Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-17, 22:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sommaren håller i sig

- men i morgon lär det bli stark blåst och regn. Moppen fick plats i garaget, för det är inte så kul att sätta sig på en sits som SER torr ut, tills man just sätter sig ner...

Jag köpte en gång i Idre en regncape som är förträfflig, den täcker både armarna och resten av kroppen, men det gäller att köra långsamt, annars flaxar den upp i ansiktet . Så har jag regnjackor och byxor i flera omgångar, men eftersom det blir så svettigt är det nästan bättre att bli regnvåt .

Alternativt kan jag ju stanna hemma tills det skiner upp, oftast tämligen omgående i detta land. Alternativt kan jag åka med grannen eller ta bussen eller ta en taxi. Den egna bilen var idag inget alternativ.

-Den egna bilen befinner sig nämligen norr om Rom på väg till Sverige! Sonen skulle hämta hem sin egen bil som har stått här ett tag. Dessvärre gick det inte att få ordning på den, och eftersom han behövde göra tjänsteärenden i Italien och Tyskland fick han ta vår bil.

Det vackra vädret idag lockade en hel del folk och honoratiores till invigningen av den nya snabba Kalymnos Dolphin. Det ska göras grundligt detta: präster sjunger och utför ceremoniella välsignelser och stänker vigt vatten på folk med en basilikabukett, cateringfirmor dukar långbord. Mycket trevligt. Båten är jättefin.

Inte nog med det: tidigare på dagen hade samma folkhop och samma honoratiores blivit välsignade och käkat grillspett vid invigningen av det nya, helt moderna slakteriet.

(Hädanefter slipper man åka till Kos för lagenlig slakt. Ergonomiskt för personalen och all tänkbar hygienutrustning. Även personer som inte äter kött kan förstå fördelarna med detta.)

Inte nog med det! Borgmästarens stora valtal avslutades med att vi 40 kandidater gick upp på scenen och presenterades med namn och lite referenser. Det var lite pirrigt, men kul, och alla var lite barnsliga och fnissiga, faktiskt. Ock lomhörda, för som det ska vara här var högtalarna inställda på max. Jag hade stoppat bomullstussar i öronen och kom inte ihåg det förrän jag körde hemåt och var förvånad över att moppen gick så tyst. Väldigt skönt!

Snart ska alla tvåhjulingar kontrollbesiktigas ! Ljudnivåerna ska ner! Det är sant! Det är lag !
-och lagen är förmodligen lika effektiv som rökförbudet i detta ostyriga, motstridiga, jobbiga, härliga land.

Jag säger som engelsmannen Jim, efter en lång klagotirad, hur han då står ut : " I love it!"
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 09:43
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sommaren håller i sig

Herlig lesing som vanlig Monica! Gleder meg til å se alt dette nye.............snart!
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 09:46
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Gleder oss til ny båt og gleder oss til at båttidene blir lagt ut. Tror kanskje båttidene for høsten ble glemt i all viraken med den nye båten?!
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 12:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Ha ha ha ......... Det är som vanligt både roligt och intressant att läsa det du skriver Monica!

Då blev du kanske på scenen presenterad som "Kalimera-Monica" - numera också bestänkt med vigt vatten (hoppas att det inte regnade bort under moppe-turen). Jag konstaterade häromdagen på forumets startsida att vi numera är över 8000 medlemmar på Kalimera som kan ta del av dina öden och äventyr på Kalymnos. Inte illa! Kan ju vara bra att veta om du behöver en namninsamling nån gång.

Lite nyfiken på nya båten blev jag av det du skrev. Vilka rutter ska den trafikera och hur snabb är den, uttryckt i restid till de större trafikerade platserna?

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 07:57
Monica Ps avatar

Kirtor och Mats, den nya båten Kalymnos Dolphin ska gå mellan Kos och Kalymnos precis som Kalymnos Star gör. Skillnaden är tryggheten i att ha två båtar nu, för om det behövdes service eller blev något krångel med Star så blev det totalt kaos med alla turister som riskerade att missa sina flyg.

Dolphin är aningen mindre men snabbare . Den kan ta ett antal mopeder också.
Om turlistorna blivit färdiga vet jag inte, men det kommer att vara täta turer hela vintern i och med att klättrarna strömmar till nu, och för alla Kalymnier som har jobb eller ärenden på Kos.

Den båt som inte går Mastichari-Kalymnos kommer att i samarbete med resebyråerna att kunna köra turer till andra öar och till Turkiet.

Det där busvädret som aviserades är över oss nu, men åskan tog en nordligare väg. Jag vaknade av ett ihållande buller och en blyertsgrå himmel norröver men solglimtar över vår by. Det blåser i omgångar och vinden kan inte riktigt bestämma sig vart den vill. Regnskurar med varierande intensitet. Definitivt inte moppeväder.
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 18:45
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
- men i morgon lär det bli stark blåst och regn. Moppen fick plats i garaget, för det är inte så kul att sätta sig på en sits som SER torr ut, tills man just sätter sig ner...

Jag köpte en gång i Idre en regncape som är förträfflig, den täcker både armarna och resten av kroppen, men det gäller att köra långsamt, annars flaxar den upp i ansiktet . Så har jag regnjackor och byxor i flera omgångar, men eftersom det blir så svettigt är det nästan bättre att bli regnvåt .

Alternativt kan jag ju stanna hemma tills det skiner upp, oftast tämligen omgående i detta land. Alternativt kan jag åka med grannen eller ta bussen eller ta en taxi. Den egna bilen var idag inget alternativ.

-Den egna bilen befinner sig nämligen norr om Rom på väg till Sverige! Sonen skulle hämta hem sin egen bil som har stått här ett tag. Dessvärre gick det inte att få ordning på den, och eftersom han behövde göra tjänsteärenden i Italien och Tyskland fick han ta vår bil.

Det vackra vädret idag lockade en hel del folk och honoratiores till invigningen av den nya snabba Kalymnos Dolphin. Det ska göras grundligt detta: präster sjunger och utför ceremoniella välsignelser och stänker vigt vatten på folk med en basilikabukett, cateringfirmor dukar långbord. Mycket trevligt. Båten är jättefin.

Inte nog med det: tidigare på dagen hade samma folkhop och samma honoratiores blivit välsignade och käkat grillspett vid invigningen av det nya, helt moderna slakteriet.

(Hädanefter slipper man åka till Kos för lagenlig slakt. Ergonomiskt för personalen och all tänkbar hygienutrustning. Även personer som inte äter kött kan förstå fördelarna med detta.)

Inte nog med det! Borgmästarens stora valtal avslutades med att vi 40 kandidater gick upp på scenen och presenterades med namn och lite referenser. Det var lite pirrigt, men kul, och alla var lite barnsliga och fnissiga, faktiskt. Ock lomhörda, för som det ska vara här var högtalarna inställda på max. Jag hade stoppat bomullstussar i öronen och kom inte ihåg det förrän jag körde hemåt och var förvånad över att moppen gick så tyst. Väldigt skönt!

Snart ska alla tvåhjulingar kontrollbesiktigas ! Ljudnivåerna ska ner! Det är sant! Det är lag !
-och lagen är förmodligen lika effektiv som rökförbudet i detta ostyriga, motstridiga, jobbiga, härliga land.

Jag säger som engelsmannen Jim, efter en lång klagotirad, hur han då står ut : " I love it!"
Hej Monica!
Hur ska jag klara av vintern?! Apollo har inte lagt ut resorna ännu och jag håller på att bli tokig! Längar ner så jag håller på att bli sjuk fast det är knappt två veckor sedan vi kom hem. Det är det där med att ha bokat och få längta... :-)

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 20:20
Monica Ps avatar

Ojoj, Eva, det där låter jobbigt.

Den svenska vintern var också ett av skälen till att det blev så lätt att planera hitflytten.Ja, ja -en drömvacker vinter med minus fem och nysnö går väl an, men hur många dar är det så? Uppriktigt nu! Jag längtar inte alls till Sverige.

Vi äger inte ens en skrapa till bilrutan.

Sen har det nog framgått med all önskvärd tydlighet av alla olika inlägg på Kalimera att livet här inte är så fantastiskt hela tiden heller. Bara korkade människor tror det.

För mig var det ett helt rätt beslut.
Pensionen smyger in på kontot med svensk noggrannhet. Den räcker eftersom vi inte har försörjningsplikter eller stora behov, inte ens skulder. Vi är hyfsat friska. Vi är väl integrerade i samhället. Vi har massor av vänner och ännu fler bekanta. Vi bor i ett bra område. Hyran är helt acceptabel. Våra barn hör av sig ofta till oss och vi till dem. Vi har frilevande katter och en trädgård med hibiscusträd och citronträd och stora pelargonbuskage.

Den som vill ha både Sverige och Grekland får längtan på köpet.
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 08:00
Ingabritt Ingabritt är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Så fint du beskriver varför du bor på Kalymnos! Det där med att "den som vill ha både Sverige och Grekland får längtan på köpet" stämmer jag in i till fullo! För visst är det så att när man har två hemländer, så lever man liksom hela tiden med en nostalgisk längtan till det andra. Men på samma gång så FÅR man ju så mycket mer också. Jag har alltid sagt till mina barn att de inte ska hålla på och jämföra länderna, utan rikta in sig på och ta till vara det positiva från båda ställena (negativa saker finns ändå, överallt).
Kram från ett höstligt Naousa!
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 09:33
Monica Ps avatar

Ingabritt, det är som du säger! Jag uttrycker mig avsiktligt dubbelt, att jag inte längtar till Sverige, men också att den som vill ha två länder får längtan på köpet.
- Lite utlägg om detta:
-Nostalgisk längtan kan jag känna: tillbaka till ett bra liv som barn på en gård i Jämtland. Alla vintrar var snörika och gnistrande vita... Alla somrar härligt fulla av äventyr , grönska, lekar. Alla människor var snälla, beskyddande,omtänksamma.
Kan man låta bli att längta till sådant?

- Viss längtan till sånt som är bra-bättre-bäst i Sverige: ordning och reda, lågmäldhet, storslagen natur, lagom,lagom. Varma hus, trägolv, fönsterbrädor innanför fönstren, tillräckligt med vatten...

För mig är det där inget problem, snarast en tillgång. Blir jag frustrerad över något fenomen här , retar upp mig på någon är det ju bra att ha något att jämföra med så att man kan grumsa lite för sig själv.

Eva beskriver längtan hit som en positiv sak, tycker jag, en önskan att snart få göra det hon gillar så mycket. Jag tolkar det så, och det är verkligen fint att hon också har möjlighet att göra resor hit. Kom du, Eva, här pågår livet som vanligt. Det vore fint om du inte hade så kort tid på dig varje gång!
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 22:23
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Eva beskriver längtan hit som en positiv sak, tycker jag, en önskan att snart få göra det hon gillar så mycket. Jag tolkar det så, och det är verkligen fint att hon också har möjlighet att göra resor hit. Kom du, Eva, här pågår livet som vanligt. Det vore fint om du inte hade så kort tid på dig varje gång!

Du har så rätt, Monica!
Så länge jag har möjlighet att få resa så vill jag göra det. Och kan jag då få åka till en plats som jag tycker väldigt mycket om så är det absolut en bonus! Jag håller med dig också om att det är så kort tid jag är på Kalymnos, men om jag ska ha möjlighet att åka två gånger per år så är det en vecka i taget som gäller. Min man följer inte med, han är hemma och att då vara borta två veckor vill jag inte. Sen är det tjusningen av att ändå på nåt vis få uppleva både våren och sensommaren/hösten på Kalymnos. Det är ljuvligt när det är så lugnt!

Jag reser ju med ett gäng tjejer från olika delar av Sverige. Det är framförallt på hösten som vi sammanstrålar på "vår" vackra ö. Vi har alla blivit mycket goda vänner genom åren och att inte få göra dessa resor skulle ta mig sjutton vara förödande för hälsan! Min man har varit med till Kalymnos några gånger, närmare bestämt tre gånger och han har trivts minst lika bra som vad jag gör. Han blev tyvärr sjuk och så är det hemresorna som är så jobbiga. Men han har öppnat för att han skulle vilja åka med. Och det hoppas jag verkligen!

Men nu hoppas jag på att få möjlighet att åka ner i slutet av maj. Att få längta och ha något roligt att tänka på i vinter när kylan sätter in och snön yr utanför fönstret...

/Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:26.