|
||||
|
||||
Kaffeouzo
Hej!
Finns Kaffeouzo bara på Rhodos? Är det Ouzo och Kaffe eller Kaffelikör i den eller vad? Kan man blanda till den själv...och isåfall hur? Yanna |
|
||||
|
||||
Sv: Kaffeouzo
Citat:
Det där lät intressant ! Måste kollas upp i vår när jag åker till Kalymnos! /Eva |
|
||||
|
||||
Ingen som har en susning??
|
|
||||
|
||||
Jag har bara sett det på Rhodos. Köp Rakomelo, det är nästan samma sak.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag får laborera med kaffeouzo själv, kanske choklad med kaffesmak, kaffeglass, eller kaffelikör....osså värma upp den.. |
|
|||
|
|||
Hejsan.
Har en flaska kaffeouzo i skafferiet,inköpt på supermarket Lindos på Rhodos Tittade på flaskan och den är 30%. Förutsätter att det är kaffelikör och ouzo som blandas men det framgår inte på flaskan,där står bara " kaffeouzo". Serverad kyld med en isbit eller två är det riktigt gott,men lite lätt sötsliskigt kanske..... hälsningar Marouli |
|
||||
|
||||
Citat:
Ang Kaffeouzo så ska jag skaffa kaffelikör o göra den själv! Yanna |
|
||||
|
||||
Jag är en person som är mycket nyfiken och tycker att nästan allt ska/kan prövas åtminstone en gång vad gäller mat och dryck. Det är en läggning som jag tycker har berikat mitt liv mycket. Inte minst under våra resor, där maten och drycken känns som halva resan. Men...............
........ ibland stöter man på en och annan grej som man känner att detta är kanske trots allt över gränsen........... Ett sådant, enkelt och banalt, men ändå talande exempel är om du har en skvätt kvar av ditt fylliga och sträva rödvin i glaset, och upptäcker det efter det att du tagit första smutten av kaffet efter maten. Mitt råd är : Låt då vinglaset stå. Drick inte mera av vinet. Efter att du smakat på kaffet så kommer rödvinet att smaka pyton! Samma spontana känsla känner jag när jag hör ordet Kaffeouzo. För mig är ouzo främst en måltidsdryck, på samma sätt som ett gott rödvin är. Jag älskar också grekkaffe, både en och flera koppar. Gärna efter maten, och senare på kvällen eller tidigare på dagen. Men .................. kaffe och ouzo........... hu så läskigt! Jag ser det så här Yanna. Redan de gamla grekerna ...................... var ett klokt folk. Men även bland dem dök det upp en och annan men lite märkliga idéer. En sådan var att blanda kaffe och ouzo. Han som hittade på det bodde på Rhodos. Och kloka och förståndiga som grekerna var så bestämde de att både han och hans idé skulle stanna på Rhodos. Så är det ............... kanske? Och i så fall bör du ju kunna hitta det du söker på Rhodos eller få hjälp av någon av alla våra Kalimera-vänner som kuskar runt därnere. "Himla kul" att höra av dig Yanna! Har läst dina rapporter och förstått att det är en härlig och ibland också "svettig" tillvaro att leva passionärsliv i Rethymno. Fortsätter att hålla tummarna för lille "Ouzo". Katter och god ouzo förgås inte så lätt. Ha det gott. Mats |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Citat:
Katten Ouzo kommer nog tyvärr inte tillbaka. Jag ser hans mamma och hans båda syskon, men inte han! Han är nog tyvärr i katthimlen! Ha de gott du med, Mats! |
|
|