Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-10, 06:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 575
Standard Argiroupolis

Är det någon som varit i Argiroupolis (sydväst om Rethymnon) och kan berätta lite om byn. Är det värt att stanna över natten? Tips på bra boende?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-10, 07:10
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Argiroupolis

Jag och Gunilla har också tänkt åka dit, men pga Gunillas onda rygg har vi inte hunnit dit än. Ska bli intr. att höra om någon varit där och kan berätta något om Argiroupolis. Det verkar iaf vara en underbart vacker plats!

Yanna - och Gunilla som ska på beachparty i Agia Marina idag!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-10, 07:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 575
Standard Sv: Argiroupolis

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Jag och Gunilla har också tänkt åka dit, men pga Gunillas onda rygg har vi inte hunnit dit än. Ska bli intr. att höra om någon varit där och kan berätta något om Argiroupolis. Det verkar iaf vara en underbart vacker plats!
Jag har också hört det. Vi kan berätta om det stämmer om några dagar.

Hoppas Gunillas rygg blir bättre!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-10, 13:28
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Argiroupolis

Jag har varit i Argyroupoli många gånger, men aldrig stannat över natt så jag har tyvärr inget tips på boende. Vi brukar åka dit och äta långlunch vid den nedersta tavernan Le Vieux Moulin ("den gamla kvarnen"), där man kan sitta och njuta av, förutom den goda maten, den underbara luften och vattnet, som porlar i små vattenfall och dammar omgivna av avokadoträd och bananplantor bl.a.


Utsikten uppifrån Argyroupoli är betagande.



När man är i Argyroupoli måste man också besöka Lappa med lämningar från antiken. I Lappa kan man köpa underbara hudkrämer tillverkade av avokado.
Rethymno hämtar en stor del av sitt färskvatten från källorna i Argyroupoli.

(Vet inte om jag lyckades att lägga in bilderna, då jag är dålig på detta, men jag håller tummarna för att det fungerar, själv ser jag bara röda kryss.)

Jag kan verkligen rekommendera en tur till Argyroupoli och Lappa.

IngegerdN

Senast redigerad av IngegerdN den 2010-10-10 klockan 13:58. Anledning: nytt försök med bilderna
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-10, 15:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 575
Standard Sv: Argiroupolis

Tack Ingegerd! Jag ser bilderna om jag kopierar länkarna, det ser jättefint ut! Vi åker dit i morgon och stannar en eller två nätter.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-10, 15:50
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Argiroupolis

Övernatta? Njae det vet jag inte om det är så kul (detta är så klart en smaksak). Byn har städats upp en hel del och är ett trevligt ställe att besöka och intaga en måltid på.
Det finns ju mycket vatten och källor och det sätter sin prägel på en del av området som ligger alldeles nedanför själva bycentrat.
Så mycket av det gamla Lappa finns inte kvar. Lappa var en betydande stad som på sin tid var i förbund med bl a Knossos.
Övernatta har jag inte gjort men det finns möjligheter såg jag vid vårt senaste besök i byn tidigt i våras. Bl a en del renoverade traditionella hus kan hyras.
Man skall dock inte jämföra A med exempelvis Milia.
Men som sagt det återskapas och renoveras en hel del i byn och det kommer säkert att dra turister till sig.
Fortsätter man sedan vidare upp till Asi Gonia, som är en riktig kretensisk bergsby, och vidare upp till Kalikratis får man en resa med fantastiska vyer och upplevelser.
Från Kalikratis kan man om man inte har höjdskräck köra ned till Frangokasellos på södra delsen av ön. Tidigare var detta smala grusvägar numera är de asfalterade.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-10-10, 17:09
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Argiroupolis



Hittade ett gammalt foto, som är taget för ca 15-17 år sedan tidigt på våren.
Vägen leder från Kalikratis till Askifou och skulle jämnas till efter vinters snö och kyla.
Idag är vägen asfalterad men inte lika kul att köra.
Tilläggas kan, att jag var nästan döv på det högra örat i flera dagar efter den här turen p g a av hustruns rop på högre makters bistånd i denna svåra stund.
Numera klarar hon galant turer som denna, som sagt, man vänjer sig så småningom.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-10-12, 06:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 575
Standard Sv: Argiroupolis

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Övernatta? Njae det vet jag inte om det är så kul
Exakt den känslan fick vi när vi var där, så vi sov inte över.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-10-12, 10:21
carjoh carjoh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sjöbo
Inlägg: 125
Standard Sv: Argiroupolis

Vi har bott några gånger i F-kastello och kör då förbi vägen till Kalikrates vid byn Askifou. Från F-kastello kan man se vägen som därifrån går i serpentin till Kalikrates. Har pratat om att köra dit, men har ännu inte vågat ge oss på den vägen. Hur är den egentligen, Lars? Har du kört båda? Vägen från Vrisses ner till Chora Sfakion har ju blivit riktigt bra mot hur den var för 5-6 år sedan..
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-10-12, 10:50
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Argiroupolis

Citat:
Ursprungligen postat av carjoh Visa inlägg
Vi har bott några gånger i F-kastello och kör då förbi vägen till Kalikrates vid byn Askifou. Från F-kastello kan man se vägen som därifrån går i serpentin till Kalikrates. Har pratat om att köra dit, men har ännu inte vågat ge oss på den vägen. Hur är den egentligen, Lars? Har du kört båda? Vägen från Vrisses ner till Chora Sfakion har ju blivit riktigt bra mot hur den var för 5-6 år sedan..
Jo jag har kört dessa vägar t o m före de var asfalterade. Vägarna är numera alltså asfalterade och i ganska bra skick. Svänger och stupar gör det ju fortfarande men som sagt det vänjer man sig vid. Det som gäller alla vägar uppe i bergen är att hålla koll på kanterna så att de inte hänger löst efter att regn och vatten underminerat. Oftast lägger kretensarna ut stenar som markerar dessa ställen.
Har det regnat så ligger det ofta ganska mycket sten på vägen så det gäller att kryssa rätt.
När får och getter känner att vintern närmar sig uppe i Kalikratis då ger dom sig iväg ned till Frangokastellos längs vägen och då är det bara för människorna att följa efter. Vi har ett par goda vänner ( Nikita och Ariadne) uppe i Kalikratis som har berättat om levnadsvillkoren. Här är det naturen som bestämmer villkoren.
Vägarna är m a o helt ok att köra om man bara tar det försiktigt.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT