|
|||
|
|||
Karpathosval
Γειά σου!
Nästa år vill jag och min man äntligen ta oss till Karpathos. Har läst en del på sidor som vi hittat via Google och även resebyråernas beskrivningar. Kommer inte fram till om vi vill bo i Pigadia eller Amopi. Kanske någon av er kan tipsa oss om jag beskriver vad vi helst vill ha. Vi vill bo på en mysig plats med framförallt tavernor med havsutsikt. Basgrejer som mataffär och bankomat ska åtminstone finnas. Vi går inte på discon, så sådant behövs inte, men gärna någon form av ett par barer. Helst vill vi ha finkorniga sandstränder "med känsla" och strandtavernor. Alltså inte en jättelång rak strand med några hotellkomplex. Alternativt kan vi tänka oss en fin klapperstenstrand med mjuka, runda stenar. Helst vill vi ha allt på samma ställe för att inte vara beroende av bussar, bil eller moppe. Stämmer detta in på Amopi och/eller Pigadia? Eller ännu bättre! Beskriv Amopi och/eller Pigadia med dina egna erfarenheter utifrån detta så kan vi bilda oss en uppfattning om det passar oss. Förhoppningsfulla hälsningar Mafric |
|
||||
|
||||
Sv: Karpathosval
Jag skulle välja Pigadia för att det är en riktig stad där grekerna bor själva. Många bra tavernor med havsutsikt vid hamnen och från terasser som hänger ut över hamnpromenaden. Här finns det också en del barer och lite kvällsliv. Och en del shopping förstås.
Stranden är lååång och medelbra. Det finns många fina stränder runtom på ön som tex Achata, Apella och i Amopi. Bussar och badbåtar finns. Amopi har några fina stränder bla. en med finkornig sand. Men det är inte mycket till by utan mer en liten slingrande landsväg med hotell och några tavernor. Det är min åsikt efter att ha varit där för ett par år sen. Katitzi |
|
|||
|
|||
Jag håller helt med Katizi. Vi har vänner som åkte till Karpethos för första gången i år och de bodde i Pigadia. De var mycket nöjda. Kombinationen god mat, bra bad och bra boende tyckte de var helt super. Vi undrade innan om vi hade blivit för insnöade på Karpathos men vi har inte fel.
Vi tycker om att bo på Blue Bay och vi åker med Apollo. Nästa år blir det tre veckor där. Hoppas att ni får det underbart på Karpathos |
|
|||
|
|||
Håller helt med Katitzi.Bo i Pigadia,Amophi ja det är fint där men är liksom mer uppbyggt föt turister.I Pigadia pågår även det vanliga livet på sidan om det turistiska,massor av trevliga tavernor o barer,bussar som tar en till fantastiska stränder badbåtar likaså.Var där förra hösten för första gången blev mkt förtjust i ön och vi kan tänka oss att återvända.Dock blev vi lite fundersamma o smått besvikna när vi åkte från flygplatsen o in mot stan.Såg så tråkigt ut men den känslan försvann snabbt.
Något som oxå var bra var alla tappställen med dricksvatten,fanns ett nära där vi bodde så där "tankade"vi och behövde inte lägga ut pengar på flaskvatten.Bra va. Hälsningar från ett kallt norrbotten -13,4 idag.Brrrrrrr.Inte vant mig än. |
|
||||
|
||||
Jag skulle absolut välja Pigadeia som är en fin liten (med betoning på liten) stad. Stranden är sådär men som andra skrivit är det ju lätt att ta sig runt på ön för att upptäcka små guldkorn. Vi valde i och för sig att bo några dar i Arkassa för att få just bara lugn och ro i början av semestern men efter ett par dagar kändes det skönt att komma till Pigadeia där det är lite mer liv och rörelse.
|
|
|||
|
|||
Hej ni fyra första svarare!
Tack för era svar. De ska förhoppningsvis vägleda oss till rätt val. Ni verkar ju väldigt ense, så vi kanske får ta bussar till stränder om vi inte tycker om stranden vid Pigadia. När jag har läst en hel del andra inlägg om Karpathos verkar dock många tycka om Amopi, men det är alltid svårt att välja utifrån andras val eftersom vi alla har olika behov och önskningar. Vi är nog själva inne mer på Pigadia, men väljer nog ett hotell i utkanten i så fall för vi älskar ändå när det är natur och lugn där vi bor. Sedan glömde jag ju att skriva att vi vill ha någon taverna precis bakom oss på stranden så att man kan beställa färskpressad juice, fruktsallad och frappé när man ligger i sin solstol. Mmm... Vi kommer till största sannolikhet åka med Airtours eftersom vi alltid har varit supernöjda med dem. Är det någon som har ett hotelltips med max 3+ hos de, så får ni gärna dela med er. Tack alla tipsare! Vi längtar till vårt älskade Grekland och nya resmål Karpathos. Mafric |
|
|||
|
|||
Om valet står mellan Pigadia och Amopi så vinner (i mitt tycke) Pigadia med hästlängder! Ärligt talat har jag aldrig förstått Amopis charm, trots att jag har varit där flera gånger
Boende kan jag inte tipsa om, vi har bott inne i stan vid taxitorget när vi har varit där och ni vill väl bo lite mer i utkanten förstår jag. Grattis till ett bra val av ö! |
|
||||
|
||||
Känner mig nöjd när jag läser inlägg. Vi skall bo i Pigadia!
Ser fram emot resan dit. |
|
|||
|
|||
Det finns bankomater bara i Pigadia. Jag föreslår hotell 1,5 - 2km norr om Pigadia.
Vi bodde på Meltemi bra enkel hotell, nära till allt. I Amoopi finns det ingenting. |
|
|||
|
|||
Hej!
Vi åkte med Airtours och bodde på Manoz placa. Vi var otroligt nöjda med bode hotellet och läget. Den enda nackdelen är att ett disco finns i närheten och musiken därifrån hörs till hotellet. Öronproppar är att rekommendera men jag skulle välja det hotellet igen om jag skulle åka. Fina rum, rent, trevlig personal, toppenrestaurang i samma hus, en fantastisk utsikt från balkongen, ja det var verkligen toppen! mvh ElisabethK |
|
|||
|
|||
Ann och Thord som var på Karpathos i september skriver bl a att de tips de fått genom detta forum var bäst, de byar som de blev rekommenderade här var de som var mysigast säger de. Apollo rekommenderar t ex byn Ammopi som de INTE tyckte var något speciellt, inte ens sevärd enligt dem.
De andra byarna var betydligt mysigare att uppleva! T ex byn Mesochori som var en underbar liten by. Och den strand som 2003 utsågs till Medelhavets bästa strand bör man naturligtvis besöka, "Apella", en paradisstrand, som fortfarande ligger bland de 10 bästa! De bodde på hotell Journey,s End som de tyckte var trevligt men ligger en halvtimmes promenad från Pigadia, om man vill bo lite lugnt och skönt (Apollo har det hotellet). Mer läsning o foton här: http://www.desires.se/#post111 |
|
|||
|
|||
Hei!
Siden alle snakker så varmt om Pigadia, vil jeg gjerne si noe pent om Amopi. Ja, det er et lite sted, men stille og rolig. Her blir du ikke vekket av trafikkstøy og annet bråk. Det er flere strender å velge mellom. Sandstrand og flere små viker med små runde stener. Det er tavernaer rett ved stranden, og verdens triveligste bar, Skala bar. Får du et rom med havsutsikt, våkner du til solppgangen, og ser ut på et turkist av. Det er noen få, men veldig trivelige tavernaer, både på stranden og litt lengre opp. Ønsker du å ta en tur til Pigadia, går det buss inn dit. Taxi kostet i sommer 10 euro. I Amopi er det ikke bankautomat, og bare noen få mini-marked. Ønsker du flere butikker må man inn til Pigadia. Jeg elsker Amopi, og skal tilbake dit til sommeren, tredje på rad. Jeg elsker den fred og ro som jeg finner der, og de fantastiske strendene. Pigadia er en trivelig by, som jeg gjerne besøker, men bo vil jeg gjøre i Amopi. Annette |
|
|||
|
|||
Vi pleier å bo i Pigadia, men reiser til Small Amopi (den innerste lille stranda) flere dager mens vi er der. Et paradis for både store og små (spesielt de små siden det er ganske langgrunt og vannet er helt klart, hvor de små følger med på fisk og små eremittkrepser). Etter at vi har kost oss på stranda, og spist litt lunsj oppe hos Niko på Small Amoopi, og kost oss på stranda igjen - så går vi til Tom på Skala Bar og tar en forfriskning før vi tar 18:30 bussen inn til byen igjen.
Om kvelden elsker jeg å gå på en av restaurantene i havna, og ikke for sent - da er det litt roligere, og utsikten over havna og havet er på sitt beste. Og hvis man er så heldig å få plass ute på balkongen for en Mojito eller øl/ouzo på Pantheon etterpå, ja da er dagen og kvelden fullkommen PS. Til sommeren kan du gå på Sea Side Taverna, min stefar og mamma skal åpne tavernaen sin igjen!! Dog blir det i 2011 med lette retter og forfriskninger, men de håper at de neste år får bygget et større kjøkken Den ligger på bystranda, blir mellom Electra Beach hotel og det store nye hotellet, som jeg ikke husker navnet på akkurat nå. |
|
|||
|
|||
Καλισπερα!
Underbart att läsa alla inlägg. Vi har varit i Grekland under sex sommarsemestrar och först nu (eller i november) insåg jag vilken fantastiskt forum detta är. Tack alla för era svar. Vi slog till på en resa till Pigadia på ett litet hotell strax utanför stan. Efter julen och en i övrigt krävande tid kan jag inte nog säga hur jag längtar till Karpathos. Många (även Janne Eklund) har poängterat att resan från flygplatsen till Pigadia kan få en tro att man har gjort fel val, så det tar jag med mig i tankarna och ser istället fram emot att få uppleva en ny ö med allt gott den förhoppningsvis har därefter. Supertack till er alla! Hoppas att ni får många underbara Greklandsupplevelser framöver. |
|
||||
|
||||
Bra val! Ni kommer få en ny favoritö!
|
|
|||
|
|||
Jeg må bare si meg enig i tidligere innlegg. Første gangen jeg kom til Karpatos, og taxien brakte oss over høyden og jeg så ned på Pigadia første gang tenkte jeg: Dette her var ikke mye vakkert! Jeg oppdaget allerede første kveld at øyen og befolkningen er unik og fantastisk. At jeg siden har vært på Karpathos hvert år (med unntak av 2) sier vel det meste.
Dere kommer aldri til å angre, og jeg er sikker på at dere også blir "gjengangere". - Og de er det mange av på Karpathos!!! |
|
|