|
||||
|
||||
Båtförbindelser Samos-Ikaria och Samos-Fourni under sommar
Jag undrar om man kan göra en dagsutflykt från Samos till Ikaria och från Samos till Fourni. Hur är färjeförbindelserna mellan de olika öarna under sommarmånaderna?
Enigma |
|
||||
|
||||
Sv: Båtförbindelser Samos-Ikaria och Samos-Fourni under sommar
En dagsutflyckt kan du nog utesluta om du inte betalar en fiskare, troligen för dyrt.
Ikaria är off. Och sällsynt och förtjänar dessutom minst en vecka. Förtjänas att prioriteras. |
|
|||
|
|||
För ungefär 6 år sedan när vi var på Samos gjorde vi en dagsutflykt från Pythagorion till Fourni med reguljär båttrafik. Har för mig att det kostade ca 30 Euro fram och tillbaka och att vi hade ca 7 timmar på oss på Fourni. Om det fortfarande är möjligt att åka över dagen har jag dock ingen aning om.
Håller med om att Fourni är vård ett längre besök men en dagsutflykt var inte så dumt heller. Vi hann med att vandra till en härlig enslig havsvik, bada och sola flera timmar, se oss omkring i "staden" och äta lite god mat. |
|
||||
|
||||
Hej!
Jag har inte koll på möjligheterna att ta sig från Samos till Ikaria eller Fourni för en dagstur, men min känsla är att det behövs mer än en dag för att uppleva dessa öar. Jag har besökt Ikaria flera gånger och min upplelvelse är att denna fantastiska ö behöver flera dagar. Det är långa och häfttiga avstånd mellan de olika platserna som man önskar att besöka. //Lena |
|
||||
|
||||
Det finns ett par småbåtar som trafikerar de här öarna, Samos Spirit och Samos Sun, men jag vet inget om tidtabeller för dessa. Ibland har det funnits en High-speed som trafikerat Samos-Fourni-Ikaria-kyklader-Pireus, men förra sommaren tror jag inte att den linjen fanns.
Hursomhelst håller jag med övriga inlägg om att detta inte är en lämplig dagsutflykt. Avstånden är faktiskt ganska stora och du kommer att tillbringa stor del av dagen på båt även om du lyckas få till det med high-speed i någon riktning. Lars |
|
||||
|
||||
På Fournis hemsida står det att Samos Spirit under sommarmånaderna trafikerar ön varje dag utom måndagar. Om du bara vill göra en utflykt är nog Fourni att föredra men du bör lägga in minst en övernattning. Själv planerar jag att stanna några dagar på Samos för att sen åka över till Fourni några dagar och sen asvluta med några dagar på Samos. Ikaria sparar jag nog till en annan gång. Den resan kräver lite mer med långa taxiturer.
Eva |
|
|