Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-31, 11:33
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Ryanair till Grekland

Såg precis att Ryanair kommer att börja flyga till Grekland och Thessaloniki från Skavsta. Premiärturen kommer gå den 14 April och kommer sedan gå två gånger i veckan.

//Ingela
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-31, 13:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Såg precis att Ryanair kommer att börja flyga till Grekland och Thessaloniki från Skavsta. Premiärturen kommer gå den 14 April och kommer sedan gå två gånger i veckan.

//Ingela
YES!!!!! Då ska jag banne mig testa den rutten några dagar i slutet av säsongen....Thessaloniki är en pärla.....

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-31, 13:24
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Spännande, hur är det med inrikesflyg därifrån , kan man lätt ta sig ut på öarna eller måste man vi Aten tro?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-31, 14:58
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Jag blev jätteglad när jag läste detta och ville genast dela med mig infon till er Tänkte också prova på rutten så småningom, kanske redan till hösten. Har länge tänkt att åka till Thessaloniki och nu kanske det blir av fortare än jag trodde.

//Ingela
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-01-31, 17:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Spännande, hur är det med inrikesflyg därifrån , kan man lätt ta sig ut på öarna eller måste man vi Aten tro?
Jag undrar exakt VAR Ryan Air landar för de brukar ju aldrig landa på de mest centrala flygplatserna, men här finns väl inte så mycket annat att välja på?

För mig personligen är det ju fastlandet och Thessaloniki jag vill åt. Där är otroligt vackert.

Lissi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-31, 18:50
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Alingsås
Inlägg: 379
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Såg på Aegean eller Olympic att man flyger från Tess. till Chios.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-06, 01:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Ryanair flyr fra 14.april også Rygge - Kos og Rygge - Thessaloniki

M e n tør man (jeg) fly med dem?
På Kos er det jo kun en flyplass, så der vet man i hvertfall h v o r man lander ;-)
Jeg har hørt s å mye om problemer / ekstrautgifter med innsjekking og bagasje......
Er det slik at man har håndbagasje inkl i billetten?
- i tilfelle - hvor mange kg?

- at de er nøye på målene på håndbagasjen vet jeg, og at det skal være kun en veske og i den skal også evt Taxifreepose( r) ha plass.

Så kan man bestille/betale for 1 koffert innsjekket samtidig som man booker billetten, inntil 15 kg koster 300 kr.- over 15kg er 500 kr, det kan bli dyrt etterhvert.

Så må man for all del sjekke inn hjemmefra og printe ut boardingkort vel?
Er det mer man skal være obs på?

- er ryggsekker også godtatt?

Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-06, 11:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Ryanair flyr fra 14.april også Rygge - Kos og Rygge - Thessaloniki

Er det slik at man har håndbagasje inkl i billetten?
- i tilfelle - hvor mange kg?

Kari
Jag tror inte att handbagage är inkl i biljetten....Du får betala en summa för handbagage också och det är ETT handbagage som gäller....
Vi har testat att spökboka med Ryan Air till de utomgrekiska resmål vi velat åkt till för att jämföra priser och ALLA gånger har Ryan Air i slutänden blivit dyrare och dessutom har ju flygplatserna varit ocentrala minst sagt....Både Paris och Milano blev billigare med annat flyg för oss. Jag blir VANSINNIG på allt extra som kommer till allteftersom man ska komma vidare i bokningen.

Fast lite sur blev jag även på vår senaste bokning till Aten via Travelstart, där det förutom en kortavgift(den är man ju van vid) även EFTER att vi accepterat priset och betalat ser att det lagts på en SÄKERHETSAVGIFT på 79 kr som dragits men som INTE syntes innan betalningen....DÅLIGT! Säkerhet för vad då?????

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-06, 11:43
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Handbagaget kostar inget extra med Ryan Air, annars tillkommer kostnad bland annat för att man betalar med kort (vilket man måste) och för incheckat bagage. De är supernoga med att det är ett kolli per person gällande handbagage och det kan bli dyrt om tex kameraväskan/handväskan eller laptopen inte går ned i kabinväskan eller vad man nu har som handbagage. Har även sett folk få problem när de handlat i taxfreen och inte fått ned detta i handbagaget.

Fördelen med Tessaloniki och Rhodos är ju att det bara finns en flygplats att tillgå, alltså hamnar man inte out in nowere.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-06, 11:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Takk for info, Lissi og litentuva

Men hva med innsjekket bagasje ?

- utover vekten, som m å passes, har de noen spesielle krav?

Vi reiser oftest med ryggsekker til øyene, godtar Ryanair sekker?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-06, 12:09
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Fast lite sur blev jag även på vår senaste bokning till Aten via Travelstart, där det förutom en kortavgift(den är man ju van vid) även EFTER att vi accepterat priset och betalat ser att det lagts på en SÄKERHETSAVGIFT på 79 kr som dragits men som INTE syntes innan betalningen....DÅLIGT! Säkerhet för vad då?????

Lissi
GRATTIS med JULETUR til Athen, Lissi

Jeg bruker også Travelstart, og andre søkemotorer, til å finne billigst mulige flyreiser.
Men når jeg har funnet hvilket flyselskap som e r billigst går jeg inn på flyselskapets egen bookingside og bestiller.
- da har jeg, hittil i alle fall, funnet reisene til samme pris.

Det er mye bedre å forholde seg til flyselskapene direkte om noe skulle skje.
Dette begynte jeg med etter en t r e g prosess med Travelstart engang.

Jeg tror heller ikke jeg hadde fått samme gunstige service av Austrian Airlines ifjor vår om vi hadde booket gjennom Travelstart eller tilsvarende.
Vi hadde billetter vi ikke hadde lyst til å benytte etter de hadde begynt å fly igjen etter askeproblemene, og fikk Vouchere på hele beløpet
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-06, 12:39
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Takk for info, Lissi og litentuva

Men hva med innsjekket bagasje ?

- utover vekten, som m å passes, har de noen spesielle krav?

Vi reiser oftest med ryggsekker til øyene, godtar Ryanair sekker?
Vet bara att det är ett pris för väska max 15 kg och ett pris för väska max 20kg. Antar att man får ha med mer än en väska men att varje kolli får väga max 20 kg. Har även hört att de tar ganska bra betalt för barnvagn.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-06, 12:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Vet bara att det är ett pris för väska max 15 kg och ett pris för väska max 20kg. Antar att man får ha med mer än en väska men att varje kolli får väga max 20 kg. Har även hört att de tar ganska bra betalt för barnvagn.
Takk
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-06, 14:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Det är egentligen märkligt detta med i alla fall MIN skepsis till Ryan Air för vi har bara bokat EN gång med dem och då blev resan inställd pga dödsfall i familjen så vi kom aldrig iväg. Då ville vi dels avboka,inte för att få pengar igen av dem för det hade vi ingen rätt till då vi inte betalt avbokningsavgift, utan bara för att tala om att 2 platser fanns som aldrig skulle bli använda, dels skulle vi få ett intyg till vår bank att vi hade köpt biljetter av dem så de kunde betala oss tillbaka. Detta var båda sakerna totalt omöjligt att få! Vi ringde svindyra samtal som gav noll resultat.Vår bank sa att de visste att det var omöjligt att få några som helst intyg från Ryan Air så vi fick alla pengar tillbaks ändå, men jag känner att allt är så himla krångligt när man bokar med dem och den resa som SER så billig ut först blir ju inte det i slutänden och då känner jag mig tryggare och lugnare med andra bolag,(som oftast blivit SAS/Star Alliance.)
Samtidigt har vi ju Kalimeravänner som åker SUPERBILLIGT till de mest härliga platser med Ryan Air och är HELNÖJDA, det gäller nog bara att hitta rätt flyg vid rätt tid och sen ta den ev. osäkerhet som kan uppstå med ev inställda flyg.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-07, 09:52
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Min dotter har precis beställt en resa med Ryanair och slutpriset blev ca 500 kronor dyrare efter alla tillägg.

Eftersom jag inte kunnat komma in på forumet på grund av serverfel och ett bredband som legat nere hos oss hela helgen har jag ingen koll på om någon tidigare har skrivit att Ryanair ska börja flyga Skavsta Rhodos den 12 April. Såg att litentuva nämnde Thessaloniki och Rhodos flygplats, så det har kanske redan tagits upp. Sorry i så fall och för jag inte sökt genom forumet

//Ingela
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-02-07, 19:42
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Det är absolut nödvändigt att kolla upp ALLA specialbestämmelser om man ska resa med Ryanair. Om bagaget avviker 1 cm eller 10 g från reglerna får man betala tillägg som kan vara rejäla. Att checka in ryggsäckar etc behöver kollas extra då reglerna ändras OFTA. Bolaget tjänar sina pengar på alla extraavgifter och tillägg så därför följer personalen reglerna till 100%.

Med detta sagt så kan man fynda resor på udda tider, speciellt om man bara reser med handbagage som håller sig inom Ryanairs angivna mått och vikt, och bokar och checkar in via Internet. Så kolla NOGA när du bokar och trevlig resa!
Våga
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-02-08, 08:07
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Precis. Var löjligt noggranna när ni bokar. Be någon dubbelkolla stavning, tider, tillägg mm. Det är vansinnigt dyrt att ändra på något. Men som sagt, med bara handbagage (max 10 kg) kan man göra ordentliga fynd. Speciellt om man bestämmer sig för att stanna i närheten av flygplatsen under t.ex. en weekendresa. Och har förmånen att kunna åka när det är som billigast. Vi åkte till Memmingen (som bisarrt nog kallas Munich West) och fick några underbara dagar i den lilla staden. Saknade inte Munchen ett dugg. Likaså när vi åkte till Bergamo (Milano). Vi stannade i Bergamo och hade det supertrevligt. Flexibel, var ordet.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-02-08, 08:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Man kan även ha det jättefint i Girona säger många som stannat där istället för att bo i Barcelona....Så kan man istället göra dagsbesök i Barcelona. Jag läste ett supertrevligt resereportage om just Girona i en dagstidning för något år sen och det kan ju också vara ett alternativ för en weekendresa.

Själva skulle vi till Barcelona för några år sen för runt 300 kr t o r och jag hade verkligen kollat ALLT men när biljetten kom så stod det MADRID istället och där hade vi precis varit....

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-02-08, 23:04
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 342
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Ursäkta att jag men hur kunde det bli så fel ...
Vilken besvikelse, speciellt eftersom ni nyss varit där.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-02-09, 06:25
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ryanair till Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Ursäkta att jag men hur kunde det bli så fel ...
Vilken besvikelse, speciellt eftersom ni nyss varit där.
Jo men vi hyrde straxt bil och skulle ha haft från flyglatsen hela veckan och åka norrut....MEN det var just den resan som sen blev inställd pga dödsfall i familjen. ....fast sen blev det ingen mer bokning med Ryan Air

Det hade säkert blivit en jättehärlig billuff i Norra Spanien...

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT