|
|||
|
|||
Kalives
Finns det någon som vet om det är kallt i vattnet vid Kalives. Tror jag läste att det är tre flodmynningar där Men det kanske inte är vid stranden ?t Det är Kalives Beach vi tittat på
|
|
||||
|
||||
Sv: Kalives
Precis vid Kalives Beach finns en flodmynning som gör att det är kallare i vattnet där. Men stranden är lång, så man kan alltid gå en liten bit för att få varmare vatten. Stranden är också finare en bit bort från hotellet.
Vad gäller din fråga ang Kalives vs Almirida, så beror det mycket på vad ni vill ha. Det är rätt stor skillnad på byarna: Almirida är litet, har en smal, lång strand, som är fin men kan bli trång. Tavernerna ligger som ett pärlband längs med vattnet. Kvaliteten på dessa vet jag inte så mycket om, men de flesta känns tyvärr lite för mycket pizza-pasta-ställen för min smak. Visst har de även grekiska rätter, men huvudmenyn är mer turist-anpassad. Byn är lugn och det är ganska gott om barnfamiljer. Det är lätt att ta sig till omkringliggande småbyar som är betydligt mer grekiska och mysiga. Kalives är ett lite större samhälle, med mer bofasta greker och mer vanligt vardagsliv. Även om byn lever på turism märks det inte lika tydligt. Här är stranden större och det är oftast inte lika trångt. Det är färre svenskar och färre barnfamiljer. Dock finns det gott om engelsmän. Det finns taverner längs med vattnet, men även en hel del trevliga taverner inne i byn. Även om det inte är en by med massa nattliv, så är det inte lika lungt här som i Almirida. Det finns iofs bara nån enstaka nattöppen bar, men det är mer trafik genom stan och mer folk som rör sig ute. |
|
|