Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-05, 18:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sommarnöjet klart!

Så var äntligen allting ordnat för sommaren! Flygbiljetter till Aten köptes för en knapp månad sedan, biljetterna Aten - Karpathos har varit klara ett par veckor. Sen var det "bara" boendet kvar. Då vi ännu inte vet exakt om och hur resten av familjen kan komma ner, ville jag ha en lägenhet med plats för tre, där jag ska bo hela tiden med besök då och då. Sist vi bodde på Blue Sky Apartments betalade vi 45 euro per natt, men det har jag inte råd med den här gången. Så jag lämnade ett förslag till tant Maritza, med ett grundpris för de sju veckorna jag kommer att vara där, och det tillägg en del andra ställen tar, dvs 5 euro per person och natt då vi är fler än en, och jag inte är ensam om att betala. Men något tillägg ville hon inte höra talas om, utan hon var nöjd med mitt grundprisförslag.

Så nu har jag sommarnöjet klart! I stället för att sitta hemma på balkongen och titta ut på regnet, som jag gjorde större delen av förra sommaren, får jag ett sommarlov med garanterad sol och värme. Vilken underbar tanke!

Karin
som räknar dagarna... 137!
Svara med citat
Gammal 2011-02-08, 23:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Sommarnöjet klart!

Grattis Karin.

Det låter ju som en dröm, sju veckor på Karpathos! Jag har följt det du skrivit om din planering tidigare, och nu tänker jag............

....... oj Karin så mycket glädje du redan har haft av din förestående resa. För visst är det kul med allt joxande och mixtrande med tidtabeller, flygbiljetter, boende o s v!

Själv har jag bokat årets Karpathos-tur för mig och Birgit. Sökte egentligen flygstolar i avsikt att fixa boendet på plats. Men under letandet efter flygstolar hittade jag på Airtours flyg+boende två veckor i september för 5049 kr, vilket åtminstone jag tyckte kändes som ett bra pris. Vi kommer att bo på Kalimera i Pigadia.

Men det kan ju inte hjälpas att man blir lite nyfiken inför ev framtida behov av boende på Karpathos när man läser om "tant Maritza". Är det ett ställe som du kan/vill berätta mera om, eller är det personliga kontakter som inte lämpar sig för att vidareförmedla?

Man vet ju aldrig när man är på jakt efter boende på Karpathos nästa gång. Sedan tidigare har jag ett tips om Amarylis på min lista, men sätter gärna upp något mera.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 09:32
karinafps avatar

Jo, nog har det varit ett planerande alltid, som utmynnade i att det helt enkelt inte GÅR att detaljplanera denna sommar! Det är mycket som får lösas efter hand, men det går ju, det också. Huvudsaken är att vi har en fast punkt att utgå från.

Tant Maritza ja. Henne hamnade vi hos av en slump den sommaren vi skulle vara nere en hel månad, och det boendet vi hade bokat (Sevas rooms) visade sig vara obeboeligt av olika orsaker. (Jag har skrivit om det under Hälsningar. På sidan 9 hittar du den sommarens rapporter.) Det är bara att googla på Blue Sky Karpathos så hittar du henne. Fotot på Zoover har jag lagt upp. Maria är jättegullig, men hennes engelska är ganska rudimentär, så hon brukar låta en dotter ringa upp senare och bekräfta att bokningen är korrekt. (Jag har dotterns mobilnummer, om någon skulle vilja prata med henne direkt.) Blue Sky ligger med ena gaveln och baksidan mot taxitorget, så läget är perfekt för oss, som gillar att bo mitt i smeten. Gå rakt över gatan, runda slaktaren Manolis i hörnet, så står du på Ulof Palmes gränd. Uppför backen, sväng höger och vänster, så är du vid Ouzeria Faros. Flera supermarkets inom ett par hundra meter, och tappställe för dricksvatten nere på torget. Våningarna - i alla fall de som jag har sett hittills - är rymliga och har både AC och TV. Som någon skrev: Det är som att bo hos en farmor! Rätt som det är ligger det något gott på köksbordet eller i kylen, och hon brukar bjuda på fika på sin balkong på nedre botten.

Amaryllis är ju mycket finare som hotell betraktat, och fanns som alternativ även på min lista, men det ligger litet mera "off" uppe i backen. Kalimera brukar jag gå förbi flera gånger i veckan, på väg till Nisia Pool Bar, ni kommer att ha en fantastisk utsikt! Synd bara att det inte blir tillfälle att träffas...

Karin
som räknar ner... 133!
Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 10:55
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Grattis Karin! Det låter alldeles underbart!
Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 17:30
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Härligt att det ordnade sig med boendet och priset
Skall bara säga att Amaryllis ligger inte "off" kanske 200 meter från Karins boende, upp i backen bakom taxitorget
Trivsamt och familijärt där också

Karin, det var nog inte så mycket regn du såg i Stockholm förra sommaren Regnet hade vi här på västkusten och ni hade ju jättevärmebölja flera veckor ju

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 18:46
karinafps avatar

Värmeböljan var mest när vi var borta, vi hade en veckas värme här när vi kommit hem, och då fanns det inga fläktar att få tag på i hela Haninge. Veckan därpå fanns det fläktar, men då var behovet borta...

