Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-20, 10:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Vi är många

...som älskar Grekland. Det märker man inte bara på tillströmningen av turister år efter år , men numera också på ett flertal bloggar som skrivs av män och kvinnor som flyttat hit. Somliga för gott- mänskligt att döma-, andra på prov, åtskilliga med lite lösare planer.

Kan man reservationslöst älska ett land som är så mångsidigt, komplicerat, kontroversiellt, bedrövligt, jättefint, förfärligt, underbart...som har en historia av krig och våld parallellt med kulturella höjdpunkter...blir kärleken lika självklar när man lär känna allting bättre?

Jag kan bara svara för mig själv.

Och mitt svar är förstås ja. Det här landet har allt vad jag behöver för att känna mig levande.

Detta sagt med den trygghet det innebär att ha svensk pension bakom ryggen. Vuxna barn som klarar sig själva. Bra släktrelationer. Goda vänner och grannar. Hyfsad hälsa och förmåga att reda mig i olika situationer. Bra boende och fin omgivning.

Till dig som drömmer om att få bo här nån gång framöver: det är inte sol och varmt varje dag. - Men nästan...
Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 11:46
bluesky
Gäst

Standard Sv: Vi är många

Ja vi er mange... heldigvis! Og alle opplever vi Hellas på vårt eget vis. Noen elsker Hellas p.g.a. sommer sol og ferie. Andre for opplevelser i form av å se nye steder , grender , strender..... og andre for møter med menneskene, små innblikk i hverdagslivet. Denne følelsen av å bli inkludert i noe man der og da føler er gresk. Jeg kan også bare snakke for meg selv. Og kan bare si at jeg er enig i din konklusjon. Hellas gir meg det jeg trenger for å føle at jeg lever. Eller kanskje for meg er det Kalymnos som gir meg det jeg trenger. Jeg drømmer om at jeg en dag kan bo der mer enn 5mnd i året.Vel vitende om at jeg også har min norske pension og annen sikkerhet i bagasjen......Lettere å se solen hver dag da kanskje.
Jorunn
Svara med citat
Gammal 2011-02-20, 17:15
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Vi är många

Monica P! Så många kloka och vackra ord det kommer ur din mun!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:10.