Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-15, 13:30
bernelind bernelind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 20
Standard Atens flygplats

Hej!
14 maj bär det av till grekland igen, denna gång för jobb över sommaren !

Har en fråga, vi ska åka med SAS och mellanlandar i Aten. Först skulle vi vänta 3-4 timmar på flyget men nu har jag fått mail om ändringar och flyget går vidare vid 8 på kvällen - 10 timmars väntetid på atens flyplats.
Så min fråga är - några förslag på vad vi kan roa oss med?
Vad ja minns av atens flyplats så är den inte så överdrivet stor så man kan roa sig speciellt många timmar. Finns det några aktiviteter, shoppingcenter runt om som vi kan åka till under dagen? Någon sevärdighet?
Hur brukar det funka med bagage? Måste vi checka in det igen eller har dom hand om det? Finns det annars något utrymme att låsa in bagage? Tänker mig att det är lite jobbigt att släpa runt på det...

Hoppas någon har lite svar!
MVH
Sofie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-15, 14:59
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Atens flygplats

När vi flyger med SAS så checkar vi in bagaget på flygplatsen vi flyger ifrån i Sverige/Danmark för hela vägen till den flygplats i Grekland som vi slutligen landar på. Vi slipper alltså hämta ut det och checka in det på nytt i Athen, skönt att slippa det. Samma sak gäller boardingcarden, vi får dem vid avgång i Sverige/Danmark för hela resan och slipper alltså checka in igen i Athen. Mycket bra service av SAS tycker vi Aktiviteter vet vi ingenting om men det finns gott om butiker på Athens flygplats. Vi brukar ha med oss korsord, sällskapsspel, kanske någon bok.


Siw o Lena
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-15, 15:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats

Har Du inget bagage att ta hand om så är det ju superlätt att ta buss/Metro in till Syntagma och härligt att strosa runt några timmar där i centrala Aten/Plaka. Bagageförvaring finns på flygplatsen om jag minns rätt annars kanske Ditt bagage går direkt...
Timmar i Grekland kan Du använda till roligare saker än att sitta på flygplatsen

Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-15, 15:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Atens flygplats

Men, tio timmar på flygplatsen, det låter mer än trist. Tag då hellre 96-ans buss in till centrala Athen att förlusta er under väntetiden. Vill mig till minnes draga att bussturen kostar runt 3€ pp enkel resa.

Är ej ert bagage incheckat för hela färden då finnes flera olika möjligheter att få detsamma härbärgerat på flygplatsen.

Notera därtill att serveringarna på flygplatsen hålla dyra priser, nästintill sammma nivå som på Arlanda...

Oj, såg just att Lissi hann före med likalydande svar.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-15, 15:34
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 773
Standard Sv: Atens flygplats

Vi norske, som ikke er medlem av EU, må ta ut bagasjen i Aten for å følge den videre i Grekland. Hjem igjen kan vi booke inn på Kos f.eks. og sende den helt til Norge, men må ta bagasjen ut på første stopp i Norge om man skal videre i landet. Regler vet dere...!
Dette er om vi bestiller fra Norge og helt fram, f.eks. med SAS - Olympic eller Aegean.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-15, 16:43
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 211
Standard Sv: Atens flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av Sevasti & Eleni Visa inlägg
När vi flyger med SAS så checkar vi in bagaget på flygplatsen vi flyger ifrån i Sverige/Danmark för hela vägen till den flygplats i Grekland som vi slutligen landar på.
Kan man göra det även om man har bokat resorna separat, vid olika tillfällen? Dvs först Sthlm - Aten tor via SAS och senare Aten - Karpathos tor via Olympic?

Karin
som har samma "problem", men som definitivt siktar på att tillbringa dagen i Plaka
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-15, 17:22
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Atens flygplats

Nej, Nej, detta låter sig svårligen göras. Förutsättningen är en totalbokning. Vi bokade SAS Arlanda- Samos med mellanlandning och planbyte för höstresan.

Då fungerade det precis perfekt. Sas har ju samarbete inom "Star Alliance" och samarbetar då med bl annat Aegean Airlines i Grekland. Då kan vi checka in bagaget på Arlanda och hämta ut detsamma på Samos oaktat att planbyte sker i Athen. En tillhörande fördel är ju därtill att SAS svarar för eventuella flygförseningar vid planbyte och därmed tillkommande kostnader.

Alltså; En sammanhängande genomgående bokning är klart fördelaktig i alla avseenden.

Arne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-15, 17:31
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Atens flygplats

Hej

Det är buss Nr 95 som går till Syntagmainte 96:an den går till Pireus.

Lolis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-15, 18:02
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 211
Standard Sv: Atens flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
En sammanhängande genomgående bokning är klart fördelaktig i alla avseenden.
Jo, det vet jag ju givetvis, men en sammanhängande genomgående bokning lät sig icke göras vid tillfället i fråga; då kände SAS inte alls till något Karpathos... Därför undrade jag om någon visste hur långt deras servicemindedness sträckte sig... Air Canada har lyckats med det konststycket, visserligen med en blek protest när jag föreslog det ("You didn't book with us all the way, Madam!"), men de fixade det ändå...

