Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-24, 21:20
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Roliga historier i väntan på avresa...

God Jul och tack för alla råd och allt stöd som jag funnit här på forumet i år , som har bidragit till att jag kunnat ta steget att avsluta mitt boende i Prag och ge mig av till Kreta, för att försöka stanna där på heltid.

Idag har varit mulet och milt i Prag. Is rasar ned från taken. Här utanför är det ena dagen vattenfall när solen ligger på taket, andra dagen dråsar snön ned och sedan istapparna...
"Nära inpå livet" har jag kallat denna sista bostad i Prag: folk som promenerar förbi utanför fönstrena, porten som ligger vägg i vägg och hörs väldigt väl...
Här har varit som en resa tillbaka i tiden, här finns postkontoren kvar, spårvagnarna, dom små vinoteken i varje gathörn, för inte tala om alla ölställen.
Idag var jag tillsammans med några vänner på ett vinotek och hade väldigt trevligt, man har med sig hembakat, och det är mycket kramar och pussar och välönskningar med alla... (Minns ni hockey-matcherna förr , under sovjet-tiden, hur mycket dom tjeckiska spelarna kysste varandra vid varje mål, så är det lite här fortfarande...man visar varann kärlek...)

Hur är det då att vara svensk i Tjeckien? Det började jag först ana när jag en gång hörde en tjeckisk man som kom in på en ölstuga och sade till sina vänner "Se där är ni , ni svenskar ! "- Han menade "tjuvar och bedragare" , sådant är talesättet.
Ett annat talesätt, som man ibland kan höra, är : "skicka notan till Karl Gustav, den svenske kungen ! "

Jag var på ett sommarslott en sommar i en stor park utanför Prag. En till formen sexstjärnig byggnad där jag blev guidad runt, och på en av dom övre våningarna frågar jag guiden varför det var så svart på golvet:
- Jo, här var svenskarna och eldade på golvet.
Då förstod jag att jag inte borde röja min nationalitet.

Dom kom till "Lillsidan" (den västra sidan av Moldau) 1648 och tog med sig intresssanta böcker som Drottning Kristina ville ha, bl.a. "Djävulsbibeln", och man tog även med sig dom levande lejonen som fanns på slottet, men när man skulle över floden (Karlsbron) till denna sida (stadssidan) hejdades man enligt sägnen av judarna i staden och studenter, vilket man berömt sig för mycket.
Men - som alla vet - så vann Sverige det 30-åriga kriget och blev stormakt, men det katolska förtrycket bestod här, och än i dag är majoriteten tjecker katolska.
Så den tjeckiska historien är fulllt av motsättningar och paradoxer.

Här är det den helige Mikulas som kommer med presenter - han är ju nationalhelgon i Grekland - och det var redan för några veckor sedan. Här har inte tomten funnits som i våran svenska bemärkelse - här tror man att det är självaste Jesus som lagt fram gåvorna under granen på Julaftonen , för gran existerar här också , men inte lika mycket som hos oss.

Under Mikulas - högtiden kommer små tåg med barn och knackar på utklädda till änglar och någon vuxen är utklädd till Mikulas, och i tåget finns även självaste djävulen även med
Det är något som kanske är fullständigt främmande för oss svenskar, men det finns även en stad i norra Moravien ( Ostrava ) som har djävulen som symbol.

Så nu sitter jag och gömmer mig i min lägenhet och väntar på avresan till Kreta. Och jag ser på min favorit live-tv på internet:
Dom vilda vildsvinen i Estland, som kan ses "in live" på denna adress: tv.eenet.ee/siga .

God Fortsättning och Gott Nytt År .

Hälsningar
Stefan
Svara med citat
Gammal 2010-12-25, 07:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Roliga historier i väntan på avresa...

Intressant!
Vi har passerat-och kört vilse i - Prag ett antal gånger. En systerson var bosatt där i många år. Ändå vet jag väldigt lite om detta land med en sån omtumlande historia, mitt i Europa.
Hoppas att du kommer att finna dig tillrätta på Kreta! Berätta gärna för oss andra om dina erfarenheter! Det finns en stor törst efter rapporter från Grekland, det har jag fått kvitto på efter mitt bloggande.
Kreta är först på min lista av "ställen jag ska besöka nån gång".
God fortsättning!
Monica P
Svara med citat
Gammal 2010-12-25, 12:40
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Tack för mycket trevlig läsning om en av mina favoritstäder!
God fortsättning!
lena PG
Svara med citat
Gammal 2010-12-25, 13:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av lenapg Visa inlägg
Tack för mycket trevlig läsning om en av mina favoritstäder!
God fortsättning!
lena PG
Instämmer! Jag har varit i Prag 2 gånger, varav en av dem en veckolång körresa på 90-talet..En helt fantastisk stad som jag senare återvänt till en gång och gärna återser igen....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-12-26, 00:39
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Ett gott slut i Prag och ett Gott Nytt År på Kreta, önskar jag dig.

Lilla sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 21:01
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Lycka till i ditt nya val av boende
Tyckte mycket om Prag när jag var där men fullkomligt älskar Kreta

Hälsningar
Stinab
Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 18:31
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Så nu sitter jag och gömmer mig i min lägenhet och väntar på avresan till Kreta.
God Fortsättning och Gott Nytt År .

Hälsningar
Stefan
Hej Stefan!

Har du verkligen tid att sitta och och vänta på Kretaresan? Jag skulle haft massor att göra inför en sån flytt, vilket jag hade också!

Mycket intressant att läsa om hur det är i Prag och vad tjeckerna tycker om svenskarna. Att resa tillbaka i tiden kan man ju delvis få uppleva även i Grekland, men det verkar som om svenskar har bättre rykte här än i Tjeckien iaf!

God fortsättning till dig också - och välkommen till Kreta!

Yanna
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.