Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-03, 16:28
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Aten/Samos

Hej hopp - finns det inte någon som vet om det kommer finnas många färjor mellan Aten o Samos under juni månad ?! och vad en biljett kan kosta ? Jag gissar 30 euro enkel resa/pers ?? men oroar mig över att det endast kommer gå en enda båt om dagen och att den tar typ 8 timmar ??
Finns någon här som vet ? Färjebolagens tidtabeller har inte kommit ut ännu.
Anledn att jag tjatar om denna fråga är ifall jag tvekar om jag ska ta flyg sto/aten eller Sto/samos....priserna verkar stiga lite varje dag ser jag...och om det går få färjor lär man behöva övernatta både på dit o hemresa och vara ute i god tid...= då går det pengar
Någon erfaren Samosresenär ?!
Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 07:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Standard Sv: Aten/Samos

Färjetidtabellerna uppdateras i april eller ännu troligare i maj. Priset för den färjeturen vet jag inget om men det är en lång resa. Själv har jag valt att flyga sträckan Arlanda Samos med mellanlandning i Aten. Priset blev bra och igår fanns det forfarande en del billiga biljetter kvar. Det gick att boka med 50 min i Aten men jag valde ett alternativ med fyra timmar. Vill inte känna stress och väljer att äta och strosa lite på flygplatsen istället. Jag gillar att båtluffa men inte så långt som den sträckan. Har inte jämfört några priser mellan flygbolagen utan är nöjd med att min resa landade under 2500 kr. Kanske charterbolagen kommer att ha billigare flygstolar för den som ger sig till tåls med bokningen.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 11:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Fenalena Visa inlägg
men oroar mig över att det endast kommer gå en enda båt om dagen och att den tar typ 8 timmar ??
Det tar minst åtta timmar att åka färja från Pireus till Samos.
Svara med citat
Gammal 2011-01-04, 14:20
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Har för mig att någon jag känner åkte färja för ett par år sedan och att det tog över 11 timmar. Beror kanske på vilka stopp den gör.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 00:38
blixtens avatar
blixten blixten är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2010

hej...just nu har ju sas bra priser det är nästan samma pris för ett flygbyte i aten som en båtbiljett....jan
Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 16:34
Annwi Annwi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Precis som blixten skriver har SAS just nu en kampanj med rätt så prisvärda biljetter till flera öar i Grekland, bla Samos, med byte i Aten. Om du tittar under "Resa till Grekland" här på forumet så kan du läsa om flera som bokat med SAS, bla jag själv. Kampanjen håller bara på över helgen tror jag.

Anne
Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 14:21
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Jag skulle nog också flugit, men vill du ändå åka färja kan du söka på GTP.
Där finns redan nu en preliminär rutt i juni som tar 9-10 timmar från Piréus till Vathi.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2011-01-09, 17:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Precis som alla andra år är det rena kriget mellan rederierna och regeringen. De långa olönsamma rutterna är kraftigt subventionerade och man segar på besluten helt oanständigt. Eftersom Grekland har sina ekonomiska problem så kan det nog bli färre turer i år framför allt till de östra ögrupperna.
Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 05:40
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Det är nog bara Nissos Mykonos (Hellenic Seaways) som trafikerar mellan Pireus och Vathi. Eventuelt Blue Ferries från Thessaloniki/Pireus till Rhodos tar iland i Karlovasi (har gort det tidigare). Rekommendera flyg.
Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 00:08
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad

okej...att satsa på flyget verkar bäst. Hittade bra priser sedan försvann de...steg över 5 000 kr för oss tre ;(( men nu har de sjunkit nästan lika mkt igen ) hajjar mig inte på flygindustrin ??? men som ni råder lär vi boka flyg hela vägen fast blev ju lite sugen att bo på ett hotell där i Plaka med värsta takterassen - som en inledning med acropolis utsikt ) men färjan tar ju sin tid och det kan bli både drygt o dyrt om än lite kull med ett par stopp i Aten för det var massa år sedan !!! Hoppas vi kan boka flyget imorrn för just nu hitta jag för oss tre på våra datum m bra tider för ca 9 500 kr och det är väl okej. Bara till aten m bra tider skulle kosta 6 400 kr och mellanskillnaden går till hotell o båt o transfer o så blir ju transfern aslång !! men kanske det ska vara lite jobbit haha ! Vi kommer vara tre veckor på Samos i alla fall.
Gonatt o tack för edra synpunkter...jag skall tänka vidare
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:39.