Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-26, 18:06
Grace n Grace n är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard kefalonia eller karpathos?

hej! jag och min mamma ska åka till grekland, men vet inte vart. vi skulle gärna behöva alla tips man kan få! vi har googlat och jämfört och t.o.m. fösökt lotta med små lappar men kan fortfarande inte komma fram till ett beslut. men kom gärna med andra förslag också. jag ska erkänna att vi tittat på samos också. så vi söker alltså en resa till grekland, nära till stranden och resturanger och butiker!! fin sandstrand vill vi ha och vi har inte möjlighet att hyra bil eftersom mamma inte har körkort...
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 21:46
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: kefalonia eller karpathos?

Karpathos är jättefint, vi var där en vecka i september 2007. Bodde i Pigadia, i ena ändan av staden finns en sandstrand. Flera gånger under veckan tog vi lokalbussen, bl a till Lefkos som ligger på västra sidan av ön och till Apela. Jättefina sandstränder båda två och enkelt att ta sig med buss, så att ni inte har körkort är inget hinder för att åka dit. Kefalonia har vi inte varit på (än), det finns kvar på vår "to do"-lista. Hoppas ni får en jättefin vecka vilket ni än bestämmer er för.
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 22:47

tack, för ditt underbara tips!! får man fråga vilket hotel du/ni bodde på?
Svara med citat
Gammal 2011-01-26, 23:03
anna73 anna73 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Hej!

Om du bor i Lassi på Kefalonia så har du en underbar sandstrand. Sen är det gångavstånd in till huvudstaden Argostoli där man kan äta gott och shoppa på den fina shoppinggatan!

Trevlig resa, anna
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 06:49
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej! Jag har besökt öarna vid flera tillfällen och jag rekomenderar att du först besöker Karpathos för att senare få en underbar upplevelse att besöka Kefalonia som är Greklands mest fantastiska Ö utan någon motsvarighet.
PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 06:56
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad

Vi åkte med Ving och bodde på Calypso Bay. Det är ett lägenhetshotell ovanför stranden.
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 09:34
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag röstar ju givetvis på Karpathos. Lagom stort, lagom med liv och rörelse, lätt att hitta lugn och ro, lagom shopping, massor av bra matställen... och enormt trevliga och vänliga människor. Mängder av fina stränder av olika slag, och lätt att ta sig till dem med buss eller båt, om man vill prova något annat än stadsstranden. Risken är bara att man blir 'fast' där, ön har många, många återvändare.

Karin
som siktar på hela sommaren på Karpathos i år...
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 12:56

tack för alla underbara svar!! men nu är det ju så att vi har fått olika svar, nån som har något tips om kefalonia eller karpathos som verkligen kan övertyga oss? iaf jag och min mamma har tittat på andra resor som, rhodos, kreta och mycket mer!! men vi har fortfarande ett hotell som faller oss i smaken, det heter Lassi och ligger i Lassi. men det ända som gör oss mistänksamma är backen på ca 300m... tänk om man orkar eller tänk om man inte orkar? alla tips är välkommna!! p.s vi har även varit på skiathos och zakynthos!! d.s

MVH en 9-årig tjej som inte vet vart hon och hennes mamma ska åka i maj!!
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 13:30
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Jag tycker att ni ska läsa allt ni kan på öarnas olika forum samt inte minst reseberättelserna som folk har skrivit från de olika öarna. Sen är det ju så att det inte finns någon "den perfekta ön", och alla andra öar är sämre. Allt beror ju på tycke och smak, och även på hur väl man har blivit mottagen på ön i fråga. Dessutom, den ön ni inte provar i år finns kvar nästa år... och nästa och nästa. Det är ju inte nu eller aldrig, det finns många, många ställen i Grekland där man kan trivas och hitta "sitt" ställe. Och råkar man hamna på ett ställe som inte passar min smak, så kan det ju bara bli bättre nästa gång.

Kan ni inte bestämma er, tycker jag ni ska göra som ni redan har varit inne på: skriv upp de bästa hotellalternativen från varje ö på lappar och dra lott! Det tycker jag själv skulle vara riktigt spännande.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 14:14
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Hej!
Jag skulle efter din info förorda Kefalonia som är en helt bedårande ö. Om ni bor i Lassi så har ni fina sandstränder inpå knuten. Argostoli med mycket shopping (om man vill) ligger ju också nära.
Jag var senast på Karpathos - 04 och var bystranden i Pigadia minst sagt medioker. Som tur är så kan man ju ta sig till andra jättefina stränder med buss. karpathos är en väldigt fin ö, men i mitt tycke långt ifrån lika "magisk" som Kefalonia ...

Hälsar
C@nny
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 15:18
Panakakiss avatar

Hej! Kan bar hålla med Conny att det bästa för dig är Kefalonia men Karpathos är också en bra Ö att besöka.

PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2011-01-27, 21:29
frank frank är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Rekomenderar också Karpathos och Kefalonia som är några utav mina favorit öar i Grekland.För att dom känns mer "grekiska" och oexploaterade än många andra öar
Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 13:31

nu tror jag vi kan bestämt oss för nåt helt annat, nämligen Thassos!! tack för alla underbara tips!! jag tar gärna i mot tips om thassos också. är vi dumma som bara ändrade oss?

MVH en 9-årig tjej och hennes mamma som kanske
vet vart dom ska åka i sommar!!
Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 23:16
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Thassos är en underbar ö !!
Titta på det som finns kommenterat om ön här så lär du längta ännu mer till avresedagen......precis som det ska vara.

För mig så är det 1-0 till Kefalonia
( gäller antalet besök på öarna )
Svara med citat
Gammal 2011-01-28, 23:49
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Oj, jag får lite ångest om fyra år är det alltså inte jag som har hand om reseplaneringen och skrivandet här i forumet längre
Tyvärr har jag inga bra tips om öarna ni funderar på men vill ändå önska lycka till i planeringen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-01-29, 12:04
Hella(s) Hella(s) är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Hej! Jag och mamma och min syster har varit på de tre öarna Kefalonia, Thassos och Karpathos de tre senaste åren (i nämnd ordning). Vår favorit blev Kefalonia! Vi bodde i Lassi på ett hotell som jag inte tror finns kvar hos någon researrangör. Fördelarna med Lassi var den fina stranden och närheten till huvudstaden. Dessutom är ön fantastiskt fin att åka runt på med bil. Vi gillade även Thassos, men jag tyckte inte att golden beach var så fantastisk som många andra verkar tycka. På Thassos bodde vi på ett lägenhetshotell som hette Nina. Det var ett jättegulligt lägenhetshotell med bra läge nära ett bageri som hade supergott bröd och fikabröd! Karpathos var också fint tyckte vi och folket på Karpathos var extremt vänliga och trevliga, men stranden i Pigadia är inte tipp topp. Vi bodde på hotell Socrates och var mycket nöjda med hotellet!!! Fräscht och trevliga ägare.

Vilken ö ni än väljer tror jag ni kommer att bli nöjda... och smaken är ju som baken. Mycket beror nog också på om man träffar trevliga människor, lyckas pricka in bra restauranger och bor på ett mysigt hotell. Ha en bra resa!!!

/Helena
Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 22:37

nu bär det av till kefalonia i slutet på maj!! så det e skönt att äntligen ha det bokat. hoppas alla andra vill åka dit! jag förväntar mig ett betyg när jag kommer därifrån på uppemot 4 så jag har höga förväntningar! hoppas nån på detta forum har varit där och kanske kan ta upp mitt betyg 4 till en glamorös 5!

tack åter igen för alla underbara tips och råd!!

Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 10:05
Panakakiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Grace n Visa inlägg
nu bär det av till kefalonia i slutet på maj!! så det e skönt att äntligen ha det bokat. hoppas alla andra vill åka dit! jag förväntar mig ett betyg när jag kommer därifrån på uppemot 4 så jag har höga förväntningar! hoppas nån på detta forum har varit där och kanske kan ta upp mitt betyg 4 till en glamorös 5!

tack åter igen för alla underbara tips och råd!!

Jag åker i september till Kefalonia för 20:de gången och då förstår du att en det är en stark 5 som du kommer att uppleva i maj.

PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2011-02-07, 10:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Efter alla lovord funderar jag på att ta en restresa till kefalonia i maj om de finns till bra pris. Velar mellan en långhelg i Barcelona, Budapest eller en vecka på mindre ort i Grekland eller Italien. Svårt val. För mig är det alltid små orter som lockar mest men jag har hört så mycket positivt om Budapest.

Biljetter till Samos har jag ju redan.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:32.