![]() |
|
||||
|
||||
![]()
...blev jag i går natt, och då menar jag GENOMBLÖT. Vi hade en politikerträff nere på en lokal i stan, för att diskutera vad vi felat och hur vi ska bete oss framöver. En livlig diskussion uppstod givetvis, och egendomligt nog kom vi fram till några gemensamma ståndpunkter också, högst märkvärdigt med sextio personer som har egen vilja allihop.
Det hade börjat regna redan när jag var halvvägs med moppen, men jag ville inte åka hem igen efter regnkläder. Som det sker här i landet blev det ett rasande oväder med regn som formligen skopades över ön. Så länge vi satt inne på krogen , varmt och högljutt, hörde vi inte åskan, såg inte blixtarna, inget strömavbrott varnade oss. Så skulle vi bryta upp i halvtolvtiden... Fullständigt översvämmad gränd... Jag var ju redan lite blöt, så jag skuttade ut till moppen och drog iväg som en sån där amfibiefarkost som går på land och vatten....de andra ropade förskräckt och undrade vart jag skulle ta vägen...HEM förstås! Medan de övriga väntade på taxi eller andra skjutsar for jag som en u-båt uppför gränder där vattnet forsade ner. Duktiga moppen klarade både motvind och motström och snöglopp. Hemma var det bara att skala av sig alla blöta kläder och snabbt komma i torra varma såna, göra hett the och dra på A/C:n. Även idag har det regnat i flera omgångar. Pothia ligger i en dalgång, så det är enorma vattenmängder som ska ner genom stan. Havet utanför blir alldeles brunt såna dar. Ändå: strax kommer solen och vinden. Ön liksom ruskar på sig, som en blöt hund, och genast är folk ute på gatorna igen. Grekiskt temperament? |
|
||||
|
||||
![]()
Alltid lika härligt att läsa om din vardag. Fick själv erfara vädrets snabba omslag en gång för många år sedan på Skiathos. Regn o blåst som snabbt kom över oss men sedan lika fort försvann o sedan var det lika fint återigen. Så liknelsen med blöt hund som ruskar av sig stämmer bra.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Du är tuff du Monica
![]() ![]() Här kom det regn också på förmiddagen, men nu håller den på och fryser så vägarna blir väl isiga snart ![]() Ha de gott! Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Här har vi idag 30 cm snö, och -2, imorgon ska det bli -10.
![]() Önskar just nu att snöröjningen kunde fungera som den gör i Sverige. Yvonne |
|
|||
|
|||
![]()
Här har vi haft regn åska blåst sol lite värme om vartannat.Det är tufft att vara politiker på Kalymnos tydligen .Hälsn
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg skulle så gjerne sett deg Monica, da du kjørte hjem i regnværet. Jeg kjenner jo veien og den er ikke spesielt kort! Godt det ikke var veldig kaldt iallfall og flaks at ikke scooteren din fikk regnsjokk og stoppet oppe på høyden!!
|
|
||||
|
||||
![]()
Riktigt tuff hemfärd, Monica!
Det regnar här med..och åskar, men jag kurar inne o har som tur är ej behövt bli dränkt...ännu! Jag har iof varit på utflykt ett dygn och hade tur med vädret o den resan var så himla kul och var en otrolig naturupplevelse, men det berättar jag mer om i bloggen om x antal dagar... ![]() Efter helgen ska det visst bli sol o varmt...runt 18 grader...hoppas det blir långvarigt så vi får en riktigt solig o fin jul! ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Det enda på mig som inte var totalt blött var håret. Hjälmen och mössan under gjorde nytta. Idag har vi haft ett antal häftiga regnskurar igen. Våra cisterner är fulla så att jag fick proppa igen tillflödesrören.
Så fort det åskar stänger jag ner allt jag kommer över, för en gång saboterades datorn av ett åsknerslag. Dramatiken i väderväxlingarna är stor- och ibland hinner man knappt kolla vad det är för väder-så har det ändrat sig. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag brukar stänga av datorn o dra ut sladden, men inte längre tid än nödvändigt..
![]() Det värsta med ett skyfall är väl att ansiktet blir så utsatt att man inget ser, kanske hjälmen skyddade lite? Javisst är det stora växlingar i skyfallen/regnen...ena stunden vräker det ner o nästa tittar solen fram...man hinner iaf inte bli less! ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Det var kanske lite symbolik i vädret eftersom ni skulle diskutera valutgången. Jag fick intrycket att ni hyste gott hopp inför valet och därför blev väl utfallet lite av en kalldusch. Så även för mig som god supporter. Skönt att höra att ni inte hänger läpp och att vare sig valresultat eller vädrets makter hindrar er från att i "god grekisk diskussionsanda" överraska med att komma fram lite gemensamma slutsatser.
Kul att höra att du fortsätter att köra tufft, både med moppe och politik. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Mats, faktiskt ingen dålig symbolik! Nu vill vi ha solsken igen!
Det finns så mycket att säga om den tillträdande borgmästaren så att om jag bara börjar kommer han väl att stämma mig för förtal. Det är en taktik han använt med paranoid ihärdighet, dock förlorat målen vartefter. Jag tror inte han läser Kalimera eller kan svenska, men man blir lite paranoid själv i sånt sällskap... Då är det roligare att njuta av det härliga vädret mellan åskmullren. Just nu ska jag ner på stan och betala bilskatten, 110 euro för en liten Atos, är det OK med svenska mått? Kirsti och Tore och Riitta och Leif och familjen Rasmus och alla andra trevliga vänner: när jag tuggar i mig en fortfarande ugnsvarm bougatsa och klunkar i mig Anasis goda kaffe ska jag tänka på er, där jag sitter i solen och ser hela stan dra förbi på strandgatan... Bra, va? |
|
||||
|
||||
![]()
För Bettan, min Atos, betalade jag strax under 800 sek i skatt förra året.
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Monica att du tänkte på oss
![]() ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
bluesky, det har inte hittils blivit några stora skador. En massa grus och skräp som åker neröver vägarna, förstås.
Vi vill ju ha regnen, det måste regna rejält och det mesta vattnet sörplar bergen i sig direkt. Det som leder till skador är att man inte respekterar "gamla" vattenvägar utan täpper till diken, asfalterar stora ytor , inte rensar de få dagbrunnar som finns. I år har man jobbat en del med rensning men de finns alltför få ställen som vattenmassorna kan ledas till , i all synnerhet som de kommer så tvärt och mycket på en gång. Man vill gräva upp centrala gatan och bättra på alla dessa bristfälliga avlopp och dagbrunnar, men då måste man ju stänga av hela stan för jag vet inte hur länge, och det kan inte ske förrän man bygger ut några kringfarter och lägger om trafiken. |
![]() |
|
|