Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-08-25, 09:36
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Ja, barnen har ju definitivt inte själva valt all info som läggs ut om dem..
Det är en stor skillnad tycker jag, att skriva om sig själv alltså vuxenblogga om vad man själv pysslar med, än att skriva om sina barn.

Nätet är fantastiskt rätt brukat!!
Men naturligtvis skall det användas på rätt sätt, sunt förnuft helt enkelt. Att ha all information tillgänglig för vem som helst gör det säkerligen lätt för skumma människor att ta sig in i mitt hem. Jag jämför det med att ha sitt telefonnummer på nyckelknippan

Skillnaden mellan FB och Kalimera är bl.a (det finns mycket som skiljer) att på FB kan jag själv gå in och ta bort allt jag skrivit på ALLA sidor jag besökt. På Kalimera har jag 1h på mig, därefter finns det kvar för evigt
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-08-25, 20:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Skillnaden mellan FB och Kalimera är bl.a (det finns mycket som skiljer) att på FB kan jag själv gå in och ta bort allt jag skrivit på ALLA sidor jag besökt. På Kalimera har jag 1h på mig, därefter finns det kvar för evigt
Tja, det är en sanning med modifikation. Till att börja med så finns det du skrivit kvar på minst en back-up hos Facebook. Sedan finns det kvar i div olika så kallade cachminnen på olika ställen som kan vara sökbara om man vet vad man letar efter.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-08-25, 20:48
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Tja, det är en sanning med modifikation. Till att börja med så finns det du skrivit kvar på minst en back-up hos Facebook. Sedan finns det kvar i div olika så kallade cachminnen på olika ställen som kan vara sökbara om man vet vad man letar efter.
Att det finns på någon back-up hos Facebook betyder inte att det är sökbart per automatik. Det enda cashade resultaten som kommer upp vid Googling på mig kommer från Kalimera. Och då har jag bläddrat x-antal sidor på Goggle.
Men det beror säkert på att jag i min facebook-profil angett att jag inte skall vara sökbar via sökmototrer, och jag tänker inte ändra för att testa
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-08-27, 18:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Att det finns på någon back-up hos Facebook betyder inte att det är sökbart per automatik.
Nej, naturligtvis inte. En back-up ska inte vara sökbar utifrån. Men däremot så finns med största sannolikhet ditt inlägg i andra cachar hos operatörer tex.

Jag ville bara påpeka att ALLT som publiceras på nätet finns kvar under överskådlig framtid även om man raderat det man ursprungligen skrev. Och det går oftast att leta rätt på. Däremot tror jag inte att det är speciellt sannoligt att någon sitter och letar efter raderade inlägg från Facebook, Kalimera mm... Då har man för lite att göra...

Citat:
Det enda cashade resultaten som kommer upp vid Googling på mig kommer från Kalimera.
OM man nu ville leta efter raderade saker söker man inte via sökmaskinerna. Man söker i deras och andra cachar direkt. Detta för att det du letar efter kanske kommer näst sist i en sökning som gav 50.000 resultat..... Google har tex en mycket omstridd relevans-rating när de presenterar en sökning.

Här är en artikel som har väldigt stor bäring i denna tråd. Speciellt med tanke på vem som uttalar sig... :

http://www.e24.se/business/internet-...et_2247527.e24
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-11-26, 21:26
Ojojoj Ojojoj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 1
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Har läst inläggen ang. reseledarnas bloggar och måste få säga mitt.
Jag vet att dessa två reseledare är proffsiga, sociala och väldigt ansvarsfulla när det gäller deras jobb som reseledare. Vad de gör på sin fritid är väl ändå deras ensak även om de dricker shots och dansar på bardisken. I fråga om deras lätta halvnakna klädsel, so what. Det är fina tjejer med mycket bra klädsmak, det är sommar och varmt, klänningar, linnen, shorts och korta kjolar har väl ändå alla unga tjejer i sommarvärmen. Det är väl ändå deras ensak hur de klär sig, tror inte ni som har något emot detta har tjocka höghalsade tröjjor och långa varma byxor på er sommartid. Bikini använder de endast på fritid och strand. ortsbefolkningen är nog mer bestörta över turister som kommer och svinar ner, gapar, gormar och super än de är över dessa söta rara tjejer. De har förövrigt blivit mycket goda vänner med de flesta som bor på orten och de är högt respekterade och omtyckta av dessa.
Jag själv jobbar inom ett serviceyrke som några av er som uttalar sig här och jag tror inte ett skit på att ni aldrig träffat på nån förälder eller brukares anhörig när ni varit ute och festat. Ska vi isolera oss helt på fritiden, vår egen tid, bara för att vi jobbar i ett serviceyrke???? Skulle aldrig falla mig in. Ingen arbetsgivare har något som helst att säga till om vad jag gör eller hur jag gör det på min fritid. Blogg eller inte så väljer man själv vad som skrivs där, så länge man inte skadar någon annan...
Dessa två tjejer sköter sitt arbete fläckfritt, de är ALDRIG onyktra eller otrevliga på sitt arbete. När de har service så tar de alltid det lugnt ute på barerna, vad de sen gör på sina kvällar före lediga dagar har inte någon med att göra.
Nä skaffa er ett eget liv, sluta vara avundsjuka och klanka ner på dessa unga tjejer som gör något av sitt liv.
Låt dessa tjejer leva sitt liv som de vill så länge det inte skadar någon annan.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-11-27, 13:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Ojojoj, ett pekoral, till och med gränsande till ädelpekoral.
Det var länge sedan.

Arne
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-11-27, 17:49
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Ojojoj..,,Ingen har att göra med vad folk gör på fritid efter sitt jobb!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-11-27, 17:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Ojojoj, ett pekoral, till och med gränsande till ädelpekoral.
Det är ju frågan om det inte är en partsinlaga...?

Citat:
Ursprungligen postat av Ojojoj Visa inlägg
Vad de gör på sin fritid är väl ändå deras ensak även om de dricker shots och dansar på bardisken....

...Ingen arbetsgivare har något som helst att säga till om vad jag gör eller hur jag gör det på min fritid. Blogg eller inte så väljer man själv vad som skrivs där, så länge man inte skadar någon annan....
Om det du gör, eller skriver på en (din) Blogg, påverkar eller skadar din arbetsgivare kan du ge dig tusan på att denna har något att säga om det. Och med all rätt tycker jag. Idag kan man, om man vill, vara väldigt offentlig med saker genom nätet. Om man väljer att vara det tycker jag att man får ta ansvar för vad och hur man skriver. Precis som man bör ta samma ansvar i sitt personliga uppträdande när man på fritiden träffar kunder eller gäster som man kanske ska träffa nästa dag. Genom att välja att vara offentlig, både under fritiden och på nätet, har man också gjort gränsen mellan privat- och arbetstid betydligt mer diffus.

Citat:
Nä skaffa er ett eget liv, sluta vara avundsjuka och klanka ner på dessa unga tjejer som gör något av sitt liv.
Wow... Jag tycker du skjuter rätt långt vid sidan av målet... Jag tror flesta här tycker att tjejerna, och alla andra för den delen, kan och ska ha kul. Både ute på stan och på nätet. Men med det förbehållet att man tänker på att det man gör kan reflektera på arbetsgivaren. Och på en själv inte minst! Och ta ansvar för det! Är det så fel?

Och har man inte lust med det kanske man borde byta arbetsgivare...? Fast. Gör man bort sig tillräckligt mycket så löser det sig säkert per automatik...

Citat:
Låt dessa tjejer leva sitt liv som de vill så länge det inte skadar någon annan.
Precis. Absolut! Då är vi ju överens! Frågan är bara vad som händer OM någon annan skadas? Arbetsgivaren tex....

När tråden var aktiv förra gången var det ett antal artiklar i tidningarna om folk som fick ta ansvar för vad de skrivit i bloggar osv. Och jag läste senast idag om någon biskop i England som fick krypa till korset () och be om ursäkt för något han skrivit på sin blogg.

Så kom inte och säg att man inte måste ta ansvar för det man gör eller skriver bara för att man gör det på sin fritid!
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-11-28, 00:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Nu blir jag väl rökt igen men jag kan inte låta bli...

Min gissning är att du är Mamma, äldre syster eller på något annat sätt har anknytning till någon av tjejerna det ursprungligen gällde. En kollega hade sannoligt inte uttryckt sig på det sättet... Gick det dig förresten helt förbi att tråden utvecklades till att gälla övergripande hur man beter sig eller skriver på bloggar? Ähhh, och Forum.... (Jag är ju verkligen den rätte att påpeka det... )

Citat:
Ursprungligen postat av Ojojoj Visa inlägg
Jag vet att dessa två reseledare är proffsiga, sociala och väldigt ansvarsfulla när det gäller deras jobb som reseledare.
Och det vet du hur? Genom att vara en väldigt flitig gäst där de arbetar? Eller för att de har talat om det för dig? Var har du den informationen ifrån?

Citat:
ortsbefolkningen är nog mer bestörta över turister som kommer och svinar ner, gapar, gormar och super än de är över dessa söta rara tjejer.
Att vissa turister inte kan uppföra sig är nog något man är rätt van vid. Men jag tror att ortsbefolkningen har lite högre förväntningar på de som är där som reseledare. Jag ser inte riktigt hur man vinner respekt hos ortsbefolkningen, eller hos gästerna man ska ha ansvar för senare, genom att slänga i sig ett antal shots och sedan dansa på bardisken...? Det hade inte varit speciellt respektingivande för mig kan jag säga... Men jag är väl en gammal tråkig stofil...

"...söta rara tjejer." Tja. Du ger intryck av att känna dem rätt väl...

Citat:
De har förövrigt blivit mycket goda vänner med de flesta som bor på orten och de är högt respekterade och omtyckta av dessa.
Det är bra jobbat! Att bli vänner med de flesta på en ort. Bortsett från det. Igen. Du vet det hur? Du har varit där och frågat alla?

Citat:
Ingen arbetsgivare har något som helst att säga till om vad jag gör eller hur jag gör det på min fritid.
Du kanske tror det. Men om du gör eller skriver något som skadar din arbetsgivare tror jag att du kan få ett rätt så brutalt uppvaknande....

Citat:
När de har service så...
Det där är ett fackuttryck som tyder på att du har nära kontakt med en eller kanske båda tjejerna! Du säger inte att du själv jobbat i branschen så det är sannoligt att du har lärt dig det av dem! Avslöjad skulle jag vilja påstå!

MEN. Jag vill påpeka att jag har egentligen inte ont av deras sätt.

1. Jag åker sällan charter. Och vid de få tillfällen jag gjort det så har jag ytterst sällan utnyttjat reseledarnas tjänster. Så jag bryr mig inte.

2. Om de, och arbetsgivaren, tycker att det är OK. Vad ska då jag säga? Fine by me! Men det stämmer inte med mina värderingar...

Jag bara tycker att man bör reflektera över vilka konsekvenser mitt uppförande, eller det jag skriver, kan medföra för mig själv och för andra!

Jag missunnar inte dem, eller någon annan att ha kul en kväll på Baren... Och i vissa lägen kan det vara helt OK att dansa på bardisken... Säg att det är 5 - 10 av tjejens gäster på samma bar den kvällen. Man tar några shots och stämningen är god och så blir det lite dans på bardisken... Inget ovanligt i Grekland... Rätt gjort så bjuder hon på sig själv och höjer säkert stämningen ytterligare. Och gästerna bjuder säkert på ett par shots... Men gjorde hon det som privatperson eller som reseledare för att peppa gästerna...? En intressant fråga! Ser du nu hur hur gränsen mellan fritid och arbete suddas ut? Och det är just där problemet ligger. Vara glad och ha kul men samtidigt uppträda så att jag fortfarande har gästerns/kundens respekt. Det är som att balansera på ett rakblad. Jag vet. Jag har jobbat som säljare sedan -75....