Haha, jag skrev LITET mera off, och då är det mest backen jag tänker på... Men om det inte hade ordnat sig med Blue Sky, hade jag tänkt kontakta Amaryllis som god tvåa.

Men som sagt, nu känns det bara bra. Har börjat lägga undan böcker som ska packas med, för här ska läsas!

Karin
Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 18:55
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Karin, det var nog inte så mycket regn du såg i Stockholm förra sommaren Regnet hade vi här på västkusten och ni hade ju jättevärmebölja flera veckor ju

Riitta
Jag minns inte att vi hade något regn alls förra sommaren Var det bara här på södra ostkusten vi hade så strålande väder??

Karin: Det låter helt underbart med Din sommar. Själv ska jag arbeta precis hela sommaren, men får ju april- och septembersemestrar istället. Väldigt ovant för en gammal lärare!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 18:58
Riittas avatar

Och jag som är pensionär har inte en enda resa bokad
(fast jag jobbar mest nuförtiden)

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 19:20

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Och jag som är pensionär har inte en enda resa bokad
(fast jag jobbar mest nuförtiden)

Riitta
Är det lika ont om vikarier hos er? Så Du blir inringd hela tiden?

Men Du kan ju bara boka ena dan och sticka nästa....

Lissi - genomförkyld igen!
Svara med citat
Gammal 2011-02-09, 22:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg

Tant Maritza ja. Henne hamnade vi hos av en slump den sommaren vi skulle vara nere en hel månad, och det boendet vi hade bokat (Sevas rooms) visade sig vara obeboeligt av olika orsaker. (Jag har skrivit om det under Hälsningar. På sidan 9 hittar du den sommarens rapporter.) Det är bara att googla på Blue Sky Karpathos så hittar du henne.
Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg

Haha, jag skrev LITET mera off, och då är det mest backen jag tänker på...

Karin
Tack Karin, när jag nu äntligen får igång (teflon-)minnet så kommer jag ju ihåg att jag har läst om det. Och huset känner jag mycket väl igen. Där har vi gått förbi många gånger. "Blå huset" döpte vi det till av någon anledning. Det var väl bara kopplingen till namnet Maritza som inte var självklar för mig. Det ser ju trevligt och familjärt ut. Nästan alltid när man gick förbi satt det folk på terrassen.

Ha Ha ........... "då är det mest backen jag tänker på" .....

Har man som vi gjort, bott på Belvedere (som var helt OK för oss) och ett av hotellen längst upp i backen vid busstationen (minns inte just nu vad det heter), då är man mycket tacksam och uppskattar din omtanke att beskriva brant backe som "lite off". Vissa kvällar och ibland stekheta dagar när man efter brant backe skulle bestiga de 62 trappstegen upp till Belvedere, då tyckte kroppen att det var "lite off".

Tycker också det kunde varit kul om vi hade träffats där nere. Med sju veckor inplanerade så får man väl säga att du gjort ditt för att det skulle funka, så den planeringsmissen får väl jag ta på mig som valde september. Men det kommer väl flera chanser framöver. Tror inte det är sista gången på Karpathos vare sig för dig eller mig.

Mats
Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 00:23
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad

7 uker, Karin?? Fantastisk.
Skulle ønske det var meg.....
Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 11:21
Mikke Mikke är inte uppkopplad

....apropeau den ohemult branta (men korta) backen upp till bl.a Amarillis, så tyckte jag mej se ( okt 10 ) att dom gjuter en trappa upp på högersidan. Den backen är inte helt konventionellt belagd, utan påhälld betong av grov kvalité, samt att den är djupare i mitten, lixxom skålformad....Jag har understundom befarit denna backe med cykel, men alltid med bägge bromsarna på och full koncentration....Att falla i den backen är nåt jag INTE vill.....
Mikke
Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 18:50
Riittas avatar

Här kommer bild på "trappan" Jag använde den flitigt i november

Riitta
Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 23:49
Mikke Mikke är inte uppkopplad

....va bra att du hade just prexxist en bild påren trappan,Riitta....!!
Va smal den är,men iallafall färdig....Jag kan inte påminna mej att jag nånsin sett en bil åka nerför den backen, men det kanske det gör,vad vet jag....
Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 08:53

Den backen verkar inte precis vara vänlig mot bilars underresen om jag ser rätt....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 10:22
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Härligt Karin det låter som en härlig plan! Vilken tidsperiod är du där? du har säkert skrivit det någonstans.... Kanske man skulle ta sig en tur till Karpathos är ju faktiskt en ö jag inte varit på ännu....

Camilla
Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 11:27
karinafps avatar

Camilla, jag är där mellan 23 juni och 10 augusti. Kom ner, vetja! Om inte annat, så för att det var alldeles för länge sedan vi sågs.
Karin
Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 17:49
Riittas avatar

Jag bodde ju intill, så jag såg bilar ta sig både upp och ner, fast man vågade knappt titta trappa ser lite smalare ut på bilden än verkligheten

Riitta
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:30.