|
|||
|
|||
Vandringar i Kissamos
Någon som känner till om det finns lagom långa vandringsstigar upp till små bergsbyar? Något speciellt man bör tänka på om man åker till Kissamos?
Eller finns det tevligare ställen att åka till med tanke på vandringar? |
|
|||
|
|||
Sv: Vandringar i Kissamos
Det finnes gode vandringer i nærheten av Kissamos. Jeg kjenner ingen av disse selv, men de er beskrevet i Sunflower's "Landscapes of Western Crete". Du trenger 6. utgave fra 2008, ISBN 978-1-85691-355-5.
|
|
||||
|
||||
Det finns ju en ravin som heter Sirikari och startar vid byn med samma namn.
Från ravinen kan man ta sig upp till den gamla ruinstaden Polyrinia som ligger på en hög kulle med en härlig utsikt ut över Kissamos bukten. Det är många år sedan jag gick ravinen och då var den svår att hitta ingången till, förmodligen är det bättre ställt idag. Med en bra karta med utmärkta leder kan man fotledes ta sig till ekobyn Milia, vilket dock är en betydligt längre vandring. Naturligtvis kan man göra det enkelt för sig och gå landsvägen från Kissamos upp till Polyrinia, som var en mäktig stad redan på minoernas tid. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Tack! Det verkar bli en härlig semester.
|
|
||||
|
||||
Orkar du gå till Milia tror jag att det är en fantastisk plats. Kanske en övernattning passar där. Janne och Camilla har varit till Milia och då skrev Janne att han skulle berätta mer om byn sen. Det väntar jag på och hoppas att han inte glömt bort.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
En övernattning rekommenderas absolut (stämning och maten är topp). Men som sagt från Kissamos till Milia är det en lång, lång vandring. Hyr en liten bil och helt plötsligt uppenbarar sig hur många fina vandringar som helst, lätta, medelsvåra till ganska tuffa. Ta en tur till Sougia (kan nås med buss och övernatta, det är billigt) och gör en lätt men fin vandring till gamla Lissos eller den vackra ravinen Irini. lars Kriti stin kardia mou |
|
|