Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-11, 19:06
Wehou!s avatar
Wehou! Wehou! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 66
Standard Oväntad gäst på hotellrummet, hur funkar det?

Tänkte på hur rubriken kanske låter, men så kul ska vi inte ha det.

Hur brukar man kunna lösa sånt? Jag åker till Kreta i sommar och är där 2 veckor. Fick nyligen reda på att en god vän kanske tar en flygstol dit den sista veckan jag är där. Tanken är då att vi skulle kunna bo tillsammans i samma hotellrum. Går det?

Nu åker jag charter och har hotellet bokat via Apollo. Valde enkelrum, men tänkte att det kanske går att betala på plats för en extrasäng om man gör upp med hotellet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-12, 03:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Oväntad gäst på hotellrummet, hur funkar det?

Kul! En fråga som jag inte sett förut.

Samtidigt en knepig fråga! Du har ju ett rum via din charter. Det är möjligt att hotellet accepterar att ha en gäst till i det rummet mot betalning.

Hotellet får ju betalt för rummet av din charterarrangör. Finns det plats så kan de ju tjäna lite extra pengar på det rummet...

Men kolla rummet först. Är det ett dubbelrum för eget bruk med stor säng? Om det är ett litet rum: Får man plats med en extrasäng?

Mitt råd är att kolla rummet först. Prata sedan så fort som möjligt med chefen för hotellet och förklara situationen: Jag har en kompis som kommer hit. Vi delar gärna rum under en vecka. Hur löser vi det?

Ni kanske kan få ett dubbelrum där du bor gratis och din polare betalar sin del. Om det finns lediga rum!? Eller så får han ta ett eget enkelrum. Om det finns? Osv... Det positiva är att våra vänner i Grekland nästan alltid lyckas lösa våra frågor och problem.

OBS! Smuggla inte in och mörka att det bor en till i rummet. Då kan du få problem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-12, 12:39
Wehou!s avatar
Wehou! Wehou! är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 66
Standard Sv: Oväntad gäst på hotellrummet, hur funkar det?

Tack för ditt svar. Nej, det är inte en tanke på att mörka något. Vi tyckte bara det kunde vara kul att bo tillsammans istället för var och en på sitt när vi ändå är där samtidigt. Men det är inga problem att bo var för sig heller.

Jag bokade i alla fall ett enkelrum med balkong åt stranden och jag antar att det bör vara ett likadant rum som när man är två stycken, fast med bara en säng? Inbillar mig själv att de skulle tjäna mindre på att ha mindre rum för enbart personer som reser ensamma då det ju är vanligare att man är två eller fler, så att jag bör få ett rum lämpat för två bäddar (hoppas jag). För mig personligen spelar det ingen roll om jag bor i en städskrubb. Bara den har balkong åt stranden.

Fast nu när jag tänker tillbaks till den gången jag själv gick på Kreta och letade boende så minns jag hur kul det var. Så om det inte fixar sig med en extrasäng på hotellet så har vi en kul stund att scanna av området på mysiga privatägda hotell. Det är i slutet av augusti så jag tror inte det lär vara några större problem att hitta nåt.

Vi får se hur det blir, men jag gör som du säger och frågar direkt på plats när jag kommit dit.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-13, 04:18
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Oväntad gäst på hotellrummet, hur funkar det?

Citat:
Ursprungligen postat av Wehou! Visa inlägg
Det är i slutet av augusti så jag tror inte det lär vara några större problem att hitta nåt.
Hrrmmm. Augusti är sydeuropas stora semestermånad... Och de djäklarna har börjat sträcka ut semestern in i början av September sedan några år! Så det brukar vara rätt tjockt på hotellen i Augusti! Inte bara Greker utan även Italienare och Spanjorer, och några miljoner andra turister, besöker de Grekiska öarna under Augusti. Så förvänta dig inte att det kommer att vara helt lätt att hitta rum den tiden. Inte ens i slutet av Augusti.

Citat:
Vi får se hur det blir, men jag gör som du säger och frågar direkt på plats när jag kommit dit.
Jag tror det är en god idé. Ju tidigare du ställer frågan, ju enklare är det att lösa den! Normalt sett. Kan man inte lösa det på ditt hotell kanske du kan få tips på något hotell i närheten. Men räkna inte med att det ska vara helt lätt den tiden.

Men är ditt rum hyfsat stort kan det nog lösa sig. Om hotellet är lite "flexibelt".

I värsta fall får väl du och Polaren sova "skavfötters" i en enkelsäng mot att han betalar 15 - 20 € per natt.... Det skulle jag vilja se...

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT