Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-18, 19:49
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Dagens skit-bakom-spakarna-fråga...

Hej!

Det som Airtours kallar "Karpathos stad", är det Pigadia? Bra ställe med fyraåring?

/Roger
Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 22:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Dagens skit-bakom-spakarna-fråga...

Hej Roger,

Om du lite kort beskriver vad du tänker dig skulle vara bra för fyraåringen så ska jag försöka svara.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-01-18, 22:53
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Ja, det är Pigadia. Och det finns massor av fyraåringar där. Men jag håller med Masse, vad har du tänkt dig, mer specifikt?

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 10:18

Hej!

Tack för era svar. Vi har funderat på Meltemi och det får ju en del bra kritik här men stranden verkar si och så. Igår tyckte jag den såg fin ut men nu skriver folk att det blir djupt på en gång? Andra har pratat om bottnen där så då antog jag det var ett antal meter innan det drog ner i djupet men hur är det eg?

Det står att det ska vara 800 meter till Pigadia från hotellet, någon som vet om det är någonstans i närheten av verkligheten? Jag kommer ha med en shoppingtokig svåger nämligen som lär behöva vallas i stan med jämna mellanrum...

Kan man fylla en tvåveckors resa på Karpathos utan att det blir långtråkigt tror ni? Vi funderar på Korfu också nämligen...
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 10:42
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Kan man fylla en tvåveckors resa på Karpathos utan att det blir långtråkigt tror ni?
Haha, det kan ni definitivt! Själv ska jag vara där i sju veckor i sommar, och jag kommer inte att ha långtråkigt... Finns inte mer att göra på Korfu än på Karpathos, så ur den synvinkeln är det hugget som stucket.

Det är inte helt överensstämmande med verkligheten att stranden skulle bli bråddjup på en gång. Sanningen är att det faktiskt varierar från år till år, beroende på hur vintern såg ut. En strand som ett år var långgrund sandbotten kan nästa sommar bestå av småsten, eftersom sanden spolats bort. Hur det ser ut precis nedanför Meltemi kan ingen säga riktigt än. Dessutom är stranden lång, och ser olika ut på olika avsnitt, så med vanlig försiktighet när det gäller barn och vatten, kommer du säkert att hitta något bra ställe att bada. Dessutom går det att ta bussen till andra fina stränder, t ex i Amoppi, Arkasa eller vår favorit Lefkos. Hyr ni bil kan ni nå även andra fantastiska stränder.

Meltemi ligger en liten bit bortanför Zephyros Village, och sträckan dit från centrum av Pigadia går vi flera gånger om dagen ibland, så den shoppingtokige kommer att överleva, SÅ långt är det inte... Många som bor därute går in till stan till middagsdags, det är rena lämmeltåget ibland. Men missa inte att slinka in på taverna Pelagos, som ligger ungefär halvvägs. Där får ni avnjuta levande grekisk musik och ofta även dans.

Ute vid Meltemi hittar du även en mycket bra restaurang vid namn El Greco, en av våra favoriter. Jag antar att du har plöjt igenom det här forumet, så du har hittat tråden om restauranger i Pigadia. Dessutom finns det resebrev att läsa, för ytterligare tips.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 21:15

Hej!

Tack för svaren. Nu har jag och syster yster precis bokat 2 veckor på Meltemi, hoppas det blir kanon!
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 21:34
karinafps avatar

Det blir det säkert. När kommer ni ner?
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 21:40

23/6-7/7 .
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 21:43
karinafps avatar

Då åker vi ner samma dag. Fast jag tar vägen om Aten och kommer ut med kvällsplanet. Ska vara framme runt åttatiden, så det blir sen middag på Pelagos.
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 21:47

Kul! Då kanske vi ses! Kan va skoj att få lite tips från rutinerade rävar .
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 21:48
karinafps avatar

Absolut! Jag ska visa er åtminstone ett av mina vattenhål... hoppas ni gillar ouzo!
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 22:02

Ajdå...
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 22:03
karinafps avatar

Haha, det är inte nödvändigt! Det finns annat också...
Svara med citat
Gammal 2011-01-19, 23:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej igen Roger,

Jag ser att du redan fått bästa tänkbara rådgivare vad gäller Karpathos. Jag har inte mycket att tillägga efter de goda tips du fått av Karin.

Vill bara instämma och understryka det Karin skriver om att kolla in flera stränder än den i Pigadia. Självklart är det så med en 4-åring att många strandbesök blir där man bor. Men om jag var där med barn skulle jag absolut ge Amopi en chans eftersom det bara är 15-20 min bort med buss. Och stranden i Lefkos är toppen för barn. Dock lite längre bussresa, men väljer ni att ha bil någon dag så går det smidigt att åka dit.

Och med tanke på den shoppande svågern har ni valt helt rätt ort på ön att bo i. Det finns många små byar på ön som är mysiga att besöka, men de har inte mycket till shopping och är väldigt lugna, så svågern (och kanske flera med honom) hade nog fått "lappsjuka" om ni bott i nån av dem.

Ha jättefina dagar på Karpathos och riv inte stan! Jag vill ha lite kvar av den när jag kommer ner i september.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-01-21, 11:36
Ernie Ernie är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Familien min har alltid bodd i Pigadia med barn helt fra noen måneder gamle til 18 år - og noen dager har vi vært på stranden i Pigadia - helt grei den også. Men - toppen av lykke for barna våre har vært å ta bussen (eller bil/taxi) til Amoopi, og tilbragt dager der innimellom - barna elsker å bade og snorkle der, det er langgrunt (i allefall på small amoopi) og finfin sand, og krystallklart vann. Å, som jeg gleder meg til vi skal nedover igjen!!!!

Angående shopping, har jeg hatt med meg jenter som ikke har vært heeelt fornøyd med shoppingmulighetene, men det blir bedre og bedre hvert år, synes jeg! Uansett, det er Pigadia som er byen å shoppi i når man først skal shoppe der nede.

God tur, dere har valgt helt rett!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:20.