Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-21, 22:54
Prisma Prisma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 3
Standard Reskassa under en månad?

Jag och min pojkvän planerar en öluff i början av juni till början av juli. Vi klurar på vad som är rimligt för oss att ta med som resekassa under en månad? Hotell standarden är inget vi bryr oss om men vi vill gärna ha det rent och relativt fräsht men självklart så billigt som möjligt. Gärna nära hamn/stränder. Meningen med resan är inte att lyxa till det utan att ta del av fantastiska öar och få uppleva Grekland på riktigt!

Flygbiljetter har vi kollat på norweigan och SAS, vi planerar att åka med sas till aten på ditvägen, och hemvägen med norweigan från santorini.

Hoppas någon kan göra mig lite klokare på det här, för jag blir bara förvirrad och vet inte riktigt vad man kan räkna med för priser trots att jag läst mycket i forumet.

Mvh Julia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-22, 09:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 546
Standard Sv: Reskassa under en månad?

Frågan kommer ofta upp och är egentligen omöjlig att svara på eftersom vi lever olika liv i Grekland. Vi brukar räkna med runt 1000 kr per dag för två personer. Då ingår boende, lunch och middag (frukost äter vi hemma), hyra av moped och lite annat smått och gott. Ska ni göra organiserade utflykter, hyra solstolar, dricka drinkar, åka båt ofta osv blir kostnaden högre.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-22, 09:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Reskassa under en månad?

När jag rest ensam att jag gjort av med mellan 500-800 kr/dag ibland något mer. Då är inte resan men boendet inräknat.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-22, 11:22
Prisma Prisma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 3
Standard Sv: Reskassa under en månad?

Okej! Vi kommer leva så snålt som möjligt för att verkligen uppleva backpacker känslan Självklart kommer någon drink eller två unnas ibland. Men vi funderar på hur många öar som är rimligt (både tid och för ekonomin) på en månad. Man skulle kunna hinna med ca 7-8 stycken men jag tror att vi kommer åka till fem stycken.

Men så ca 1000 kr för två på en dag, kanske lite mer om man ska räkna högt. Tack så mycket :-)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-22, 11:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Reskassa under en månad?

Hur många öar är ibalnd svårt att svar på. Jag stannar gärna lite längre om jag trivs på en ö, packar upp och gör mig hemmastadd. Sista gången jag gjord en riktig ö-luff på tre veckor hann jag med fyra öar.

Något som jag själv tycker är bra är att välja öar med bra färjeförbindelser med varandra. Santorini-Ios-Sikinos- Folegandros-Santorini var en perfekt luff ur den aspekten men det finns många andra alternativ också.

Jag tror ni klarar er på 1000 kr/dag om ni bor lite enklare, äter husmanskost och skippar solstolarna. Det blir alltid lite billigare boendedkostnad för två per person än för ensamresenären.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-22, 13:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 546
Standard Sv: Reskassa under en månad?

Citat:
Ursprungligen postat av Prisma Visa inlägg
Men vi funderar på hur många öar som är rimligt (både tid och för ekonomin) på en månad. Man skulle kunna hinna med ca 7-8 stycken men jag tror att vi kommer åka till fem stycken.
Hur många öar ni ska besöka bestämmer ni på plats, det är liksom en del av charmen med att öluffa. Om ni trivs väldigt bra på någon ö kanske ni stannar där flera veckor.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-22, 15:43
Prisma Prisma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 3
Standard Sv: Reskassa under en månad?

Okej

Ja, det känns bra om det är öar med bra förbindelser och kanske inte så långt heller (då blir väl färjorna dyrare?) men några vi har tittat och fått tips om är Milos, Paros, Naxos, Ios, Donoussa, Antiparos osv.. Vi avslutar med Santorini eftersom vi i så fall tar flyget hem där ifrån
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT