|
||||
|
||||
Självkännedom och strategiprat
Kommer just från en träff med min "parataxi", mitt lag allltså, för igår stod det klart att huvuddelen av väljarna valde den person- "DD"-som varit borgmästare för åtta år sen och som nu samlat krafter igen. Tvåa kom min favorit "GR" och utslagen den som försökte sig på en inbrytning, "JG". Jag säger inte namnen för jag tycker att det här är fel forum att politisera på allvar, och det är få av er som läser som röstar här.
I alla fall var det en icke bedrövad men tämligen förvånad skara som samlades i Stalas restaurang i Mythies i morse, förfriskade av en nästan varm och ganska kraftig sydlig vind. Förvånade, för ingen hade anat att gamle DD skulle lyckas ta så mycket röster. Först hade vi lite rannsakande av vad vi gjort som var fel eller otillräckligt, sen poppade idéer fram hur vi ska agera den här veckan till omvalet på söndag. Den gången blir det bara två olika valsedlar och inga namn att kryssa för. Troligen kommer de på JG:s lista att luta mot oss, det finns en massa gammalt bråk mellan DD och JG, men de behöver säkert bearbetas. Inte min roll, jag känner inte många. Sen måste såna som röstat på JG av vänskaps-och släktskapsskäl gå till GR. Där kan jag påverka, för jag känner många som hade splittrad lojalitet. Sen måste GR bli mindre samvetsöm och utlova lite mer, eftersom det är med breda löften och sånt som DD har fångat in folk. Sen måste ...och måste... och måste... Idéerna fladdrade runt i lokalen och det var inget fel på entusiasmen. I god grekisk anda pratade alla i mun på varandra, rökte för fullt, pratade i telefon och åt av det herr Stalas bjöd på: Revithia i ugn, feta och grovt bröd. Sånt stärker, det kändes. Sen har jag en liten personlig triumf: av de 314 som röstade i den vallokal där jag var kontrollant under röstning och sammanräkning fick jag sju (7) kryss, haha! (Kan det betyda något att i den lokalen röstade folk från ΠΕΡΕΝΤΙΣ till och med ΠΙΖΑΝΙΑΣ.....) |
|
|||
|
|||
Sv: Självkännedom och strategiprat
Gratulerar till de egna kryssen! Oavsett vem som gav dem, så är det några som verkligen gillar dig och vad du och ditt parti vill göra !
Jag hoppas du fortsätter med rapporter från lokalpolitiken. |
|
|||
|
|||
Det låter som att Din favorit "GR" har chansen i omvalet om det inte skilde allt för många röster.
|
|
|||
|
|||
Hoppas ni kan ladda om inför nästa söndag. Roligt att du fick några kryss i alla fall! Även hos oss blir det en andra omgång, mellan Pasoks representant och en kvinnlig utbrytare från just Pasok. Lite spännande blir det nog.
|
|
||||
|
||||
Det betyder ännu en vecka i spänning. Kul att du fått en del kryss!
Jag skickar ett här från mig också: X Mitt kryss gör väl inte så stor nytta, men dessutom håller jag bägge tummarna för dig och GR igen. Är det så att det i stor utsträckning går till en andra omgång i de Grekiska lokalvalen, eller är det klart på de flesta håll så att det redan finns en klar bild av hur det gått för Pasok totalt sett? Lycka till! Mats |
|
||||
|
||||
Det blir omval på massor av ställen. På fyra små öar var det 100% röster till ledarplatsen. Man anar att det inte är så stor konkurrens, antingen för att personen i fråga är jättebra eller att ingen annan ställer upp.
Man analyserar förstås allt nu och beroende på vilken tidning du läser får du olika bild. I stort kan sägas att Pasok fått stöd trots alla bedrövliga nerskärningar som gjorts. Den gemensamme fienden är dounoutou...restriktionerna som nån annan lagt på Grekland.... Från min horisont kan sägas att jag ska ut i den varma halvstormen och dela ut valblanketter igen, denna gång utan kryss för person. Min granntant sa att hon höll på att få hjärnblödning när hon såg vem som har fått mest röster... |
|
|||
|
|||
Hørte nettopp at en øy i nærheten så hadde "feil" person fått flest stemmer - "kjøpte" stemmer. Ikke bra! Kan ikke forstå at det går an nå i 2010.
|
|
||||
|
||||
Vi venter i spenning, Monica. Stå på!
Astri |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Så sant, Eva.
|
|
|||
|
|||
En fråga alla politiker som folket anser är så korrupta ,har de ställts inför rätta o är de fortfarande i tjänst?
|
|
||||
|
||||
Jag vet faktiskt inte, men det pågår en hel del utredningar och rättegångar och somliga har blivit rejält uthängda i pressen, vad nu det garanterar. Såna som dömts för skattebrott publiceras i långa listor, men bara med initialer och yrke, typ ortopedläkare, såvitt jag vet.
Det här är inte lätt. Man vill visa upp storfifflarna så att vi ska få varnande exempel. Det är ett sätt att påpeka att man vill åt de riktigt fula fiskarna först, och kanske bättra på skattemoralen på herr Medelgrek i samma veva. |
|
|||
|
|||
PASOK och Papandreou får ju nu bära hundhuvudet för allt vad myndighetspersoner och olika politiker från olika partier gjort och misskött under de senaste 20 åren... Och det är en otacksam och svår uppgift att förklara och genomföra alla de tuffa förändringar som måste till. Men trots det gick det ju tämligen bra för PASOK, och Papandreou drog tillbaka hotet om nyval. Så lite av budskapet har nog gått fram i alla fall.
Citat:
Jag hade många och långa samtal med ett antal personer när jag var där i September. Kanske kommer jag att försöka sammanställa allt vi pratade om för det var mycket intressant. Och när jag betalade för mitt hotellrum sade jag med ett leende till G: Nu betalar du väl skatt för det här? Han skrattade rått... Han var en av de jag pratade rätt ingående med... Om jag fick kvitto? Ha, ha, ha.... |
|
|