![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för hjälpen Lissi!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är i Sverige igen sedan i måndags. Det känns konstigt eftersom en del av mitt hjärta blev kvar hos barnen på Barika za Ibrahim Children Center i Kamulu utanför Nairobi, där jag var sista veckan. Det var en helt fantastisk upplevelse som blev pricken över i på min Afrikaresa.
På barncentrat som är ett barnhem och en skola för före detta gatubarn, finns ingen ström, så jag hade följdaktligen inte tillgång till internet, men jag skrev dagbok varje kväll och den har jag lagt ut i bloggen idag. Veckan var full av känslosamma intryck, därför är inläggen ibland mer personliga än det jag tidigare har skrivit. Jag ska lägga in bilder så snart som möjligt. www.elisabet-i-afrika.blogspot.com |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har läst din blog lite av och till och måste säga att det har varit spännande att följa din resa även på håll. Förstår att det är
en resa som påverkar dig för alltid och kanske också ger lite andra perspektiv på livet. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Elisabet så underbart Du beskrivit hela Din resa och inte minst barnhemmet och de känslor Du har nu till barnen där.
Det är inte svårt att förstå att livet nu får en annan dimension här hemma i Sverige. Tack snälla för att Du delar med Dig av upplevelserna.....och tänk, i vår åker jag till Senegal i Afrika i några veckor för att hälsa på min bror som bott där i 20 år. Han är gift med en afrikanska och har två flickor. Jag har bara träffat hans familj ett fåtal gånger då de varit i Sverige men nu har jag bestämt mig för att i alla fall åka dit och se hans tillvaro. Inga jämförelser i övrigt med Din resa ![]() TACK! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi - alltid före sin tid ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så roligt Lissi! Det kommer att bli helt suveränt - jag har hört så mycket om den delen av Afrika och skulle väldigt gärna vilja åka dit också. Och vad glad din bror med familj ska bli! Räkna med att bli omhändertagen som du aldrig förr har blivit!
Janne, och eventuellt andra intresserade; nu har jag räknat ut vad hela resan gick på. Jag hade kalkylerat med 65000 totalt, men det slutade på 75000. Jag hade inte räknat med att köpa så mycket som jag har gjort. I summan är alla kostnader inräknade, även vaccinationer och visumansökningar. Det går säkert att klara det på 60000-65000, om man inte köper så mycket grejer, inte gör så mycket aktiviteter och inte dricker och äter så mycket "onödigt". Senast redigerad av Elisabet den 2011-01-19 klockan 23:03. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Antar att det är jobbigt att landa mentalt efter en sådan resa. Jag reste för många år sedan på indiska landsbygden i nästan tre månader, och jag har egentligen inte landat än. Vi bodde hemma hos indier, sov på jordstampat golv tillsammans höns. En av de här familjerna var ganska fattig, de hade en sammanlagd inkomst på 200 kr/månad. Ändå bjöd de oss på husrum och mat under tre dagar. De dagarna är bland de finaste jag upplevt, och jag tänker på dem nästan dagligen. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag har av någon anledning inte kommit mig för att lägga in bilder i bloggen. Det känns som om jag avslutar nåt då och det vill jag inte... Men lite har jag i alla fall kommit igång med, så det finns några bilder från bussen där nu. Det blir fler bilder så småningom från olika ställen. För övrigt har jag bokat en resa till Nairobi den 6/4 ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ni som läste min Afrikablogg vet att sista veckan var jag på Baraka za Ibrahim Children Centre som är en skola och ett barnhem för före detta gatubarn. Det ligger i byn Kamulu utanför Nairobi. Jag åker tillbaka dit i tre veckor i april.
Nu har jag gjort en blogg om BzI där jag berättar om barnen, om mina upplevelser med dem och om vad du, om du vill, kan göra som innebär en verklig förändring för dem. Bloggen finns på www.bzicckamulu.blogspot.com Läs den gärna. Och jodå, jag fortsätter att lägga in bilder från resan i Afrikabloggen. Det tar bara lite tid... |
|
||||
|
||||
![]()
Kan du skänka kläder och skor?
Nytt inlägg i bloggen Baraka za Ibrahim Children Centre i Kamulu, Nairobi. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har nyligen flyttat, och rensade ut det mesta eftersom jag skulle magasinera nästan allt jag ägde.
När jag reste i öknen i Rajasthan i Indien lärde jag känna en svensk kvinna, som i sin tur kände många fattiga nomader. Hon reste dit två gånger om året med kläder och annat de behövde. Jag skickade henne massor med kläder, bland annat mina gamla brevbärarkläder. Några år senare reste några av mina kompisar i samma öken. En dag mötte de en man på kamel, han hade min vinterpostenjacka på sig, med en stor Postenlogga på ryggen. Gissa om det värmde. Både honom och mig! Du gör ett fantastiskt jobb Elisabet! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nytt inlägg i barnhemsbloggen idag. Kan du bidra med pengar? http://www.bzicckamulu.blogspot.com/ |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag kan bidra med pengar till frakten. Ger 100 kr så får vi se om fler hakar på. Maila mig ditt afrikakonto så för jag över pengarna ikväll.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Eva! Jag har svarat i inkorgen här på Kalimera.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag hakar på och sätter också in 100 kr. Skicka kontonummer så fixar jag det bums.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack Janne!
|
|
||||
|
||||
![]()
Maila mig med så sätter jag in 100:-
Det är väl det minsta vi kan göra eller ? Myssa |
|
|||
|
|||
![]()
Samma här..100kr om jag får kontonummer. Du är fantastisk Elisabet!
Lissi |
![]() |
|
|