Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-24, 03:14
ThereseH ThereseH är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007
Standard Förslag på rutt i Kykladerna

Hej!

I slutet av maj under ca 10 dagar, har jag tänkt båtluffa i Kykladerna för första gången. Öarna jag vill besöka är Sifnos, Milos, Folegandros och Paros. Att flyga till Aten eller Santorini har ingen betydelse för mig, jag vill dock inte flyga inrikes.
Jag skulle nu behöva er hjälp med att lägga upp en ungefärlig rutt utifrån hur man smidigast tar sig mellan öarna. Har ni även förslag på någon annan ö jag "hellre" ska åka till eller som gör själva resandet lättare, tar jag gärna emot förslag på detta. Jag är medveten om att jag flyger under lågsäsong och att båtarna inte trafikerar lika ofta.

Mvh

Therese Holmkvist
Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 09:06
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Förslag på rutt i Kykladerna

Hej !
Du ska nog först och främst tänka över antalet öar.
10 dagar är ganska kort tid.
Att trycka in 4 öar + Santorini eller Aten innebär att du kommer att sitta på båt 5 av dina dagar och du kommer inte att hinna "landa" och komma till ro på någon ö.
De öar du nämner brukar ha hyfsade förbindelser med varandra och Aten når man ju från i princip alla öar.
Båttidtabellerna är inte kompletta än så det är vanskligt att tipsa om rutt.
Ett tips är att avsluta med Paros som har bra förbindelser med både Aten och Santorini när det är dags att flyga hem.

Lars
Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 11:33
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad

Hej,
Håller med Lars om att du bör nog inte besöka så många öar. Jag hade nog valt att åka till Santorini och därifrån tagit mej till Folegandros eller Paros. Till Paros lär du komma vilken veckodag som helst från Santorini till Folegandros är det lite mer begränsat men förra året i slutet av maj gick det en båt kl 17.00 på lördagar till Folegandros.

//maji
Svara med citat
Gammal 2011-01-24, 18:25
ThereseH ThereseH är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Ni har nog alldeles rätt i att 4 öar blir för många att besöka på 10 dagar. Problemet är ju att det finns så många öar man vill upptäcka! Nu! På en gång! Inte nästa år!
Får ge mig till tåls till båttidtabellerna har kommit så att man kan planera lite lättare.

Tack,

Therese
Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 07:49
rehnski rehnski är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Hej! alla jag fortsätter på denna tråd! Vi är ett sällskap på 6 personer och detta gör att vi har lite svårt att bestämma oss hur många öar vi ska besöka. Efter att ha läst lite på forumetag har jag försökt övertala min mamma att 2 öar är lagom på en 10 dagars resa. Just nu blir det nog Amorgon och Naxos som kommer att gälla. Just nu är planerna att sova 1 natt på Santorini, 4 nätter på Amorgos (Big Blue) och 4 nätter på Naxos.

Min fråga är alltså om det går att trycka in ytterligare en ö? I så fall vilken? och hur många dagar tycker ni det är lämpligt att vara på respektive ö?

Tack på förhand
Martin
Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 11:30
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av rehnski Visa inlägg
Min fråga är alltså om det går att trycka in ytterligare en ö? I så fall vilken? och hur många dagar tycker ni det är lämpligt att vara på respektive ö?
Martin
Det går att trycka in en ö till och isåfall en småkyklad som ligger mellan Amorgos och Naxos. Men på bara 10 dagar är det inte att rekommendera tycker jag. Naxos är en stor ö där man lätt kan spendera 10 dagar bara där. Amorgos kan ni säkert vara på en vecka utan att tröttna.

Sedan tycker jag att den stora charmen med ö-luffning är just att inte bestämma sånt här i förväg. Starta med Amorgos och stanna där så länge ni trivs och flytta er sedan till Naxos eller annan ö när andan faller på. Men det är min personliga åsikt.

Lars
Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 11:38
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men det är min personliga åsikt.
Min med
Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 14:04
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag kan inte annat än hålla med laero och Tobbe S, det går att trycka in hur många öar som helst på tio dagar men det enda du kommer att få se riktigt bra på det sättet är båtarna. Börja med 2-3 öar och åk på nytt nästa år och nästa år och nästa år......
Våra första kanske 5-6 år besökte vi sällan öarna mer än 3-4 dagar och hann se många öar och åkte mycket båt, nu har jag insett att det skulle ha varit mycket trevligare att se några öar och kanske lära känna dessa öar riktigt bra i stället. Dessutom är det ju faktiskt så att det kostar en del att åka båt också så man kan ju göra annat roligt för pengarna om man åker mindre båt.

Mvh Janérik (som skulle besöka en eller två öar på 10 dagar)
Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 15:24
rehnski rehnski är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Tack för input. Jag vill nog boka i förväg eftersom vi är ovana öluffare, 6 personer och åker under högsäsong. Nu blir det bara att hitta ett hotell på naxos.
Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 15:45
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Håller också med ovanstående!
Tänk på att om ni har 4 övernattningar, så har ni bara 3 HELA dagar, har ni 2 övernattningar ger det endast en HEL dag på ön.
Ut- och hemresa blir resdagar (kanske är det inte säkert att ni kan resa vidare på ankomstdagen, beror på flyg- och båttider, och ni kan säkerligen inte resa från sista ön samma dag som ni flyger hem), dessutom blir det en resdag när ni byter ö.
10 dagar kommer nog att passa bra till två öar i Kykladerna.
Hade det varit Sporaderna eller de Saroniska öarna med täta båtförbindelser är det lättare att klämma in tre öar på tio dagar, tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 17:26
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

HEJ
Det är fullt tillräckligt med två öar o Santorini. Om ni har möjlighet att komma iväg med en gång hade jag tagit Santorini sista natten innan man ska hem. Då är man på plats och behöver inte tänka på båttider mm.

//Ingrid
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:46.