Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-14, 15:12
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Mysiga gränder i Karpathos

Hejsan

Planerar att åka till Karpathos för första gången, men när jag har läst lite så verkar det inte som det finns några mysiga gränder i karpathos stad där vi har tänkt att bo, stämmer detta? eller har jag fått helt fel uppfattning.

Jag vill gärna strosa runt i smala gränder på kvällarna och lata mej på stranden på dagarna, har jag valt fel ö för detta ändamål kanske?

Vore tacksam för snabbt svar i fall jag borde välja en annan ö
Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 16:02
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Mysiga gränder i Karpathos

Nog finns det gränder. Dom kanske inte går och jämföra med några öar på Kykladerna,men här får du ett par bilder och se på ifall det är bra nog

Dom här bilderna tog jag i november när jag var där

Klart du skall till Karpathos

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 22:47
theresa theresa är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tackar för dom vackra bildernaverkar finnas en del fina gränder i karpathos också, har aldrig varit i kykladerna men vill gärna åka dit, men det verkar så bökigt med flyg å båt när man bara har en veckas semester, valde i år mellan karpathos och naxos, valde karpathos för att det är kortare transfer.

Men gränder är viktigare för mej än transfer, så det är därför jag undrar om jag gjort rätt val. I år blir det bara jag å min syster, vi lämnar våra repstektive hemma, dom älskar inte Grekland som vi gör, dags att åka själva.
Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 00:17
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej!
Om gränderna är viktigare än transfertid så tycker jag absolut att du ska välja Naxos istället! I Naxos stad finns underbara gränder. Sedan finns det många fina och mysiga små byar att upptäcka! Stränderna på Naxos är också i en klass för sig!
Karpathos är en fantastisk ö att upptäcka, men då behöver man bil anser jag. Pigadia är en trevlig stad men inte så vacker. Stadsstranden är inte kul, den ligger utmed en trafikerad väg.

//Stina
Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 00:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Tackar för dom vackra bildernaverkar finnas en del fina gränder i karpathos också, har aldrig varit i kykladerna men vill gärna åka dit, men det verkar så bökigt med flyg å båt när man bara har en veckas semester, valde i år mellan karpathos och naxos, valde karpathos för att det är kortare transfer.

Men gränder är viktigare för mej än transfer, så det är därför jag undrar om jag gjort rätt val. I år blir det bara jag å min syster, vi lämnar våra repstektive hemma, dom älskar inte Grekland som vi gör, dags att åka själva.
Eftersom gränder är viktigt så är ju en möjlighet att offra någon dags strandliv till förmån för en tur på dagtid med besök i några av byarna på Karpathos. Det gör vi när vi besöker Karpathos, trots att vi är inbitna strandälskare. Där hittar du säkert en hel del mysiga gränder. Av det du skriver tolkar jag att även stränder är viktigt, och de går inte heller av för hackor på Karpathos.

Tror och hoppas att du genom resan kommer att tycka att det finns flera goda skäl att besöka Karpathos än längden på transfer.

Trevlig resa!
Mats
Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 02:12
Mikke Mikke är inte uppkopplad

....som tidigare nämnts, så finns det en del smala gränder i Pigadia runt den lilla tavernan Faros, men som jag minns så finns det också en hel del dylika i Menetes.
Jag skulle för en del år sen ha tag i en snubbe som hade nyckeln till den gamla olivpressen, och han bodde i den byn, så jag fick knalla runt en del branta å trånga gränder innan jag hittade honom.Som tur var så fick jag hjälp .....
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 14:59
Ernie Ernie är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Menetes, Mesachori og Olympos er vel de stedene jeg anser å være "gränder" - hvis jeg forstår deg riktig... Er mulig å komme seg rundt omkring i de byene kun ved å bruke apostlenes hester Så det finnes på Karpathos også
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 15:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Pigadia har ju sin charm men mysigt är nog inte ett omdöme jag skulle använda. Visst finns det fina gränder men för den som besökt andra öar med många charmiga gränder och torg kan det te sig lite trist. Som andra skriver har flera av öns andra byar charmiga gränder så det är defintivt värt att ta sig runt lite.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 23:00
blixtens avatar
blixten blixten är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2010

ljuvliga bilder från karpa du har riitta,ljust där på bulevard of broken dreams var det en egensinnig italienska som serverade amaretto i alldeles för stora glas.....inte så mycket gränder,men en speciell själ har den ön det är nästan ett måste.....jan
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.