Men jag är inte äldre än jag kommer ihåg min egen ungdom... Den delen jag inte lyckats förtränga vill säga... Och jag har nog gjort värre grejer än så! MEN! Då hade jag inget ansvar för gäster eller kunder eller behövde tänka på någon form av offentlighet. Där kan det vara en helt annan situation idag!

Jag ser verkligen fram mot ditt svar hur det kommer sig att du har så ingående information om dessa tjejer!
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-11-28, 13:55
reseledare reseledare är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 1
Standard Sv: Reseledare i Grekland

Jag forstar ju inte direkt grejen med att sitta och skriva om sana har grejer pa internet med manniskor man inte ens kanner.. Om ni tycker det ar sa illa, skriv och klaga till foretaget om hur deras reseledare bloggar istallet for att sitta och muttra over det hemma..

Men jag haller med er till bada delar, visst ska man kanske inte skriva for mycket om ens privatliv nar man arbetar for ett resebolag som reseledare.. Vissa resenarer kan ta illa upp.. Men man maste ju fa ha sitt eget liv utanfor jobbet ocksa, oavsett om man jobbar som reseledare, kassorska, industriarbetare osv.. Sa lange man inte beter sig ohyfsat, illa eller full infor gasterna eller skadar arbetsgivaren..

Vi som arbetar som reseledare alskar vart jobb, vi ar till for att gora alla resenarers semester till deras dromsemester.. Vi svarar pa bade glada samtal och skrikande klagomal.. Men nar vart arbete sedan ar slut for dagen, ska vi da lasa in oss pa vart rum alldeles ensamma och sitta och muttra over hur trakigt vi har det? Vi gar ut och ater tillsammans, vi gar till nagon bar och tar en drink tillsammans och pratar om vart liv.. Men vi som alltid ar kontakt med vara gaster dygnet runt valjer sjalva att inte vistas bland gasterna utanfor var arbetstid..

Vi gar hellre till en restaurang och ater dit vara gaster inte gar, vi gar hellre till en bar som vara gaster inte besoker.. Just for att vi ska kunna fa slappna av och ha roligt for oss sjalva..

Nu talar jag inte for alla reseledare, men jag dricker aldrig fore flygplatsdag, aldrig nar vi ska aka pa utflykt, aldrig nar vi jobbar tidigt och ska mota gaster.. Det ar sa respektlost for gasterna, och om en krissituation skulle uppsta ska man kunna hantera den PROBLEMFRITT, darfor ar det viktigt att alltid vara pa topp pa arbetstid! Inte full, inte bakis, pa TOPP! Just for att kunna ge det basta for gasterna och for att kunna hanter alla siutationer..

Men sen ska vi ocksa kunna ha ett liv utanfor arbetet, dar vi kan roa oss, dar vi kan ga ut och ta nagra drinkar, ha kul och dansa och umgas med lokalbefolkningen..

Jag sager som jag alltid sagt, som mina kollegor alltid sager, som alla andra mina kompisar i lokalinvanarna att sa lange man skoter sitt jobb problemfritt, kan hantera alla situationer, inte paverkar arbetsgivaren.. Sa ar man fri att gora vad man vill pa sin fritid!

Visst tjejerna kanske skriver mycket om att de festar och har kul pa sin fritid.. Men so what?? Det har val alla ungdomar pa helgerna i skandinavien ocksa? Det ar ju inte bara reseledarna som haller pa sa..

Det hade varit en annan sak om tjejerna skrev om hur trakigt och besvarligt jobbet var, hur irriterande alla gaster ar som klagar, eller nagot illa om foretaget eller arbetsgivaren.. Da hade det kunnat ga riktigt illa for tjejerna.. Men det enda dom gor ar att skriver om baksidan for en reseledares arbete..

Och om ni inte gillar det dom skriver om, varfor inte skriva direkt till dessa tjejer och lat dom sta till svars for vad dom skrivit istallet for att prata pa detta sett om dom..

Nog for att tjejerna sakert redan vet om denna trad, men sa har dom nog sakert annat for sig an att sitta har och forsvara sig sjalva.. Som t ex skota sitt jobb dom har! :-)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT