naxos nio dagar och far därefter via Syros med färja direkt till Fourni. Så blir det Patmos innan vi återvänder till Samos.

Vår erfarenhet sägeross att det över tid alltid lönar sig att boka tidigt för den som sin tid disponerar fritt.

Arne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-17, 01:08
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 413
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Våren ja! Det är i sanning en fin tid att fara till Grekland. Vi testade i våras för allra första gången att resa i April, närmare bestämt 3/4 till 1/5.
Det var en upplevelse. Alla vackra blommor och grönskande träd samt övriga växter. Vi blev därtill överraskade över det påfallande varma och fina vädret.Arne
Jag och hustrun gillar Grekland, sol och bad, blommor mm, och bär på en plan/dröm om att uppleva påsken i Grekland. Det sistnämnda innebär ju pga kalenderns utseende ett besök i mars/april. Vår erfarenhet hittills i Grekland är begränsad till maj-oktober (varmt o gott). Hur är det att njuta Grekland i april? Finns förutsättningar för njutbar strandvistelse även då eller ....?

Mats
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-17, 01:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Citat:
Ursprungligen postat av jennyln Visa inlägg
När brukar ni "rutinerade" boka resan?
Din fråga är i princip omöjlig att besvara. För den beror ju på varje familjs förutsättningar. Finns det barn handlar det ju om loven. Inga barn? När kan båda ta semester? Osv.

Jag lever ensam + 2 håriga fyrbenta vänner med svans... Så kan Kattpanget ta mina gossar? Det vet jag ju aldrig! Jag kan aldrig ta en sista minuten för jag vet inte om Panget kan ta dem.

Så jag bokar plats för dem tidigt och beställer resa. I år ringde jag i Januari och bokade först plats i början av Juni för första resan. Och dessutom i slutet av September för andra resan. Hade jag inte haft dem hade jag ju kunnat åka när som helst!!! En sista minuten till vilken Grekisk ö som helst... Suck...

Så familje- och jobb-omständigheterna bestämmer alltid när man kan beställa resan. Men generellt sett kan man säga att ju tidigare du kan beställa ju billigare blir det. Om omständigheterna tillåter att man beställer tidigt...

Samtidigt. Om man lever under sådana omständigheter att man kan åka en dag eller två senare kan man hitta sanslöst billiga resor... Men hur många gör det...?

Sedan är det också frågan om ni vill åka reguljärt eller charter? Det är en stoooor skillnad där....
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-17, 06:59
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

det varierar ganska mycket, beroende av månaden tex.
Nu i våras beställde jag Pefkos-resan 4 veckor innan o. nu till Parga 3 veckor tidigare. Nu tycks det finns platser ganska bra o. när man reser ganska mycket under året sparar man en många hundralappar (300 e billigare till Parga nu jämförande vad det står i katalogen).
I fall bokar man en kortare resa till städer, via internet, så äe det bäst att boka så tidigt som mögligt... priserna stiger med tiden.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-07-17, 12:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Hur är det att njuta Grekland i april? Finns förutsättningar för njutbar strandvistelse även då eller ....?

Mats
Jag som tycker att allt över 15 grader är fullt badbart har badat både på Kreta första veckan i april och i Kardamli på Peloponessos i månadsskiftet mars-april.
Lite kallt var det dock särskilt på Kreta där det var så himla långgrunt Underbaraste tiden att vara i Grekland på f ö enligt mitt tycke.

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-07-19, 08:52
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Sedan är det också frågan om ni vill åka reguljärt eller charter? Det är en stoooor skillnad där....
Det spelar inger roll om jag åker reguljärt eller charter... Bekvämast att boka charter, men billigare att boka reguljärt, stämmer det

Sist bokade jag & lillgrabben flyg via charterbolaget och hotell via er hjälp här på kalimera, blev jättenöjd med "Deep Blue Sea i Georgioupolis.

Vilka ställen kollar ni reguljära resor?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-07-19, 13:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 413
Standard Sv: Hur långt i förväg bokar ni er resa?

Citat:
Ursprungligen postat av jennyln Visa inlägg
Vilka ställen kollar ni reguljära resor?
Sök på:

momondo.com

Den har funkat bra för oss.

Mats
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT