Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-14, 13:07
KYSSEN KYSSEN är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Rhodos och 17 år

Hej! Till nästa sommar planerar min dotter att tillsammans med 5 st tjejkompisar göra sin 1:a utlandsresa. Tjejerna är då 17 och 18 år. Det vill gärna åka till Rhodos för att det inte är den värsta Partyön I deras version till sina mammor och pappor så vill de sola, slappa, parta lite lagom, vad det nu innebär för en tonåring. De ska sätta sig i helgen och bestämma ort och sedan ville de att jag kollade om det är ett bra val. Själv har jag ju aldrig varit på Rhodos så jag behöver lite hjälp. Finns det någon del av ön som är att rekommendera. Jag vill ju inte leda de rätt in i tristessen men heller inte rakt in på bargatan i Rhodos stad om ni förstår vad jag menar. Lite lagom av allt.
Tacksam för svar!
Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 17:28
emma emma är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007
Standard Sv: Rhodos och 17 år

Kom hem ifrån Rhodos idag.... första gången på den ön och absolut sista! Skulle aldrig i livet släppa iväg 17-åriga tjejer dit!! Och nu var det ändå lågsäsong och medelåldern var hög....
Det finns många andra öar som är betydligt charmigare, trevligare, mindre turistiga och som har hur mycket bättre stränder som helst!
Skulle tro att att även stora Kreta är ett bättre ställe för tjejerna...
Nej Rhodos var en väldigt sliten ö, totalt o-charmig och alldeles förfärligt exploaterad med svenska skyltar i princip överallt.
Men som Ni vet är ju smaken olika så någon tycker säkert att jag har fel.
mvh Emma
Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 20:21

tja vi var bla. till Lindos, Tsambika Beach, Anthony Quinn, sen en som kanske hette Agathi eller något likn. så vi provade ju några.. åkte även runt till Ixia o Kalithea... Tsambika var väl ok men ingen går att jämföra med mindre exploaterade stränder på andra öar! Men som sagt, vi är alla olika o tur är ju det. för om alla som gillar Rhodos skulle åka till mina guldkorn då försvann ju de med!
Sen är ju min personliga åsikt att åker man till Rhodos som förstagångs resenär till Grekland så får man helt fel uppfattning om landet/öarna! Tyvärr .
mvh Emma
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 08:48
Ella Ella är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Annars vore kanske Skiathos ett bra alternativ? Det är en charmig ö, tycker jag, och även om jag nu tycker att det är för mycket kommers där, trivdes jag ypperligt där som 18-åring. Direktflyget underlättar ju om man reser ensam för första gången.

Naxos är också trevligt, med lagom mycket fest, mysig stad och härliga stränder.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 11:11
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Håller med. Naxos har allt. Sköna stränder, typiskt grekiska byar och en levande stad.
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 13:01

Tack för era svar!
Rhodos är ute ur leken Nu har har de bestämt sig för Zakyntos. Vet ju inte om det är lugnare eftersom jag inte varit där heller men jag känner mig liiiite lugnare i varjefall.
Tack och kram!
Kyssen
Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 19:55
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av KYSSEN Visa inlägg
Tack för era svar!
Rhodos är ute ur leken Nu har har de bestämt sig för Zakyntos. Vet ju inte om det är lugnare eftersom jag inte varit där heller men jag känner mig liiiite lugnare i varjefall.
Tack och kram!
Kyssen
Hämtade fyra stycken 17 och 18-åriga tjejer med basröster på Arlanda efter en vecka på Zakynthos för ett antal år sedan. De var helt lyckliga och slut efter allt festande i Laganas! Rösterna hade helt enkelt tagit slut efter allt tjoande och drickande! Så ha inte allt för stora förhoppningar om en lugn semester! Laganas är känt för sitt nattliv.

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 14:32

Skit också!

Ja, ja, vi får väl lita på att vi har givit de hyfsade riktlinjer här livet

Tack för era svar!
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 15:25
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Se till att de har med sig ett par tuber vätskeersättning
Skämt åsido, det är faktiskt bra att ha med vare sig man vill återhämta sig från solen, festen eller både och, gärna innan man går och lägger sig!
Att hålla ungdomar borta från festandet i den åldern kan nog vara svårt, men bara de håller ihop och tar hand om varandra, har mobilerna laddade och förhoppningsvis festar med förståndet i behåll så ska det nog gå bra
Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 22:11

[
Vilka restauranger var ni på? Få höra nu, några riktiga turistfällor antar jag? [/quote]

Ja visst åkte vi dit på några riktigt dåliga o dyra restauranger men hittade i alla fall 1 riktigt guldkorn. Mittemot "kattkyrkogården" ja där många katter bor allltså.....låg en liten enkel restaurang med fantastisk mat o billigaste stället vi åt på! Trevlig ägare, bra service, rekommenderas verkligen. Tror att det hette Alexadros eller nåt liknande... tappat bort kortet!

mvh Emmma
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 10:41
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Hej skulle hellre skicka flickorna till Rhodos. Var till zakyntos för två år sen.Laganas besökte vi en dag fy sjutton fulla Engelsmän överallt som körde moppar berusade och polisen såg mellan fingrarna. Helt crazy alltså .
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 11:06
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Enligt min mening bör 17-åringar inte åka utomlands för att festa. När mina var i den åldern reste vi tillsammans och festandet fick de senarelägga.

Eva

P.S Kan inte någon av föräldrar följa med på resan. Om det är tonåringar från flera familjer borde ju någon ha möjlighet att åka med.
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 13:29
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Enligt min mening bör 17-åringar inte åka utomlands för att festa. När mina var i den åldern reste vi tillsammans och festandet fick de senarelägga.

Eva
Jag håller med dig!

Lena
Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 18:08

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Vilka?

har faktiskt inte alls lagt namnen på minnet! kommer mer ihåg den bästa..! men så är det väl ofta att när man bara är en vecka på ett nytt resmål att när det är dags att åka hem ja det är då man börjar förstå vart man skall gå!!!
mvh Emma
Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 21:05
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Vi kom hem i söndags den 24 efter 5 härliga veckor på Rhodos och vi tycker inte att vi känt av att det varit speciellt stökigt trots att vi sista 10 dagarna bodde mitt i stan helt nära bargatan men dit behöver man ju inte gå. Det vi märkte var ju att det är färre turister än tidigare år. Vi har varit på Rhodos varje år sen 30 år tillbaka och kom även dit som förstagångsresenär till Grekland och sen var kärleken till ön väckt så inte förstår jag att man kan få fel uppfattning om öar och landet för att man börjar just på Rhodos. Det finns ju så många pärlor där, bara att sätta sig på lokalbussen och åka ut till stränder och byar om man inte vill hyra bil. Tsambika o Anthony Quinn rekommenderar ju alla resebyråer så naturligtvis är de exploaterade. Och restauranger med fina vita dukar och kypare med fluga dit går vi aldrig, vi äter där grekerna själva äter och där finns den goda maten, och vi kunde inte heller tycka att det blivit något dyrare sedan förra året, man måste ju betänka hur kursen på euron är nu i förhållande till förra året.
Vi har rest runt på ett 30-tal öar men vi har alltid avslutat på Rhodos som ju har blivit vår pärla genom åren och vi hittar alltid något nytt för varje resa, men det är ju tur att smaken är delad så att inte alla reser till samma ställe.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2010-10-27, 06:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Inte för att jag varit på Rhodos men det är väl stor skillnad på en plats i högsäsong och riktig lågsäsong som det är nu.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-10-28, 17:35

ja men visst är det väl tur att vi är olika! Vissa gillar det andra tycker är hemskt o tvärt om! Det enda man kan göra är att föra fram sin åsikt så kanske någon kan få ett hum om hur i alla fall just jag tycker i den aktuella frågan. Svarar fler, ja men då kan man ju få chansen att få delade åsikter... eller inte!
Tycker Kalimera är ett fantastiskt forumSå visst fortsätter vi väl med den trevliga tonen och låter alla tycka vad dom vill!!??

/Emma
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:09.