Karin
som egentligen sk-ter i vilket, bara hon kommer ner ordenligt. MED bagage.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-15, 18:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg

som egentligen sk-ter i vilket, bara hon kommer ner ordenligt. MED bagage.
Ja Ditt bagage är ju lite bångstyrigt vad jag förstått
Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-15, 18:46
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 773
Standard Sv: Atens flygplats

SAS har denne service fordi de er i Star Alliance sammen med Olympic og Aegean. Det er bare vi fra Norge som må ta ut bagasjen i Aten.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-15, 20:52
bernelind bernelind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 20
Standard Sv: Atens flygplats

Tack så jätte mycket för alla svar! Då kommer vi nog garanterat inte att stanna på atens flygplats hela dagen..! Är ju superbra om man slipper checka ut och in, underlättar en hel del om man vill ut och röra lite på sig.
Och vad jag minns från i somras så var det lätt att ta bussarna utanför in mot "stan".
Hoppas alla får en underbar semester i älskade grekland! Landet har en förmåga att fånga hjärtan!
Kram/sofie
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-17, 10:46
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Atens flygplats

Jag personligen skulle istället för buss ta Metron...smidigt går 2 tåg i timmen! Du hinner tom upp på Acropolis om man känner för det! Vill du inte åka in till City kliv av Metron i Halandri och ta buss 451B i ca 5 min så kommer du till Halandri centrum, där har du så mycket affärer och mycket ligger centrerat att man behöver inte gå långt, gott om tavernor och cafér.

Camilla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-17, 14:28
Gerds avatar
Gerd Gerd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 47
Standard Sv: Atens flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av bernelind Visa inlägg
Hej!
14 maj bär det av till grekland igen, denna gång för jobb över sommaren !

Har en fråga, vi ska åka med SAS och mellanlandar i Aten. Först skulle vi vänta 3-4 timmar på flyget men nu har jag fått mail om ändringar och flyget går vidare vid 8 på kvällen - 10 timmars väntetid på atens flyplats.
Så min fråga är - några förslag på vad vi kan roa oss med?
Vad ja minns av atens flyplats så är den inte så överdrivet stor så man kan roa sig speciellt många timmar. Finns det några aktiviteter, shoppingcenter runt om som vi kan åka till under dagen? Någon sevärdighet?
Hur brukar det funka med bagage? Måste vi checka in det igen eller har dom hand om det? Finns det annars något utrymme att låsa in bagage? Tänker mig att det är lite jobbigt att släpa runt på det...

Hoppas någon har lite svar!
MVH
Sofie
Vi har råkat ut för samma sak. Vi valde just Mykonos detta år för att det passade så bra med tidtabellen när vi landar i Aten för byte. Nu har Aegean ändrat sina tabeller så att även vi får vänta i över 7 timmar.
Vi har även vi funderat på samma sak som föreslagits här, dvs att ta bussen in till centrum och försöka njuta av timmarna där.
Frågan är bara om man orkar? Resan påbörjas för oss mitt i natten för att hinna med morgonflyget till Aten.
Fast att "slappa med tunga ögonlock" på flygplatsen känns ju inte heller lockande.

Detta är nackdelen med att boka lite billigare biljetter alltför tidigt.

Jag förmodar att vi får boardingcard på Arlanda vid incheckning till båda flighterna då vi bokat allt med SAS så att vi kan "fly" flygplatsen om vi vill.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-17, 14:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats

Ja, jag skulle i så fall hellre ta och slappa i Atens Nationalpark vid Syntagma..där finns grönska och kafé....och på buss 95 så kan ni ju sova lite båda vägarna.Det är ju ändhållplats till ändhållplats ni åker

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-02-17, 15:05
Gerds avatar
Gerd Gerd är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 47
Standard Sv: Atens flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja, jag skulle i så fall hellre ta och slappa i Atens Nationalpark vid Syntagma..där finns grönska och kafé....och på buss 95 så kan ni ju sova lite båda vägarna.Det är ju ändhållplats till ändhållplats ni åker

Lissi
Så blir det nog!
Jag känner väl till parken. Där är fint.
Fast du vet väl att gräs i Medelhavsländerna inte alls är som gräset här hemma? För att klara klimatet är det mycket grövre - som att kliva på en entre matta av typen astroturf. Fast om vi lägger oss ner på rygg så blir det lite av effekten som en spikmatta kanske.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-02-17, 16:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Atens flygplats

Citat:
Ursprungligen postat av Gerd Visa inlägg
Fast om vi lägger oss ner på rygg så blir det lite av effekten som en spikmatta kanske.
Spikmatta ligger jag på dagligen om jag inte är sjuk....Jag menade nog snarare att använda parkbänkarna.....eller caféstolar att vila på

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-02-17, 17:28
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Atens flygplats

Ett alternativ till att åka in till Athen är att besöka Glyfada. Bussen som går till Pireus passerar där och man kan köpa biljett enbart dit och hoppa av. Det finns mängder med butiker, caféer och restauranger. Ni hinner t o m vara en stund på någon av badstränderna där för ett första dopp! Sedan är det bara att ta bussen tillbaka. Bussresan tar ca 30 - 40 min i varje riktning.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT