|
|||
|
|||
moped/vespa med ungdomar
Vi (=2 vuxna och 3 ungdomar 16, 15, 13 år) ska öluffa för första gången sommaren 2006. Landar på Samos i mitten av juni och tänker oss 2 öar + Samos under våra två veckor. Tips på mysiga öar? Är båttrafiken gles/tät i juni? Är det lätt att få boende på plats? Vi är bla sugna på att utforska öarna med moped/vespa, får våra ungdomar (16+15 år) hyra egna mopeder/vespor (det är ju inget de behöver körkort för i Sverige)?
Blev så glad när jag hittade Kalimera på nätet - insåg direkt att vi kan få massor med bra tips här! SusanneL |
|
|||
|
|||
Sv: moped/vespa med ungdomar
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Om ni ska ha Samos som bas så MÅSTE ni bara ha några dagar på Patmos! En helt underbar ö, en skön kontrast mot det livligare Samos. Jag rekommenderar också Lipsi, en LITEN ö men så charmig för ett par dagar! Ikaria har jag inte själv varit på men hört mycket gott om så mitt tips är Samos, Patmos, Lipsi och Ikaria.... Jag har f ö aldrig sett så många moped/vespaskadade turister som på Samos! Samos skulle jag hellre utforska med bil om ni är 5 personer...för man hinner inte så mycket med vespa! Däremot de andra öarna är lugnare för vespaåkare! Buss är också ett bra alternativ!
HA en härlig semester! |
|
||||
|
||||
Instämmer i Lissis förslag: Patmos och Lipsi är två härliga öar i kombination med Samos. Fourni är också en mysig ö som är värd ett besök men då måste man kanske välja bort någon annan ö.
Avstånden på Samos är stora och har en tuffare trafikrytm än på Patmos och Lipsi. Eftersom det blir några mil uppträder det ofta en viss träsmak i de bakre regionerna efter ett tag! Satsa på en hyrbil eller lokaltrafiken på Samos. Även om man själv kör försiktigt så vet man ju inte vad medtrafikanterna gör eller vad som dyker upp bakom nästa krök. |
|
|||
|
|||
Citat:
Ellers er jo også Agathonisi verd et besøk. Kanskje litt for stille for ungdommer, men Lipsi er absolutt et must. Har vært der to ganger i år og ellers hvert år. Deilig øy. |
|
|