|
||||
|
||||
God grekisk mat
Fick ett bra tips från den grekiska kocken på jobb.
Kokboken med Marós. Mysiga grekiska matkonster som smakar ljuvligt gott. Birgitta |
|
|||
|
|||
Sv: God grekisk mat
Var hittar då denna eminenta bok ?
|
|
||||
|
||||
Hej !
Maten har lagats av Maro Papadopoulo. Boken kostar ca 149 kr i butik. Birgitta |
|
||||
|
||||
Boken heter Maros kök! Ganska enkel, passar bra för nybörjare i grekisk matlagning.
|
|
||||
|
||||
Jag köpte min i närmaste Konsumbutik...
|
|
|||
|
|||
Det är vi på Fontana som marknadsför boken (Maros kök, grekisk mat - ett sätt att leva), och den går att köpa på Coop. Vi har publicerat alla recept på vår hemsida också (http://www.fontana.se/sidor/recept/?tag=maros-kok).
Varje vecka tävlar vi ut boken via våra profilsidor på Facebook och Twitter. |
|
||||
|
||||
Jag är nästan säker på, att jag köpte min bok på Medelhavsmuséet i Stockholm. Men det är några år sedan nu.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Birgitta |
|
|||
|
|||
Citat:
Disse matoppskriftene er dog for raffinerte til å være greske, om det ikke er en gresk kokk i høyere klasse som har forsøkt å legge til lit ”raffinement” til de tradisjonelle greske oppskriftene. En av oppskriftene krever FISKEBULJONG. Det har jeg aldri sett i et gresk supermarked. Det tradisjonelle greske kjøkkenet er ”urtråkig”, det overgås i tråkighet bare av det norske. Likevel har Norge kokker i verdensklasse, men de arbeider på restauranter som av økonmiske grunner er utenfor rekkevidde for vanlig folk. (Tråkig er et beskrivende svensk ord som jeg ikke finner like bra på norsk! Urtråkig er et fantastisk fint ord!) Det er utrolig hva dere hellasturister lar dere tilby på greske turistrestauranter. De er likevel bedre enn norske spisesteder i småbyer og langs veien, veikroer. Her i Wien har vi en stor gresk koloni. Derfor har vi over 50 greske restauranter. De er ikke dyrere enn i Hellas selv om maten er lagt bedre. Østerrikere går meget ut på restaurant, restaurantstandarden er ekstremt høy, de aksepterer ikke grekisk standard, derfor er de greske restaurantene i Wien lang mer raffinerte. |
|
||||
|
||||
Det enklaste kan vara gott nog om råvarorna är utmärkta och maträtten inte dränks i olja eller misshandlas på något annat sätt av den som lagar maten.
En av mina favoriträtter är italiensk oso buco och mycket enkel även om jag använder något fler kryddor än de som finns i det recept jag har. Eva |
|
||||
|
||||
Kokboken försökte jag få tag i men efter 2 Coop så insåg jag att den får man nog få via nätet.
Vet någon var den kan beställas i från? Nyinflyttad samt nätet bråkar i bland. Få se hur länge det går vara här nu. Birgitta |
|
||||
|
||||
Jag gick in på Bokbörsen, och där fanns nyss ett ex av Maros kök för 60 :-.
|
|
|