|
|||
|
|||
båtar
Hej, jag har aldrig varit på varken Santorini eller Naxos men funderar på det nästa sommar, om man hittar en flygstol till santorini i juni är det svårt att hitta båt till naxos sen eller går det hela tiden?
|
|
||||
|
||||
Sv: båtar
Nej det är inte svårt. "Hela tiden" kanske inte är att förvänta sig men minst en förbindelse per dag bör du kunna räkna med.
/Ozogott |
|
||||
|
||||
Beror på vad du menar med "hela tiden", men det går väl ett par stycken per dag. Jag brukar själv flyga till Athen och då brukar det gå några på morgonen och sen vid 5-tiden åtminstone en.
|
|
|||
|
|||
Vad kostar båten från santorini på ett ungefär.
|
|
||||
|
||||
15-20 € på däck eller air-seats på en vanlig bilfärja, räkna med upp mot det dubbla på highspeed-båtarna
|
|
|||
|
|||
Och hur lång tid tar det med dom olika? Tack.
|
|
||||
|
||||
Två timmar med Blue Star Ferries, mycket snabbare med katamaran.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Tar ca 40 minuter och kan kosta omkring 50EU. Man måste boka i god tid då det inte går mer än ett plan per dag. Fördel : snabbt ut till resmålet och oftast på vettig tid. Nackdel: Båtluffarturen, men jag tycker inte turen från Pireus till Naxos är så svår att avstå. Stannar du flera veckor så båtluffa då till närliggande öar Paros,Antiparos eller Amorgos. Glöm bara inte att njuta av Naxos. |
|
||||
|
||||
Jag funderar på samma resa fast i juli.
Undrar vad som rekommenderas: * Att boka båten hemifrån via internet, eller köpa biljett på plats för att åka från Santorini till Naxos? * Är Blue Ferrie de båtar som är de säkraste att åka med? Är de dyrare/billigare än andra färjor som går mellan öarna? Tack på förhand. H: Inha |
|
||||
|
||||
Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
Citat:
Hej JanErik, Hur är det att åka färja från Aten? Går det snabbare och billigare än från Santorini? /Inha |
|
||||
|
||||
Citat:
Vi åkte ut från Rafina i sommras och det var mycket lättare än att åka från Pireus. I alla fall med tanke på att det var smidigt med bussen från flygplatsen till Rafina och att det var hyffsat med Tavernor där. I sommar så har vi bokat biljetter ner till Athen och hem ifrån Santorini. Räknar med att vi åker ut ifrån Rafina och när vi åker hem så kanske vi kan få skjuts av en hotellägare på Santorini som vi bott hos ett antal gånger. |
|
||||
|
||||
Citat:
En annan tanke är att jag gärna vill ha några dagar på Santorini, alternativt Aten, beroende vilket ställe jag åker hem ifrån. Detta utöver den vecka jag har på Naxos. Passa på liksom att se sig om när jag ändå är på plats. Jag måste nog bestämma mig först till vilket resmål jag ska åka Aten vs Santorini, och nog därefter kolla hur jag ska ta mig till Naxos från respektive destination. Vad jag har sett på Blue Star Ferrise websida. är att den billigaste biljetten enkelresa kostar 10 euro till Naxos. Vilket känns helt okej i nuläget. /Inha |
|
|||
|
|||
Skall man åka i juli, åtminstone i slutet av månaden, är det bäst att förboka sina biljetter. Förra året bestämde vi oss sent för att resa och började runt den 10/7 söka båtbiljetter Pireus-Naxos med avresa 23/7. Det som fanns kvar till utresan var endast förstaklassbiljetter oh vi hade inget val. Det blev en dyr utresa!
Förr har vi bokat de billiga 10€-biljetterna men de var ju så klart slut för länge sedan. Dessa biljetter kan inte bokas för kortare sträckor typ Naxos-Santorini. Kicki |
|
|