![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag orkar snart inte mer...
Det är sanslöst så mycket sötsaker man sätter i sig här vid jul och nyår. Jag har i alla år låtit bli att baka själv och köper inte mycket heller, för det liksom ramlar in ändå. Varenda granntant bakar melomakarona och kourambiedes, alla gör vetebröd och flottyrmunkar och bakelser. Sen bär man kring kilovis med konditoribakade bakelser och tårtor också. Vid kyrkliga högtider bjuds det på alla möjliga småkakor och bakelser. Grannarna är alltså väldigt snälla, eller så vill de bli av med överflödet, jag har en svag misstanke om det. Sen kan min man inte åka och lämna en lagad symaskin utan att få med sig bakverk hem, detta gäller året runt, men särskilt nu vid storhelgerna. Det kan man väl ledigt döpa till dagens I-landsproblem. (Nu ska jag gå till köket och fixa kaffe och smaska i mig en liten bakelse.) |
|
||||
|
||||
![]()
Grekiska sötsaker gör dessutom verkligen skäl för namnet sötsak...
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kakor ja
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag gör heller inget godis till jul, däremot köpte jag en ask Aladin; den var ju sååå billig! Asken har legat oöppnad hela julen, ända tills igår.
Att ta en, chokladbit, är som att "spotta en kamel i halsen" ![]() Efter att ha rensat hela översta lagret - känner jag mig lätt illamående. Så fort helgerna är över ... undrar om någon hört det förut? ![]() |
![]() |
|
|