Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-09, 17:24
Carina N Carina N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 5
Standard Är det någon som vet?

Hej! jag tänkte åka till Rhodos en vecka i sommar med min familj, för att sedan åka vidare till Samos i en vecka. Därefter hade vi tänkt att ta båten tillbaka till Rhodos igen och flyget hem till Sverige. Jag antar att jag har gjort ett typiskt nybörjarfel som antog att det gick båtar emellan dessa öar dagligen. Så nu undrar jag om det är någon som vet vilka veckodagar man kan ta sig till Samos, samt tillbaka från Samos på sommaren. Jag hade sett fram emot det här men det verkar så krångligt att få ihop alla tider med hotell och flyg, så please help me om någon kan.
Hälsn Carina N
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-09, 17:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Är det någon som vet?

Carina, jag tror du får ändra dina planer lite. Från Kalymnos går det båt fyra dar i veckan till Samos. I somras gick det en båt längs hela kusten till Thessaloniki och det kanske blir så i sommar också, men det har inte kommit några bud om det än.
Däremot kan du åka till en rad olika ställen från Rodos med de stora båtarna som går till Pireus och går in till lite olika öar på vägen, och så finns det en hel rad med båtar som går till Kastellorizo, Turkiet, Symi, Tilos, Chalki o.s.v
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-09, 17:56
Carina N Carina N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 5
Standard Sv: Är det någon som vet?

Ok... Vad besviken jag blir. Jag har ju fått så fin kontakt med en hotellägare på samos och har ju naturligtvis bokat boende på båda öarna. vad klantigt av mig.Vet du var jag kan gå in och läsa tidtabellerna från Rhodos?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-09, 18:16
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Är det någon som vet?

http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp hittar du tidtabeller för alla båtar, jag antar att du kan åka mellan Rhodos och Samos om du byter båt på Kalymnos, finns dock en chans att du även får förmånen att bo en natt på Kalymnos i samband med detta men det är inget större fel att tillbringa en natt eller flera där heller.
Däremot så kanske det finns skäl till att tänka om i planeringen och spara Samos till ett annat år, annars blir det ganska mycket båtåkande för er. Det finns massvis med öar som är närmare att besöka från Rhodos om man säger så.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-09, 20:25
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Är det någon som vet?

Du kan också gå in på dessa sidor
www.12ne.gr Det är katamaranerna som går till och från Rodos. På smmaren är det två, på vintern bara en.

www.ferries.gr/bluestarferries/dodecanisa/rhodes/island/rhodes.ferries.htm

Det är de stora båtarna som går mellan Rodos och Pireus med stopp på olika öar beroende på dag och program.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-12, 18:43
Carina N Carina N är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Inlägg: 5
Standard Sv: Är det någon som vet?

Tack snälla för hjälpen. Jag håller med nu om att det blir för mkt båtande. Får fundera lite hur vi ska göra. Vilken fantastisk sida Kalimera är. Vilket jobb ni har gjort. Här finns ju all information.
hälsningar CarinaN
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-15, 08:26
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Är det någon som vet?

Har man relativt gott om pengar, kan man ju flyga Rhodos-Samos-Rhodos för c:a 2.500:- per person.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-15, 10:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Är det någon som vet?

Jag skulle nog skippa Samos denna gången och istället kombinera en vecka på det lite livligare Rhodos med en lugn vecka på fantastiska Tilos. Ni kommer inte att ångra er.

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-15, 10:38
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Är det någon som vet?

Ja, det håller jag definitivt med om!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT